Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Syfte med att radera Exif

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Exif ger en hel del information om tillfället för exponeringen. Vilka syften finns för att radera Exif?
Vad jag kommer på:
  1. Man använder stulen utrustning
  2. Smultronställe man ej vill avslöja syns (GPS)
  3. Man ej önskar avslöja bildmanipulation
  4. Man ej önskar avslöja stöldbegärlig utrustning man använder

Är det kamera-exif, alltså hur bilden är tagen eller all exif-information du syftar på? Jag kan förstå om någon önskar se kamera-exif, typ bländare, slutartid, ISO etc, men vilket mervärde tillför resten av exif-informationen till bilden?

Är det kamera-exif, alltså hur bilden är tagen eller all exif-information du syftar på? Jag kan förstå om någon önskar se kamera-exif, typ bländare, slutartid, ISO etc, men vilket mervärde tillför resten av exif-informationen till bilden?
Jag menar allt som kameran sparat, inklusive exempelvis objektivkorrigering som få klarar utläsa.

Vilken information syftar du på? GPS? Användning av serienummer hos Canon CPS för att uppnå platinum?

Brottslingar är ofta rätt kreativa. Man kan göra rätt mycket när man har tillräckligt mycket information. Enstaka saker gör kanske inget, men många bäckar små...
Jag raderar ofta all EXIF när jag publicerar bilder. Inte alltid, men ofta. Normal exif som jag tror kan vara av intresse för andra brukar jag skriva dit.

/Stefan

Senast ändrad:
Jag lämnar endast copyrightinfo och taggningar, varför? För att mina främsta kunder inte vill ha mer och jag orkar inte hålla på och ändra beroende på vem jag levererar till. Är det någon som vill ha full metadata kan dom absolut få det men jag förstår inte vad syftet skulle vara, vad jag har haft för inställningar är rätt ointressant för de flesta (utom mig i det fall jag ska göra om en bild).

När jag kört bilden genom LR syns Exif. När jag även kört den genom PS syns inte Exif längre. Jag antar att någon inställning i PS tar bort metadata från exporten. Jag har inte brytt mig om det annat än att jag får tänka på att fylla i data om utrustning manuellt när jag laddar upp här på Fotosidan.

Jag kunde inte tänka mig att någon skulle dra så långtgående slutsatser som att man har stulit prylarna eller vill dölja att fejkat bilder om Exif saknas. Du är naturligtvis välkommen att begära ut vilken RAW-fil du vill av mina publicerade bilder om du ser någon bild utan Exif och stör dig på det i så hög grad, men jag tänker inte skicka dig några kvitton på utrustningen =)

Att man vill inte få sin utrustning stulen kan vara ytterligare en anledning. Det är ju relativt enkelt att på tex flickr leta reda på specifik utrustning och sedan via Eniro hitta addressen till fotografen.
Det var punkt 4. Fotosidan har en ypperlig funktion för att hitta stöldbegärlig utrustning.

Att man vill inte få sin utrustning stulen kan vara ytterligare en anledning. Det är ju relativt enkelt att på tex flickr leta reda på specifik utrustning och sedan via Eniro hitta addressen till fotografen.

Nu kanske inte du var brydd om detta, men vilken registrerad användare som helst kan gå in på din profil och kika i din kameraväska, och ditt namn är säkert unikt på din angivna bostadsort. Och det är väl fritt för vem som helst att registrera sig och botanisera. Därav har jag dolt min kameraväska. Men det går ju förstås ändå att ta reda på med lite snokande i bildmappar.

När jag kört bilden genom LR syns Exif. När jag även kört den genom PS syns inte Exif längre. Jag antar att någon inställning i PS tar bort metadata från exporten. Jag har inte brytt mig om det annat än att jag får tänka på att fylla i data om utrustning manuellt när jag laddar upp här på Fotosidan.

Jag kunde inte tänka mig att någon skulle dra så långtgående slutsatser som att man har stulit prylarna eller vill dölja att fejkat bilder om Exif saknas. Du är naturligtvis välkommen att begära ut vilken RAW-fil du vill av mina publicerade bilder om du ser någon bild utan Exif och stör dig på det i så hög grad, men jag tänker inte skicka dig några kvitton på utrustningen =)
Se det som ett diskussionsunderlag. Serienummer i Exif används för att spåra stulen utrustning.

Se det som ett diskussionsunderlag. Serienummer i Exif används för att spåra stulen utrustning.

Tänkte mest att du lägger upp en tråd på ett fotoentusiastforum med troligen flest amatör användare och som alternativ 1 och 3 anger du en olaglig och en moraliskt förkastlig anledning och som 2 och 4 att dölja utrustning och fotoplats =)

Jag tror att det i de flesta fall är som för mig, jag har inte orkat bry mig om att se till att få med metadata från PS. Jag ser inte nyttan med det. Omvänt har jag heller inte tagit bort metadata ur LR-exporter för jag ser ingen anledning att aktivt dölja det heller. ganska bekvämt att det fylls i automatiskt när jag laddar upp här också.

Jag vänder på frågan, varför ska man ha med metadata i sina bilder? Själv kan jag ibland vara nyfiken på hur folk exponerat en bild eftersom jag kanske kan lära mig något av det.

Använder ni generellt GPS i kameran för övrigt? Jag har det alltid avslaget eftersom det det förkortar batteritiden till typ en tredjedel. Skulle jag av någon anledning behöva verifiera platsen för ett foto kan jag ju slå på den tillfälligt.

Tänkte mest att du lägger upp en tråd på ett fotoentusiastforum med troligen flest amatör användare och som alternativ 1 och 3 anger du en olaglig och en moraliskt förkastlig anledning och som 2 och 4 att dölja utrustning och fotoplats =)

Jag tror att det i de flesta fall är som för mig, jag har inte orkat bry mig om att se till att få med metadata från PS. Jag ser inte nyttan med det. Omvänt har jag heller inte tagit bort metadata ur LR-exporter för jag ser ingen anledning att aktivt dölja det heller. ganska bekvämt att det fylls i automatiskt när jag laddar upp här också.

Jag vänder på frågan, varför ska man ha med metadata i sina bilder? Själv kan jag ibland vara nyfiken på hur folk exponerat en bild eftersom jag kanske kan lära mig något av det.

Använder ni generellt GPS i kameran för övrigt? Jag har det alltid avslaget eftersom det det förkortar batteritiden till typ en tredjedel. Skulle jag av någon anledning behöva verifiera platsen för ett foto kan jag ju slå på den tillfälligt.
Tråden kom till som en utbrytning ur https://www.fotosidan.se/forum/threads/lägg-till-ny-post-på-sidan-stulna-saker.176049/

Google har 2012 vid bildsök använt information från Exif. Nu för tiden har även Google börjat visa annan metadata än Exif. Det kan alltså vara lämpligt ur SEO-synpunkt att bevara Exif. Folk brukar hitta till min sida via bilderna och bilderna brukar toppa Googles bildsök. Om bilderna fått sig en extra kick uppåt p.g.a. Exif låter jag vara osagt.

Angående GPS önskar jag att jag haft det när jag bodde i Japan. Exempelvis när jag vandrade i Daisetsuzan. Nu får jag leta upp bilder där bergstopparna finns omnämnda och på satellitbild försöka avgöra var de övriga bilderna mellan bergstopparna var tagna.

Senast ändrad:
Tråden kom till som en utbrytning ur https://www.fotosidan.se/forum/threads/lägg-till-ny-post-på-sidan-stulna-saker.176049/

Google har 2012 vid bildsök använt information från Exif. Nu för tiden har även Google börjat visa annan metadata än Exif. Det kan alltså vara lämpligt ur SEO-synpunkt att bevara Exif. Folk brukar hitta till min sida via bilderna och bilderna brukar toppa Googles bildsök. Om bilderna fått sig en extra kick uppåt p.g.a. Exif låter jag vara osagt.

Angående GPS önskar jag att jag haft det när jag bodde i Japan. Exempelvis när jag vandrade i Daisetsuzan. Nu får jag leta upp bilder där bergstopparna finns omnämnda och på satellitbild försöka avgöra var de övriga bilderna mellan bergstopparna var tagna.
Det där med Googles bildsök skulle kunna vara en anledning för mig att ta bort EXIF. De stora jättarna kartlägger oss mycket mer än vad jag tror är sunt.

När man exporterar från lightroom finns ju två alternativ, med eller utan exif. Ibland glömmer jag att välja. Jag har inte stulit min utrustning. :)
Jag tycker själv att det är intressant att se vilka inställningar olika bilder, egna och andras, är tagna med. Vid montage säger exif inte så mycket förstås.
Angående GPS strävar jag efter att få med det på alla bilder, utom de i hemmet. GP-1:an förkortar tyvärr den redan fjuttiga batteritiden med en-el15-battetier. Man kan ha en cykeldator eller liknande i fickan och ladda in gpx-filen via lightroom i efterhand i nödfall.
Vissa fotografer är väl lite hemlighetsfulla och vill inte dela med sig av varken kamerainställningar, fabrikat eller platser.

Jag vänder på frågan, varför ska man ha med metadata i sina bilder? och:
Använder ni generellt GPS i kameran för övrigt?

Den enda del av exif jag alltid använder är när jag låter Advanced file Renamer
komplettera filens rutinmässiga /idiot-namn direkt från Nikonkameran/ med
ett suffix för exponeringstillfället: [år-månad-datum timme;minut ] Detta för
att kunna få till en gemensam sorterbarhet mellan exponeringar från flera
kamerahus (och från mobilen? Gud förbjude!) när så efterfrågas. Det är bara
att se till att ha synkroniserat de inbyggda klockorna före fotosessionen...

GPS-data använder jag bara när jag verkligen vill geotagga bilderna. Varken min
Df eller min D810 har inbyggd GPS - vilket innebär att jag måste ansluta min ex-
terna Solmeta GMAX till huset - och det är lite onödigt extra-bök normalt...
/Odd

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar