Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvitt filmval för nybörjare?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Tänkte pröva på svart/vitt och undrar vad ni rekommenderar som nybörjar film. Tänkte ta generella utomhusbilder,lite människor och något porträtt.

Kan man lämna in för framkallning/kopiering hos vanliga fotobutiker och vad kostar det ungefär?

Om du skall lämna in för framkallning rekommenderar jag någon av de svartvita färgfilmerna, T400CN, Portra 400bw eller XP2. Det blir bra mycket billigare, och du kan ändå inte utnyttja traditionell svartvit films styrkor fullt ut om du inte labbar själv.

Dessa filmer framkallas i den vanliga färgprocessen. Kopieringen blir väl bäst på sv/v papper men man kan i alla fall ta vanliga paket med framkallning och kopiering för 49.90 eller vad det brukar kosta och se kopiorna som råkopior.

Re: Svartvitt

Jag använder själv Kodak Tri-X 400 eftersom jag tycker den ger ett härligt korn. Jag vet emellertid inte hur andra svartvita filmer beter sig men jag är också sugen på att prova någon ny rulle bara för att experimentera lite.. :)

Finns kanske till och med någon i forumet som kan rekommendera någon webbsida där de jämför olika svartvita rullar? :p

svartvit färgfilm?

hallå???? jim finns det svartvita rullar som man kan lämna in och få framkallade för samma pris som en färg? är dom bra? det hade jag helt missat!!!:eek:

Johan, det stämmer. Ilford och Kodak har filmer som framkallas i vanlig C41-soppa. Finkorniga och snabba är de också, även om det nu var ett par år sen jag provade sist.

Enda anledningen att använda traditionella svartvita filmer idag som jag ser det är om man har kontroll över hela processen. Då kan man testa sig fram till rätt framkallningstid och -kemi för sin egen smak och förstoringsapparat. Men om man släpper allt till labbet är det nog C41 som gäller inte minst av kostnadsskäl.

Om man kopierar dessa filmer på färgpapper utan att ta hänsyn till att det skall bli svartvitt uppstår det ofta färgstick, men med en kompetent kopist och rätt papper så blir det bra. Har för mig att Kodaks filmer har den vanliga orangemasken som på färgfilm så Ilford är nog att föredra om man vill kopiera själv på svartvitt papper.

Ilford XP2
Kodak Portra BW
Kodak T-Max T400CN

Visst kan man lämna in sin svartvita rulle och betala skyhöga pengar, men tråkigt, tråkigt. Det roliga med svartvitt är väl att man kan kopiera och framkalla själv.
Innan jag var påtänkt rev pappsen ut bastun, sålde bastuagregatet och köpte en förstoringsapparat. Sen blev det plexiglasdisk och en vattenledning insatt och vipps! En gammal skrubb funkar också bra. T.ex. PHOTAX har ett kitt, men annars är det kul att samla prylar själv. Har man tråkigt är det också förbannat kul med mörkrum. Timmarna flyger iväg...

De där svartvita rullarna för C-41 vet jag inte riktigt. Har ingen erfarenhet av Kodaks nya, men den gamla hade ju grova problem med färgstick. Kopiera svartvita bilder från färgnegg är också en kul syselsättning. 5:ans papper bara. Hade en färgbild som såg skit ut. Men uppkopierad på en 18x24 blev den en kanonbild.

(Annars kan du väl kila ned till stans fotoklubb. Där brukar man kunna hyra mörkrummet för en billig penning.)

kopiera färgneg på sv/vitt papper?

med riska för att glida från ämnet: man kan alltså kopiera färgneg. till svartvitt med bra kvalitet? Jag har testat en gång för flera år sen med dåligt resultat:eek:

Vissa påstår att det går bra om man kör med graderat papper, jag har bara kört multigrade och det funkade inte bra. Kodak har däremot ett papper som heter Panalure som är speciellt till för detta. Vet inte vad man behöver för belysning till mörkrummet dock.

Jag har kopierat Kodak T400CN (svartvit film för färgprocess) på vanligt svartvitt multigrade papper med bra reslutat. Trots att negativen har den vanliga rödbruna färgen, kan man kontrollera kontrasten med färgfilter som vanligt.

Filmen är dessutom mycket finkornig, och ger bra teckning i både skuggor och högdagrar.

Här kan ni se en av de bilder jag tagit med den filmen. Den är sedan kopierad på Agfa Multigrade Classic, och sulfidtonad.
http://geocities.com/anneli_lundberg/anna_odalgarden.jpg

Vanlig svartvit film har däremot, som flera redan påpekat, fördelen att man kan påverka negativen genom att framkalla dem själv.

Jo då, det går aldeles utmärkt med vanligt papper och multikontrast. Det som du lär tänka på är att använda det hårdaste filtret, t.ex. femman. Annars blir det skit. Men det är så jvla svårt att ställa skärpan.
Jag har en sån bild kopierad från färgnegg på papper. Kolla i mitt album "Människor i svartvit" och kika på porträttet med den yngsta kvinnan. :)

Tä ä ju de som e problemet. Men, men... Det blir en kompromiss. Men jag tycker inte det stör på de bilder jag kopierat på detta sätt...

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar