Annons

svartvitt med D50,D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

bernu

Medlem
Hej,

Jag undrar om D50 eller D70 kan ta svartvita bilder direkt i kameran? Jag kan inte hitta något som säger att dom kan men man vet ju aldrig ;)

/Björn
 
NEJ, det kan man inte. Det är väldigt ovanligt att man kan göra det med en DSLR. Å andra sidan är det snarast en fördel då man i efterhand har bättre kontroll själv över en sådan konvertering (färg -> svartvitt).
 
Tack för det snabba svaret...

Canon 350D skall kunna det efter vad jag förstått...

Jag testade en Fuji S2 Pro med just möjligheten att fota svartvitt och jag tycker att man tar bilderna lite annourlunda om man kör svartvitt "hela vägen".

Nåja, man kan inte få allt....

/Björn
 
Det finns ju otaliga kurvor till D70 som ställer in färgbalans, skärpa, ljus och så vidare. Jag kör själv en kurva i min kamera som jag laddat ner.

Vad är det tekniska hindret för att göra en kurva så att den kan ta "svart-vita" bilder? Eller kurvan innehåller inte så pass mycket information för att göra detta?

Mvh
Dennis
 
Det där låter vädligt intressant tycker jag...

Om man skulle kunna ställa in "saturation" på kameran så skulle man ju kunna få en svartvit bild.

Kanske kan man det?

/Björn
 
bernu skrev:
Det där låter vädligt intressant tycker jag...

Om man skulle kunna ställa in "saturation" på kameran så skulle man ju kunna få en svartvit bild.

Kanske kan man det?

/Björn

Jovisst kan du ställa mättnaden, men inte ner till noll.

Edit: Aha - du menar med kurvorna, antar jag. Men de använder man i efterbehandling, inte bokstavligen i kameran.


Jag tänkte ungefär som du angående svartvita bilder, tills jag så småningom insåg vilken inverkan man kan få på en svartvit bild med lite finlir. Att ändra färgtemperatur, att ändra kontrast i högdagrar/lågdagrar osv...

Nu använder jag RawShooter Essentials för svartvita bilder, och får dem ganska enkelt ungefär som jag vill ha dem.
 
Lionheart skrev:
Vad är det tekniska hindret för att göra en kurva så att den kan ta "svart-vita" bilder? Eller kurvan innehåller inte så pass mycket information för att göra detta?
Mvh
Dennis
Man kan inte, via tonkurvan, ta bort färgen helt och hållet. För en bättre förståelse för tonkurvor kan du läsa här:
http://fotogenetic.dearingfilm.com/custom_tone_curves.html

(förvisso skrivet för D100 men gäller också för D70 och D50)

EDIT: För mig känns det självklart att man tar bilder i ett färgläge för att 1) inte förlora information och 2) att jag har större möjligheter själv att påverka konverteringen till svartvitt.
 
Nej, det finns mig veterligen ett annat program som kan ladda up och ner tonkurvor, nämligen ToneUp. Läs om det alt köp det här: http://www.oxfordeye.co.uk/software.aspx
Kostar en ca en hundralapp så använder/gillar man inte Nikon Capture verakr det ju som ett lite väl dyrt alternativ för att bara ladda upp och ner tonkurvor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.