Annons

Synk-spänning EOS 10D...

Produkter
(logga in för att koppla)

-Danneman-

Aktiv medlem
Jag har ett par blixtar som har synk-spänningen 6-9V...
Vågar jag koppla in dessa i PC-kontakten på min 10D eller kan jag räkna med trubbel?
Enligt Canon tror jag det ska vara max 6V i kameran men har för mig att jag läst om flera som kopplat in blixtar med betydligt högre spänning.
Ni som vet får gärna upplysa mig... Undanber svar från de som ej har egen erfarenhet om detta.

6-9 Volt ska inte vara några problem. Det är fortfarande såpass lågt att det inte spelar någon roll. Är det 250Volt skulle jag inte köra.

Till blixtskon bör det vara 6volt vad jag vet.

På 20D så ändrade dom till 250Volt för PC-syncen just för att en del studioblixtar kör däromkring.

Vad kan hända om det blir för mycket kräm då...
Bränner man nåt så kameran blir helt funktionsoduglig eller vad händer..?

I regel sätt steker man synkkretsen. Men jag har aldrig hört något om att någon har lyckats göra det på 9 volt. Därimot är det många som kört 10D på massor av olika studioblixtar.

De flesta studioblixtar ligger mellan 6V och 12V i synkspänning.

10D klarar en synkspänning på 250V, så det är bara att köra. :)

Spot skrev:
Är det baserat på egna empiriska undersökningar? :)

Enligt min manual och den här artikeln i Canons knowledgebase är det 6V, och det är samma för PC-kontakten som blixtskon.

Ja, jag har testat själv. Hur ska man annars lära sig? ;)

Jag har kört med blixtar som krävt mycket mer än 6V. Nu har jag inte kvar min 10D, men i manualen till 20D står det på sidan 98 att man inte ska ansluta blixtar som kräver mer än 250V.

När jag frågade teknikerna på Stockholms Centralservice (fd. Canon IT Service) så sa de att det inte är något problem med moderna blixtar. Det är själva skon som inte klarar mer än 6V på 10D. PC-kontakten klarar betydligt mer än 6V.

Mina Elinchrom 600 kräver en TCV på 12V.

Funderar på att skaffa en digital radio-utlösare som man sätter i blixtskon och i blixtagggregatet.
Går att få tag i under 500-lappen om man handlar internationellt...
Om inte fler lyckas övertyga mig förstås.. =)

bumpar den här tråden

Vart kan vi hitta information om synk-spänningar för våra kameror? Har hört att 300D klarar max 6V i kameraskon, 20D max 250V. För 350D har jag sett både max 6V och max 250V...

Hur är byggkvaliteten på wein safe-sync?

Fyrverkeri?

PhotoJoe skrev:
...Jag har kört med blixtar som krävt mycket mer än 6V. Nu har jag inte kvar min 10D, men i manualen till 20D står det på sidan 98 att man inte ska ansluta blixtar som kräver mer än 250V...

Njae... 250V i synkspänning tror jag inte jag skulle tolka texten på sid 98 till.

Jag tolkar det som så att du inte skall koppla in blixtar som kräver mer än 250V ifrån vägguttaget. (tex 380/400V)

Synkspänningen är väl ändå den spänning som krävs mellan blixten och kameran?

Upplys mig gärna om det är jag som fått det hela totalt om bakfoten - Vilket inte alls är otänkbart!

Jag skulle nog tveka rätt länge (och tagit på mig feta gummihandskar) innan jag kopplade 250V till mitt kamerahus. Men vem vet det är ju genom experimenterande som nya fotografiska mästerverk kommer till...

Senast ändrad:
Det pratas om vilken synkspänning som krävs.

Är det inte så att blixten lägger ut en spänning mot en kontakt i kameran som sluter när det är dags?
Eller har jag fått det helt om bakfoten?

/Thomas

Jag har en AGFA-blixt som ger 270V till blixtskon.

850kr får en sån där Safesync verkar ju sjukt!, för en låda med, ja vad då?, en triac och ett batteri, kanske en optokopplare!

Edit: Känns som om man skulle kunna tjäna rejält med pengar på att bygga och sälja "safesync" kablar till studioblixtar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar