Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvitt och färg tillsammans

Produkter
(logga in för att koppla)

noxangelus

Medlem
Hej!

Har tagit en bild på en röd strumpa som ligger på ett parkettgolv, och sedan gjort golvet svartvitt i PhotoShop. Vad är det bästa tillvägagångssättet om man vill behålla en del av bilden i färg, och göra resten svartvitt? Hur skulle ni ha gjort den här bilden? (Vissa detaljer blev mindre bra när bilden förminskades för att kunna bifogas här, och åtgärdades ganska slarvigt).

Vad tycks om bilden för övrigt)

//Camilla

Bilagor

• svartvit.liten.jpg
    svartvit.liten.jpg
    21.8 KB · Visningar: 433
Camilla, du måste berätta hur pass van du är vid bildbehandling på ett ungefär. Jag kan på rak arm tänka på fem olika sätt att göra jobbet, men vad som lämpar sig beror lite på var i utvecklingen man befinner sig.

Känner du till exempel till begreppen "justeringslager" och "lagermask"?

Jag är inte särskilt van användare av PhotoShop. Jag kan det allra mest grundläggande om lager i stort sett, men jag känner inte till de där två uttrycken. Tar gärna emot ett tips på hur man på enklaste sätt går till väga.

Själv gjorde jag så att jag klippte ut strumpan ur bilden, gjorde om bilden till svart vit, ändrade till RGB igen och klippte in strumpan. Fick dock lite problem eftersom att det av någon anledning klipptes ut mer än vad som klistrades in...

Markera allt utom strumpan, lägg på ett hue/saturation adjustment layer. sen sänker du saturation till -100.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar