Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvitt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bibi

Aktiv medlem
Jag ser många jättefina svartvita - digitala - bilder här och tänker att jag inte får till det lika bra. Kanske är det här något med Photoshop jag ännu inte luskat ut.
Alltså: Hur få till en svartvit bild på bäst sätt?

(Hoppas denna fråga inte varit uppe tusentals gånger här, jag hittade den i alla fall inte).

Snabbast gör du det genom att göra om bilden till gråskala. Dock blir väl det inte alltid bäst. Vad jag förstått så använder "proffsen" oftast Channel mixer. Där kan man styra hur mycket av de olika RGB-kanalerna som ska användas för att skapa den svartvita bilden.

Dra ner mättnaden, tror jag, till noll. Därefter kan du dra i spakarna för RGB och på sätt framhäva t ex himmelen eller gräsmattan.

Eller fotografera svartvitt från början...

Mvh
Maverick

Det är nog tyvärr lika svårt att få en riktig bra kopia oavsett om den är digital eller analog :(

Jag burkar göra så att jag kör med chanels mixer och ställer värdena till 40%röd och 60% grön och kryssar i att den ska vara svartvit.

Sen måste man jobba mycket med nivåer och kanske rita i masken för att sänka nivån på vissa platser. Ögonen kan man göra lite lite lite vitare och ögonen kanske mörkare, men det tar mig tyvärr för lång tid att beskriva just nu.

Men vad jag menar är att för att få ett bra svartvitt kort kan man inte bara trycka på en knapp i PS, utan man måste verkligen jobba länge med bilden och tänka igenom den så varje pixel har rätt nyans...

/ Marcus

ett enkelt sätt, ändra bilden till lab-läge, gå till palleten kanaler och markera kanalen som heter ljushet, gå till läge o välj gråskala,gå till lager klicka på bakgrundslagret o duplicera det, byt blandningsläge till multiplicera så bilden blir mörkare, sen kan du sänka opaciteten på lagret tills du fått den ton du vill ha....låter nog knepigare än vad det är:)

sen kan man blanda kanaler, där ska man helst hålla sig till värdet 100% sen e d bara o experimentera:)

sen kan man även ändra till lab-läge plocka bort kanal a och b och sen ändra till rgb igen och dra upp kontrasten(vet inte om ja e ensam om o ha testat detta men d funkar ganska bra)

Sen kam man använda metoden beräkna, med d e väldans avancerat.

Använd channel mixer och kryss i monokrom. Dra sedan i reglagen för röd, grön och blå för att få önskat resultat.
En extremt kontrastrik bild kan man tex få genom att ställa in R på +160, G på +190 och B på -200 (ungefärliga värden).
Det finns andra metoder än channel mixer (tex calculations) men den tycker jag är enkel att använda.

/D

enklast är att använda det färdiga funktionsmakrot i ps.
"Custom RGB to grayscale" på eng.

den använder sig av channel mixer men har redan grundinställt och så behöver man bara köra finliret om man vill.

att bara köra desaturate eller gråskala rakt av på ett porträtt blir sällan snyggt då röda färger får en för ljus gråskala.
läpparna kommer alltså inte att få den något mörkare gråa nyans som en äkta s/v film skulle ge (eftersom s/v film är mindre känsligt för röda färger).

Det finns många olika sätt att ta bort färgen från en digital bild.

Att bara välja gråskala är OK men ger inte så jättebra resultat. Framförallt röda toner blir ofta lite livlösa, kontrasten (lokalt i det röda) blir för låg.

Tunna ut är mitt val om det är många bilder som snabbt skall göras om. Ger för det mesta bätttre resultat än gråskala.

Kanalblandaren är inte alltid ”bäst” (ger inte mest kontroll alltså) men är valet för de flesta bilder. Med lite känsla för spakarna knockar den metoden gråskala direkt.

På bilden nedan:
1. Gråskala.
2. Blanda kanaler. 20 - 40 - 40
3. Tunna ut.
4. Original.

Gråskala och tunna ut kan se lika ut, men jämför briljansen i de röda jackorna.
Ingen av bilderna är vad jag skulle nöjt mig med som slutresultat.

Bilagor

• a.jpg
    a.jpg
    37.5 KB · Visningar: 1,843
Senast ändrad:
Vassego :)

Det finns många sätt att jobba på.

Man bör ha några olika att välja mellan för olika ändamål.

Jag kör med tunna ut, blanda kanaler samt en ganska omständig variant där man jobbar med två justeringslager av typen nyans/mättnad.
Den varianten ger en enorm kontroll över hur olika gråtoner återges, men är inte den allra mest snabbjobbade.

Med hjälp av era tips här har jag nu börjat testa mig fram. Roligt är det även om mycket finns kvar att lära.
Lade upp några av bilderna för kritik och vore förstås glad för vidare synpunkter.

Än en gång: Tack, alla!

Brummelisa skrev:
Det är nog tyvärr lika svårt att få en riktig bra kopia oavsett om den är digital eller analog :(

Jag burkar göra så att jag kör med chanels mixer och ställer värdena till 40%röd och 60% grön och kryssar i att den ska vara svartvit.

Sen måste man jobba mycket med nivåer och kanske rita i masken för att sänka nivån på vissa platser. Ögonen kan man göra lite lite lite vitare och ögonen kanske mörkare, men det tar mig tyvärr för lång tid att beskriva just nu.

Men vad jag menar är att för att få ett bra svartvitt kort kan man inte bara trycka på en knapp i PS, utan man måste verkligen jobba länge med bilden och tänka igenom den så varje pixel har rätt nyans...

/ Marcus

Tack! Ditt tips med Channelmixern gav mycket bra resultat! Asså, det här med att ha kontroll över färgerna är fan skitsvårt!

dJb skrev:
Använd channel mixer och kryss i monokrom. Dra sedan i reglagen för röd, grön och blå för att få önskat resultat.

Det finns andra metoder än channel mixer (tex calculations) men den tycker jag är enkel att använda.

/D

Så gör jag med.

Jag tycker personligen också det blir bäst i Channel mixer!

Jag har provat demoversionen av Black & White Studio och det är okej. Jag tycker dock att bildkvalitén försämras något.

Är det någon annan som har förslag på andra konverterarprogram/plug-ins??

Antar att det är "desaturate" som eftersöks. Funkar både som eget kommando och under "hue/saturation"...

museo12 skrev:
Jag har provat demoversionen av Black & White Studio och det är okej. Jag tycker dock att bildkvalitén försämras något.

Den negativa sidan (förutom den aningen yxiga designen av fr.a. förhandsgranskningen) är att det finns så många sätt att styra konverteringen - vilket givetvis å andra sidan också är fördelen....
Det jag också gillar är analogin med det vanliga mörkrummet även om det så att säga lägger ytterliagre ett "skikt" mellan det man gör och resultatet.

Ah, tack!
(Det förklarar varför jag talar om 'mättad', men inte 'avmättad' utan - 'desaturerad'. - Min svengelska är ...deplorable!)
/Gitte

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar