ANNONS
Annons

Svartvita utskrifter från Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

DanneW

Medlem
Hej! Jag har nyligen köpt en Canon ip5200. Jag tycker den ger ett fint resultat med grundinställningarna, så länge man skriver ut i färg. När jag skriver ut i svartvitt på Canons eget fotopapper Pro samt inställningen "Skriv ut i gråskala", går det inte med någon inställning att få bort en sepiaton på utskriften. Detta oavsett att bilden i sig är i svartvitt. Om jag använder mig av enklare papper går det däremot, men då blir ju bildkvaliteten mycket sämre. Det här är mycket irriterande. Är det någon som har varit med om detta? Tacksam för kommentarer på detta inlägg. (Jag vill säga att jag har haft både Epson och HP tidigare men aldrig varit med om det här problemet.)

Fotohälsningar!
DanneW

Jag skriver ut mina svartvita bilder på samma sätt som mina färgbilder med min IP4000 och det ger underbara svartvita bilder. Om det är rätt eller fel att göra så här vet jag inte men det funkar för mig iallafall. Jag har faktiskt aldrig ens testat att använda gråskaleutskrift till foton, däremot till text givetvis.

//Jerka

Har förvisso en i965 men kanske är min erfarenhet relevant. Jag har gått ifrån Canons fotopapper. Har via en tid hos Tetenal nu landat hos Ilford. Svartvita bilder skriver jag ut på deras Fine Art papper som är ett akvarellpapper.

Med full kontroll i PS och Ilfords ICC-profiler så blir det mycket bra resultat. Detta papper har en fantastisk svärta och bra gråskala.

Har även märkt tendensen att få lite sepiaton. Men när jag väljer gråskaleutskrift så försvinner det helt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar