Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svindyra Sverige!

Produkter
(logga in för att koppla)
Däremot måste jag hålla med om att det var ebba grön som gjorde "staten och kapitalet", fast om de gjorde orginalet eller ej, det låter jag vara osagt.

1 Ebbas version av "Staten och ..." var en cover. Om det var Blå tåget som skrev originalet har jag ingen aning om men det låter troligt.
2 Det är rätt kul när Ni skriver dyselexi istället för dyslexi...
... lite VSB över det.

Hej!
Det var Blå Tåget som skrev "Staten och Kapitalet", Ebba Gröns version kom flera år senare.

Jag tror inte företagen skulle anställa fler med sänkt arbetgivaravgift. Det skulle kanske påverka småföretagarna men inte de stora. De tänker annorlunda, nu är filosofin att ha så få anställda som möjligt och pressa skiten ur dom så länge man kan enligt min erfarenhet. När de inte pallar längre byter man ut dem mot nya friska med färsk kunskap.

När det gäller stavningar osv så är det mest för att det finns folk som kan ta väldig illa vid sig och därför avstår från att kommentera eller delta i debatten när de ser sådana anmärkningar. Många av dom skäms över sitt handikapp liksom. Jag känner en del som är drabbad och har läst ett specialarbete om saken. Jag tror det var över 10% av sveriges befolkning som lider av det.

Mvh
Maverick

VEt i fan vart detta började... Men skitsamma...

Låt vara att vi betalar dyrt i skatt...

Har jobbat med amerikaner som förvånas av det svenska systemet... Att vi betalar så OTROLIGT mycket i skatt...

Vi gjorde en jämförelse.... De betalde XX% i skatt (mins inte siffrorna exakt) och tyckte det var bättre än de 30% som svenson skall betala i inkomstskatt.

MEN när jag frågade honom vad han betalade i sjukförsäkring så tyckte han det inte var så farligt... Har för mig att han nämnde en siffra på 400-500 dollar... I MÅNADEN för familjen på 3 barn och 3 vuxna...
Summa summarum... Hans lön var något högre för nästan samma jobb som vi hade... MEN hans skatt var lögre och sjukförsäkringa svevärt högre... Samt att han hade bara 5 fria sjukdagar per år...

Så..Totalt sett.. Så var det jämförtvbart.... Han hade lite mer pengar kvari plånbolen och vissa saker är billigare i USA... Medans annat är billigare i sverige....

Sedan är ju en förklaring till kamera priserna i USA att det sällan elelr aldrig är kompletta paket man köpoer utan det tillkomemr batterier med mera som man på samma sätt får med i europa... Det pressar priserna....

Dessutom tror jag att två eller max tre veckors semester är väldigt vanligt i USA, plus att dom har mindre antal helgdagar än vi har.

Ett exempel vi är lediga julafton,juldagen och annadagen medans dom är lediga julafton och juldagen.

Har för mig att mina släktingar over there sa det en gång.

+ plus en massa andra helger då inte vi är lediga, t ex Thanksgiving och nationaldagen.
Trots att tråden handlar om svenska priser måste jag sätta ner foten och protestera mot alla myter kring hur jävligt det är i USA är rätt tröttsamma.
I Sverige har vi hyfsade skyddsnät för de med kassa och utan jobb, i USA är dessa obefintliga. 1-0
I Sverige har vi hyfsade skyddsnät för de som har bra jobb, i USA är de bra. 1-1
I Sverige lönar det sig inte att utbilda sig, i USA är det bra utväxling på studier. 1-2
I Sverige saknas valfrihet, i USA finns valfrihet för stora grupper. 1-3.
Ja, ni hajar vad jag menar. Jag har svenska vänner som bor i USA som inte anser sig har råd att flytta hem. De t ex är chanslösa om dem vill behålla levnadsstandarden och båda MÅSTE arbeta.
För att knyta an detta till tråden så är det så att prisskillnaderna kan framförallt härledas till högre skatter - vinst och moms - och högre arbetsgivareavgifter. Konkurrens och volymer har också en viss betydelse.

Ehh ...?

Vadå lönar sig inte med utbildning, läsa till exempelvis läkare håva in 50.000:- i månaden och låt staten ta hand om dina studieskulder eftersom du själv inte hinner betala dom innan pension.

Verkligen olönsamt !

Och dessutom är det för mycket begärt att två i ett förhållande jobbar ?

Vill man va/ha en hemmafru som ordnar små läskiga partyn och tittar på TV hela dagarna kan man ju lika gärna stanna i USA.

Senast ändrad:
En måndaslön på 50 tkr medför att du på 30 år betalar 720 tkr, vilket torde täcka studielånen inklusive ränta.

FlowerPower skrev:
[BJa, ni hajar vad jag menar. Jag har svenska vänner som bor i USA som inte anser sig har råd att flytta hem. De t ex är chanslösa om dem vill behålla levnadsstandarden och båda MÅSTE arbeta.
För att knyta an detta till tråden så är det så att prisskillnaderna kan framförallt härledas till högre skatter - vinst och moms - och högre arbetsgivareavgifter. Konkurrens och volymer har också en viss betydelse.
[/B]

Men hallå...
Du talar om en bemedlad elit... De som lever på andra sidan av det "underbara usa" då???

Det finns ju minst lika många fattiga i USA som lever på välgörenhet med emra som det finns rika...

Maverick skrev:
Jag tror inte företagen skulle anställa fler med sänkt arbetgivaravgift. Det skulle kanske påverka småföretagarna men inte de stora.
En väldigt stor del av alla svenskar jobbar i små företag. Väldigt få stora företag expanderar i Sverige. Alltså är det småföretagens behov som politikerna bör koncentrera sig.

Fredrik H skrev:

Vadå lönar sig inte med utbildning, läsa till exempelvis läkare håva in 50.000:- i månaden
De allra flesta högutbildade tjänar betydligt mycket mindre än en ordinär metallarbetare - långt ifrån 50.000:-.

Och dessutom är det för mycket begärt att två i ett förhållande jobbar?
JA! Som småbarnsförälder tycker jag att det är fördjävligt att dagispersonalen träffar min dotter mer än vi föräldrar har möjlighet att göra! Och det trots att vi är högutbildade.

/Fredrik

Om det nu är så att en "ordinär" metallarbetare tjänar mer än er högutbildade så tycker jag inte ett dugg synd om er, eget val eller hur.

En "ordinär" metallarbetare börjar ofta jobba vid 18-20 års ålder, ofta både två och tre-skift, dessutom slitsamt och skitigt, förtidspension och annat trevligt.

Jag har inte sagt att alla högutbildade tjänar 50.000:-, däremot skulle jag gärna vilja se statistik på att utbildning inte lönar sig.

Vill man ha en hemmafru så står det väl alla fritt att flytta till lämpligt land dår det fungerar på det viset.

Och som en följd av att de börjar jobba vi 18-20 års ålder så får de en livslöns om med råge överträffar akademiker som sjuksyrror eller lärare. Bra eller hur?

Det är fantastiskt att se hur väl rörelsen har lyckats med hamra in medborgarnas medvetande att det bara är riktiga arbeten och riktiga arbetare som kan utgöra en norm.
Det är jättebra för Sverige att de högutbildade flyr landet för att få utväxling på sin utbildning. För t ex Fleming var ju bonde, Curie var kallskänka och Turing var busschaufför.

Fredrik H skrev:
Ehh ...?

Vadå lönar sig inte med utbildning, läsa till exempelvis läkare håva in 50.000:- i månaden och låt staten ta hand om dina studieskulder eftersom du själv inte hinner betala dom innan pension.

Verkligen olönsamt !

.
Om du nu tycker att det är så förfärligt orättvist att en läkare tjänar 50.000:- så frågar man sig ju varför du inte blir läkare själv.
Eget val eller hur??? (som du skriver om metallarbetaren i ett annat inlägg ´litet längre ner). Svårt att hålla en rak linje??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar