Annons

Svindyra Sverige!

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan inte låta bli att tänka på en låt av Blå Tåget.
"Sida vid sida, staten och kapitalet."

Höga skatter ger högre priser hos konsumenter.

Med sverige har också högre priser utan skatter.
Detta är lite speciellt eftersom det ofta är tvärt om. Danmark har bland de högsta skatterna inom EU på personbilar, men de lägsta priserna före skatt.

Ett problem i Sverige är att det är för dålig konkurrens inom många delar av detaljhandeln. Detta beror säkert delvis på marknadsförhållanden, många orter har bara plats för en fotohandlare, och delvis på att det finns en tradition av samarbete mellan företag i kedjor som ICA och Expert. Detta sammarbete har också under en lång tid aktivt stöttats av staten.

Dålig konkurrens gör "lata" företag som övervältar sin ineffektivitet på kunderna. Vi som konsumenter är också allt för snälla och accepterar de höga priserna i ställer för att ryta till.

pettersson skrev:
Förutom att vi betalar skatt på inkomsterna, ska vi ju sen betala skatt på det vi köper för inkomsterna, då skattar jag ju för pengarna två gånger...

Om jag har en 100-lapp, betalar 1/3 i skatt och sen drar bort 25% av det som återstår efter att en tredjedel är dragen får jag bara hälften av det jag känade från början...

Ja så är det i Sverige, staten tar alla våra pengar och lägger ut på massa onödiga saker som skolor och sjukvård o dylikt.

Tänk om vi kunde ha det som i USA t.ex där en Big Mac kostar 10 kr eller en Canon Eos D60 20.000:-.

Problemet är ju dock att t.ex ett benbrott kostar kanske 50.000:- som man får ta i egen ficka !

Och du Petterson, "känade" stavas normalt "tjänade", lite mer pengar till skolan kanske ? :)

Eller också blir det så att våra lokala handlare får slå igen och vi kan fortsätta att handla billig på andra sidan atlanten.
hej jag behöver 10 rullar tri-x till imorron kan ni fixa det ? :/

Avslut.

Då kanske det är dags att avsluta den här diskussionen.

Tack för era synpunkter!

Vänligen. /David Holmqvist

Fredrik H skrev:

Problemet är ju dock att t.ex ett benbrott kostar kanske 50.000:- som man får ta i egen ficka !

/B]

Nu är det som så att man tar en försäkring som täcker sjukvårdskostnader. Men det är klart, vad skulle då alla inkompetenta politiker här leva av?

Fredrik H skrev:

/B]

Nu är det som så att man tar en försäkring som täcker sjukvårdskostnader. Men det är klart...... vad skulle då alla landstingspolitiker här leva av? Det är väldigt många här som skall leva av de sjuka utan att göra något för dem.......

Jo, fast det är också som så att det finns de som inte har råd att teckna försäkringar och de blir sjuka lik förbannat. Men det är klart om gillar ett samhäller med större social utslagning än vad som redan är så är väl det okej.

Sluta kommentera stavfel, det är bara pinsamt personangrepp. De finns ganska gott om folk som lider av dyselexi och det behöver inte hjälp i form av påhopp i ett forum.

Var det inte Ebba Grön som gjorde Staten och kapitalet? De har iaf gjort en version av låten.

Att det är moms och skatt på olika prylar tycker jag är helt okej. Det är ju ett sätt att styra att de med gott om pengar får betala mer i skatt än de med mindre pengar. Vi gnäller över att momsen på våra kameror är så dyra samtidigt som det finns människor inte har råd att köpa vanlig baskost utan får leva på pasta och korv, känns som vi har lite lyxproblem här.

Det finns inte särskilt många länder där det är bättre än i sverige sett till hela befolkningsmassan. Det brukar ofta handla om att medelklassen eller den övre medelklassen har det bättre. Dvs den socialklass de flesta av oss tillhör och därmed blir vi avundsjuka och förgrymmar oss över dessa höga skatter.

Mvh
Maverick

Sonnaren skrev:
Jaja, dig har de lyckats med

Så du tycker det är okej att sitta och beklaga dig över hög moms på din kamera medans det finns de som knappt har råd till maten trots att de jobbar full tid? Lite ego i så fall...

/Maverick

Har aldrig beklagat mig över moms på kameror. Beklagar bara att trots världens högsta skattetryck samtliga komponenter i det ofta rabblade "skolavårdochomsorg" ser ut som de gör med nedkörd personal och administrativ ineffektivitet. Och du tycker att vi har det bra...vad du nu fått det ifrån..vi har h a f t det bra men det är en helt annan sak.

hur blev det här en disskusion om Sverige kontra USA kontra Norge...

Vårdskolaomsorg, försäkringar, benbrott osv??

Ganska intressant atts e hur en tråd kan utvecklas...

;-)

Det är valår i år ;)
Skämt åsido så tycker jag att vi har det väldigt bra i Sverige.
/Örjan som har provat att bli rejält sjuk i ett land som saknar social välfärd "vill du ta sprutorna och droppen här på sjukhuset eller vill du ta med det hem ?, om du vill stanna här var vänlig betala i receptionen! "

Jag kan hålla med om att vi har haft det bättre men att vi fortfarande har det bra. Det finns dock massor av saker som borde kunna bli bättre naturligtvis.

Jag ser det inte som politik pga valår, jag röstar blankt eller röstar inte alls.

Mvh
Maverick

Det finns väl fler sätt än att rösta för att påverka saker och ting. Jag trodde det var onödigt att nämna. Tycker det är bättre att vara politiskt obunden och försöka påverka i de sakfrågor jag tycker är viktiga.

Att rösta ser jag mer som ett försöka att lindra dåligt samvete över att man inte engagerar sig.

Tycker du att det är så konstruktivt att rösta? Har du märkt några stora skillnader de senaste tio åren? Ska jag rösta på moderaterna bara för att jag inte gillar utvecklningen trots att jag inte sympatiserar med dess åsikter i de flesta fall? Låter inte konstruktivt enligt mig.

Har du väntat länge på en chans att kommentera min åsikter eller? Du har inte gjort ett enda inlägg i denna debatt och när du gör det så gäller det hur jag röstar i valet...det är riktigt konstruktivt för debatten det(*ironi*)

Mvh
Maverick

Senast ändrad:
Jag tycker att det inte är konstruktivt att inte rösta alt. rösta blankt.

Jag har inte väntat länge på en chans att kommentera dina åsikter.

Jag föreslår att du kontaktar mig via mailen om du vill fortsätta den här diskussionen

Maverick skrev:
Jo, fast det är också som så att det finns de som inte har råd att teckna försäkringar och de blir sjuka lik förbannat. Men det är klart om gillar ett samhäller med större social utslagning än vad som redan är så är väl det okej.

Sluta kommentera stavfel, det är bara pinsamt personangrepp. De finns ganska gott om folk som lider av dyselexi och det behöver inte hjälp i form av påhopp i ett forum.

Var det inte Ebba Grön som gjorde Staten och kapitalet? De har iaf gjort en version av låten.

1: Precis vad jag menade, sjukförsäkring i all ära men alla har uppenbarligen inte råd "over there"

2: Ber om uräkt för mitt påhopp om stavfelet, tänkte inte så långt. Det var menat som lite humor eftersom Andreas är 15 år och just slutat skolan så tänkte jag att han borde kunna stava till "tjänade" annars behöver ju skolan ännu mer pengar. :)

Jag har inget emot att betala skatt, men sjukvården och äldrevården är ju inte den bästa t.ex.
Sen är det ju väldigt dyrt att ha anställda hade arbetsgivaravgiften varit lägre hade företagen kunnat anställa fler, fler slipper leva på bidrag och fler kan konsumera och betala moms.

Sen är jag dålig på stavning, har dock inte dyselexi (vad jag vet), har inget mot att få dessa komenterade. Men jag försöker bli bättre på att stava och stör mig på mig själv när jag skriver fel, och tycker det är intressant med språkvård.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar