Annons

Svindyra Sverige!

Produkter
(logga in för att koppla)
FlowerPower skrev:
Och som en följd av att de börjar jobba vi 18-20 års ålder så får de en livslöns om med råge överträffar akademiker som sjuksyrror eller lärare. Bra eller hur?

har du någon uträkning som styrker det ?
vet du exempelvis hur många metallarbetare som klarar av att arbeta tills 65 års ålder ?

Jag förstår inte din poäng här Ulf.

Har jag nånsin sagt att jag vill bli läkare eller att läkare har för mycket betalt ?

Jag har en vanlig 4-årig teknisk utbildning,inga studieskulder, eget företag och en årslön på knappt 300.000:-, vilket jag är fullständigt nöjd med.

Min inlägg om läkare handlade om att utbildning inte lönar sig, inte vad jag är eller vill bli.

Jag tycker att min linje är ganska rak, däremot försökte du att kröka den.

FlowerPower skrev:
Det är fantastiskt att se hur väl rörelsen har lyckats med hamra in medborgarnas medvetande att det bara är riktiga arbeten och riktiga arbetare som kan utgöra en norm.
Det är jättebra för Sverige att de högutbildade flyr landet för att få utväxling på sin utbildning. För t ex Fleming var ju bonde, Curie var kallskänka och Turing var busschaufför.

Jag tycker att ditt nickname säger ganska mycket om ditt sätt att tänka.

För övrigt så vet jag inte vilka dina andra polare är.

Senast ändrad:
Anledningarna till att jag inte blev läkare är tre:

1. Skulle inte blivit nån bra läkare, eftersom jag troligtvis skulle svimma hela tiden.

2. Jag var fruktansvärt skoltrött och hade ingen lust att läsa ytterligare 7 år.

3. Då jag började arbeta inom vårt familjeföretag redan i grundskolan så blev det ganska naturligt att fortsätta med det.

Det är väl fullkomligt oväsentligt vad man betalar i skatt.

Är man nöjd med vad man får i plånboken så är väl allt som det skall.

Rob Lowe till exempel var inte nöjd med sina 750000 kronor per avsnitt.

Jag är hyfsat nöjd med mina slantar.

FlowerPower skrev:
Klart att du inte vill bli läkare, det är bättre att skaffa sig ett riktigt jobb.

Och vad är ett "riktigt" jobb för dig ?
Själv ser jag faktiskt ingen skillnad på att jobba som läkare, städare svetsare, konstruktör etc jag räknar alla som riktiga jobb !

mipert skrev:
Det är väl fullkomligt oväsentligt vad man betalar i skatt.

Är man nöjd med vad man får i plånboken så är väl allt som det skall.

Rob Lowe till exempel var inte nöjd med sina 750000 kronor per avsnitt.

Jag är hyfsat nöjd med mina slantar.

Och nu går det undan. Det var Miperts inlägg som detta svar var avsett för.

Fast det är just kring det svenska skattetrycket som jag försöker bygga förklaringsmodellen kring varför det är så dyrt i Sverige.

Erik H:

1: Ja det skulle nog dom flesta välja i så fall.

2: Man kan ju tro det, men saningen och säga så har jag ingen TV för jag tycker att hela TV-licenssystemet är kass.

Men det är ju en helt annan diskussion.

festfotografen skrev:

Och vad är ett "riktigt" jobb för dig ?
Själv ser jag faktiskt ingen skillnad på att jobba som läkare, städare svetsare, konstruktör etc jag räknar alla som riktiga jobb !

Det gör jag också. Jag syftar på att rörelsen bygger mycket av sin argumentation på akademikerförakt och deras definition av "ett riktigt jobb" inte innefattar akademiker.

FlowerPower skrev:

Det gör jag också. Jag syftar på att rörelsen bygger mycket av sin argumentation på akademikerförakt och deras definition av "ett riktigt jobb" inte innefattar akademiker.

Vilken "rörelse" du kläcker ur dig en massa utalanden som jag gärna vill att du styrker på nått sätt

jag vill fortfarande ha svar på vad du grundar ditt påstående

FlowerPower skrev:
Och som en följd av att de börjar jobba vi 18-20 års ålder så får de en livslöns om med råge överträffar akademiker som sjuksyrror eller lärare. Bra eller hur?

Det är dessutom ganska lustigt att när man granskar "rörelsens" ledning har ingen av dem någonsin haft något jobb utanför rörelsen överhuvuddtaget "riktigt" eller ej....men de kan falla i tårar över hur mycket deras far eller farfar fick slita och "stå med mössan i hand".
Kan undra hur nästa generation skall förklara sitt "engagemang" ....Min farfars farfar lär ha svettats......."

festfotografen skrev:

Vilken "rörelse" du kläcker ur dig en massa utalanden som jag gärna vill att du styrker på nått sätt

jag vill fortfarande ha svar på vad du grundar ditt påstående

FlowerPower skrev:

Du får nog utveckla din fråga lite grann för jag förstår inte den inte. Jag gissar att det är brister i dess syntax.

Kom på en sak. Jag ser en hjälte i Per Gessle. Jag såg en intervjuv som Malou Von Sivers gjorde där hon konstaterade att Per Gessle betalade 29miljoner i skatt och undrade varför han inte flyttade utomlands.

Per Gessle svarade: "Jo, det är ju så synd om mig" med stor ironi.

Malou svalde uttalande med hull och hår och undrade om han verkligen tyckte det. Per svarade att det gjorde han inte naturligtvis. Han gillar sverige varför skulle han flytta härifrån? För även om han betalar 29miljoner i skatt så har han ju haft en inkomst som genererat denna skatt.

Där har vi arbetar- och kulturhjälten som inte ändrade uppfattning när han fick några miljoner på banken. Jag lyfter gärna på hatten för Per av den orsaken.

De som gnäller värst är vi i mellanskikten som inte kan kalla oss rika och inte är fattiga.

Mvh
Maverick

Till Erik H igen: (se ovan)

Jag kom på en annan vinkel på det här med rätten att stanna hemma för att man har barn i ett förhållande.

Vi som inte har barn eller kanske ens en sambo, ska vi då kunna välja att vara hemma ibland också, eller gäller det bara barnfamiljer ?

(Nu är det ju så att jag skulle nog också vilja vara hemma så mycket som möjligt med mina ev. blivande barn, men har man inte råd så har man inte och min åsikt är att det ska inte andra behöva betala.)

FlowerPower skrev:

Du får nog utveckla din fråga lite grann för jag förstår inte den inte. Jag gissar att det är brister i dess syntax.

Du har påstått att en metallares livslön med råge överstiger akademiker som sjuksyrror och lärare
Så jag skulle hemsk gärna att du visade vad du har för belägg för det !
Dessutom påstår du att rörelsen har definitioner vad som är riktiga och icke riktiga arbetensom dessutom har du fortfarande fortfarande inte klarlakt vilken rörelse du menar !

"Det gör jag också. Jag syftar på att rörelsen bygger mycket av sin argumentation på akademikerförakt och deras definition av "ett riktigt jobb" inte innefattar akademiker." om nu citate känns igen ?

Senast ändrad:
festfotografen skrev:

Du har påstått att en metallares livslön med råge överstiger akademiker som sjuksyrror och lärare
Så jag skulle hemsk gärna att du visade vad du har för belägg för det !
Dessutom påstår du att rörelsen har definitioner vad som är riktiga och icke riktiga arbetensom dessutom har du fortfarande fortfarande inte klarlakt vilken rörelse du menar !

"Det gör jag också. Jag syftar på att rörelsen bygger mycket av sin argumentation på akademikerförakt och deras definition av "ett riktigt jobb" inte innefattar akademiker." om nu citate känns igen ?

Hade du gått ut grundskolan hade du förstått vilken rörelse jag pratade om.
När det gäller livslönen så tjänar en industriarbetare drygt 20 tkr och en syrra knappt 20 tkr. Syrran läser åtminstone tre år på högskolan vilket ger studielån och tappad inkomst. De har jämförbara yrken m a p fysiskt slit – förmodligen har syrrorna det tyngre – så de torde jobba ungefär lika länge. Lutar man sig tillbaka och kisar lite så kan med lätthet se vem som tjänar mest under ett yrkesliv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar