ANNONS
Annons

Svartvita kopior från negativ färgfilm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dez

Aktiv medlem
Kan man göra svartvita kopior från negativ färgfilm? Eller blir det inte bra?
Har hittils bara använt svartvit film, men ibland vill man ta en bild som absolut inte skulle göra sig i svartvitt, så jag funderar på att köpa några rullar negativ färgfilm, på skoj bara.
Eller ska man köra dia?
Vad är det för mening med dia egentligen? Bättre att scanna?
Visst kan man beställa pappersbilder ifrån diapositiv?

Det finns s/v papper anpassat för färgnegativ. Det är anpassat att motta det röda ljuset som det blir av genomlysning av färgnegativ. Så man kan inte ha mörkrumsljuset tänt när pappret tas fram och belyses. Först när fixeringen är klar kan mörkrumsljuset tändas.
Jag körde papret i framkallningsmasikn så det var endast under belysningestiden jag fick arbeta i totalt mörker....
Om det papert finns kvar på marknaden vet jag ej.

Kan man göra svartvita kopior från negativ färgfilm? Eller blir det inte bra?

Har hittils bara använt svartvit film, men ibland vill man ta en bild som absolut inte skulle göra sig i svartvitt, så jag funderar på att köpa några rullar negativ färgfilm, på skoj bara.
Eller ska man köra dia?

Vad är det för mening med dia egentligen? Bättre att scanna?
Visst kan man beställa pappersbilder ifrån diapositiv?
Om jag kommer ihåg rätt så fanns det ett speciellt papper för det förr men idag finns det inte kvar. Dessutom har jag för mig att det är problem med skikten när man gör en kopia.

Negativ färgfilm har en bättre kvalité i dag än svartvit film. Varför beror dels på miljötänket och priset på silver.

Dia använder jag för att visa på duk. Ngn annan fördel finns väl egentligen inte. Exponeringslatituden är snävare än negativ film.

Ja du kan beställa pappersbilder från dia men det är DYRT. Men om du skannar själv för att få en kopia så är det ingen skillnad mellan dia/neg eller en digitalt fotograferad bild.

Jag har provat, och någon större estetisk upplevelse var det inte. Det kanske berodde på valet av bild att kopiera, men gråskalan stämde inte överens särskilt väl. Över huvud taget blev bilden rätt mörk.

Jag har provat, och någon större estetisk upplevelse var det inte. Det kanske berodde på valet av bild att kopiera, men gråskalan stämde inte överens särskilt väl. Över huvud taget blev bilden rätt mörk.

Gråskalan stämmer inte om traditionellt s/v papper används. Den röda basen i färgnegativ "förstör" gråskalan på vanligt papper. Bilder som kopieras på speciellt papper för färgnegativ ger större valörrikedom än från s/v neg. Men problemet är att arbeta i totalt mörker.

Färjnegativ.....

Hej.
Jag har kopierat färgnegativ på vanligt svart/vit Ilford multigrade/multispeed papper, och fick rätt ok bilder. Lite grova i kornet men helt ok. Det är bara att pröva och se.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar