Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svenskt pris på DA15

Produkter
(logga in för att koppla)

wowtip

Aktiv medlem
Hejsan,

Någons om sett någon svensk prisuppgift på DA15? På utländska forum har folk redan börjat få hem sina beställningar...

Om priset hamnar på 9000:- så blir objektivet nog ingen hit, inte i Sverige i alla fall. Kanske bättre att försöka köpa utomlands.

Hoppsan, 9 papp... Jag hade hoppats på liknande pris som de andra DA ltd, mellan 4500 - 7000. Men vi får väl se vad det landar på när den väl kommer ut i butik.

Hoppsan, 9 papp... Jag hade hoppats på liknande pris som de andra DA ltd, mellan 4500 - 7000. Men vi får väl se vad det landar på när den väl kommer ut i butik.

Det kommer ner i pris. Riktpriserna från tillverkare stämmer aldrig och har aldrig stämt.

Ett objektiv är till för att andvändas och inte bara kolla på.
Med en prislapp på 9000kr kommer folk välja alternativ 2 där.
Vilket antagligen inte pentax vill.

så ingen fara!

Priset på Scandinavian Photo hamnade på 8495 kronor. Hoppas att det kommer att sjunka. :-(

Edit: Och 8234:- på Fotovideo. :) På rätt väg kanske...

Senast ändrad:
8000 känns ganska mycket för det objektivet, baserat på recensioner och de bildexempel jag har sett hittills.

Nästa månad när Svensson har lång väntetid på en ny Volvo eller Saab, kostar DA15 under 5000:-.

Om det är som tidigare så blir objektivet något bättre om nån månad när dom justerat produktionens linjen för DA15, men tveksamt...
Andra tester kan komma med lite annorlunda resultat, men eftersom den saknar distorsion så brukar skärpan bli lite lidande. På extremzoomar brukar distorsionen offras för bättre skärpa.

Edit, skärpan verkar OK tycker jag efter att kollat DPR på bländare 4, ser nog hyggligt ut på A3 utskrift.

Senast ändrad:
Ja, den minimala distorsionen gör ju objektivet perfekt för arkitekturfotografering t.ex. Jag är fortfarande sugen på det. Även litenheten, metallkonstruktionen etc. ligger på plussidan. Jag kan ta att det inte är knivskarpt på f4 (men för 8000:- borde det faktiskt vara det...)

Med samma pris på Scandinavian verkar det som dom kopierar priserna. Ser gärna att kampanjpriser kommer i höst.

Zeiss 35mmf2 (citat)
Detta är nog min favorit 35mm lins av alla dussintals 35mms jag använt under årens lopp,
men naturligtvis har jag några kvardröjande sentimentala tillgivenheter för vissa andra, däribland den mycket äldre Mandler utformade Leica R objektivet.
Jag har använt Zeiss bara på en Nikon film kamera hittills, med svartvit film. Det kan vara en miss eftersom ett av de största attraktionerna i Zeiss konstuktionen är deras lysande färgöverförings egenskaper
(en egenskap som delas av egentligen ganska speciell Pentax 15mm DA Limited objektivet Jag har använt nyligen)

http://theonlinephotographer.typepa...pher/2009/05/zeiss-35mm-f2-zf-distagon-t.html

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar