Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvit

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör också svartvitt, mest i 120-format på det gamla hederliga analoga och lite slaskiga viset.
Favoriten är FP4+ exponerad med ISO80 och soppad i Rodinal 1:50, kopierad på fiberpapper. Inget jag sett producerat på digital väg kommer ens i närheten vad gäller gradation och skärpeintryck.

/Michael
 
Det är kul, det finns ingen digitalfotograf som verkligen kan påstå att digitalt ger bättre bildkvalitet, bara att den är "bra nog". Alla verkar hymla med att vad de levererar till kunden är en sämre bild än om den vore tagen på film, förutsatt att det är en kompetent fotograf.

Jag är ingen digitalhatare, jag tycker definitivt att digitalfoto har en viktig plats i fotografins värld. Men att ta bröllopsfoton, viktiga porträtt mm digitalt, det tycker jag är ganska lågt.
 
Det sista håller jag visserligen inte med om, men skit i det.

Jag trivs bäst med svartvit film. Hade jag tid och ork och inspiration skulle jag göra mer i mörkrummet. Nu blir det negscanning och photoshop. Trivs med det, tack vare att jag har tillgång till en bra scanner och kalibrerad datorutrustning. Scannar som färgpositiv och vänder i PS. Använder nästan bara kurvverktyget, men i många lager. Lägger ofta en lätt brunton på. Sparar som fullupplöst tiff i AdobeRGB och 8 bitar. Oftast skickar jag bilderna på Crimson Prefix när jag ska ha pappersbilder. Framtiden blir nog bläckstråle för min del.
 
Danlo skrev:
Hm.. Spara tid på att scanna in neg istället för att stå i mörkerrummet? Jag scannar på skolan med en Minolta dimage scan multi pro ( 25000 kr ) Och det tar en fruktansvärd tid om man räknar in damborttagning och lite fixning i PS..
Går mycket snabbare i labbet..
Men måste ju ändå ha bilderna på skiva, det finns inte många bildbyråer som tar emot papperskopior idag tyvärr..

DAMborttagning!? Ni måste vara riktiga rockstjärnor, om det tar så lång tid att jaga ut alla tjejerna!
 
timeUnit skrev:


Jag är ingen digitalhatare, jag tycker definitivt att digitalfoto har en viktig plats i fotografins värld. Men att ta bröllopsfoton, viktiga porträtt mm digitalt, det tycker jag är ganska lågt.

Har du någonsin jämfört bildkvaliteten från en bra digitalkamera med en bra analog kamera? Jag har gjort ett antal parallellfotograferingar och när jag har arbetat med kameror med stora sensorer, med en upplösning från 10 megapixlar och uppåt och med bra optik så har upplösning varit högre och färgåtergivningen mer exakt.

Stefan
 
stefohl skrev:
Har du någonsin jämfört bildkvaliteten från en bra digitalkamera med en bra analog kamera? Jag har gjort ett antal parallellfotograferingar och när jag har arbetat med kameror med stora sensorer, med en upplösning från 10 megapixlar och uppåt och med bra optik så har upplösning varit högre och färgåtergivningen mer exakt.

Stefan

Jag har inte själv utrustning att göra parallellfotograferingar men ser i mitt jobb massor med bilder tagna med olika utrustning. Vi har några fotografer som levererar digitalt fotograferade produktbilder med utmärkt kvalitet, då tagna i studio. I svårare förhållanden, t ex i starkt solljus, öppen skugga med fläckvis solljus mm ser jag både på bilder som kommer hit och i dagstidningar, fackpress mm bilder som visserligen har fin färgåtergivning men också gott om spruckna högdagrar och igensotade lågdagrar.

Det är i första hand det begränsade dynamiska omfånget, och de mycket fula spruckna högdagrarna som gör att jag påstår att digitalt är sämre. De berömda lila och rosa "kanterna" som jag ser även i bilder från EOS-1Ds mark2 (heter den va?) är mer marginellt irriterande.

Som jag ser det är digitalt fotograferande mest en kostnadsfråga, snarare än en kvalitetsfråga. Samtidigt måste man ju fråga sig om t ex bilder i fackpress motiverar den högre kostnaden för filmfoto? Jag tror att i måååånga fall är svaret nej.

Sen undrar jag om du menar att ett bakstycke från Phase one har bättre upplösning än långsam (ISO 100) film i t ex en Hasselblad eller RZ67? Jag vet inte själv alltså... Jag har hört på forum här och där att en mellanformatskamera motsvarar ca 80 MPixel. Dvs en bildfil i RGB på 240 Mb.

Sen har vi ju hela arkivbeständighetsdebatten, men kanske ska låta den vila, då jag inte har några "bevis" för varken det ena eller andra.

Och som vanligt, detta är skrivet i all välmening!
 
Jag tycker att film och digital, må sen vara färg eller sv/v är olika konstformer. Att föra en diskussion om pro contra kan ha sina sidor, men men...
Både digital och film är mkt roligt att jobba med. Vilken tur att det finns så många möjlighter idag! Proffs är väl proffs också på att välja vilken utrustning det lönar sig att arbeta med.

Det kom på posten i veckan en Panasonic DMC-LC1 och fastän den väl kan klassas som en sikta&tryck kamera så tycker jag att den gör trevliga sv/v bilder. Färgbilderna har jag inte varit så nöjd med.
 
timeUnit skrev:
Det är i första hand det begränsade dynamiska omfånget, och de mycket fula spruckna högdagrarna som gör att jag påstår att digitalt är sämre. De berömda lila och rosa "kanterna" som jag ser även i bilder från EOS-1Ds mark2 (heter den va?) är mer marginellt irriterande.

Sen undrar jag om du menar att ett bakstycke från Phase one har bättre upplösning än långsam (ISO 100) film i t ex en Hasselblad eller RZ67? Jag vet inte själv alltså... Jag har hört på forum här och där att en mellanformatskamera motsvarar ca 80 MPixel. Dvs en bildfil i RGB på 240 Mb.


Jag reagerade väl mest över att du så självklart sa att det aldrig går att få ett lika bra resultat från en digital kamera som från en analog. Jag ser ofta exempel på motsatsen, även när vi talar svartvita bilder.

Du tar i ditt svar upp en punkt där du menar att digital är underlägsen analog foto, det dynamiska omfånget. Om vi talar om svartvit fotografi så är det ju en punkt där jag kan hålla med dig. En svartvit film har normalt ett omfång på 7-8 bländarsteg. En digital spegelreflex har lite mindre, ett digitalt bakstycke lite mer.

Men en diafilm har ett ännu snävare omfång och det anpassade jag mig till när jag fotograferade med dia. Så jag tycker nog att det är en av fotografens uppgifter att se till att man håller sig innanför det omfång som utrustningen man använder kan hantera.

Men när det gäller andra tekniska kvaliteter, som upplösning och färgåtergivning/gråskala, så är en bra digital kamera klart överlägsen i de jämförelser jag gjort.

Beträffande din fråga om diafilm contra bakstycke så har jag gjort sådana parallelltester, både med Imacon och PhaseOne. Om vi nu ska tillåta alla tävlanden att delta på lika villkor, så är de bilder som jag tog med 22 megapixelbakstyckena betydligt bättre än de som jag tog med Provia-film och sedan skannade på en Imacon-skanner vid maximal upplösning. Då talar vi om enskottsbilder med bakstyckena.

Om jag sedan tittar på 16-skottsbilderna som jag gjorde med Imacon är de så klart mycket bättre än vad jag får ut från ett mellanformatsdia.

MVH/Stefan
 
Torbjörn Stoor skrev:
Jag tycker att film och digital, må sen vara färg eller sv/v är olika konstformer. Att föra en diskussion om pro contra kan ha sina sidor, men men...
Både digital och film är mkt roligt att jobba med. Vilken tur att det finns så många möjlighter idag! Proffs är väl proffs också på att välja vilken utrustning det lönar sig att arbeta med.

Det här är en åsikt som jag verkligen kan instämma i. Varje typ av fotografi har sina förtjänster och sina brister. Ju fler former vi får att välja på, desto enklare är det att hitta fram till det som fungerar bäst för de bilder man vill göra.

Men när jag då läser sådana kommentarer att digital fotografi aldrig kan ha lika hög kvalitet som analog, då tycker jag att man måste ha en hel del bevis för det. Min erfarenhet är att digital fotografi på en rad punkter är bättre.

Om vi återvänder till det svartvita, så tycker jag att skillnaden mellan en plastig RC-bild gjord i ett mörkrum, jämfört med en snygg utskrift på ett vackert papper alltid utfaller till utskriftens fördel.

Barytpapper är en annan sak, den har en karaktär som inte enkelt kan återskapas av en utskrift. Men å andra sidan har jag ett tjugotal olika papper med olika papperstoner, olika gräng, olika baser. att välja på när jag ska skriva ut. Jag kan också styra bildtonen exakt som jag vill ha den. Maximal svärta på en bra utskrift på matt papper är klart mycket djupare än maximal svärta på ett matt barytpapper.


Så allt har sina för- och nackdelar.

Stefan
 
stefohl skrev:
Jag reagerade väl mest över att du så självklart sa att det aldrig går att få ett lika bra resultat från en digital kamera som från en analog. Jag ser ofta exempel på motsatsen, även när vi talar svartvita bilder.

Du tar i ditt svar upp en punkt där du menar att digital är underlägsen analog foto, det dynamiska omfånget. Om vi talar om svartvit fotografi så är det ju en punkt där jag kan hålla med dig. En svartvit film har normalt ett omfång på 7-8 bländarsteg. En digital spegelreflex har lite mindre, ett digitalt bakstycke lite mer.

Men en diafilm har ett ännu snävare omfång och det anpassade jag mig till när jag fotograferade med dia. Så jag tycker nog att det är en av fotografens uppgifter att se till att man håller sig innanför det omfång som utrustningen man använder kan hantera.

Beträffande din fråga om diafilm contra bakstycke så har jag gjort sådana parallelltester, både med Imacon och PhaseOne. Om vi nu ska tillåta alla tävlanden att delta på lika villkor, så är de bilder som jag tog med 22 megapixelbakstyckena betydligt bättre än de som jag tog med Provia-film och sedan skannade på en Imacon-skanner vid maximal upplösning. Då talar vi om enskottsbilder med bakstyckena.

Om jag sedan tittar på 16-skottsbilderna som jag gjorde med Imacon är de så klart mycket bättre än vad jag får ut från ett mellanformatsdia.

MVH/Stefan


Nu vet inte jag vad 16-skottsbilder är... :)

De som påstår att Hbl eller Mamiya kan leverera 80 MPix på diafilm (eller neg) bör alltså kunna visa detta med riktiga tester, det håller jag med om. Frågan är om någon har intresse att göra dessa tester och publicera dem? Det hade ju varit intressant för mig, men knappast för marknaden om inte testen visar på det du skriver.

När det gäller det dynamiska omfånget, menar du att digitala bakstycken har mer än 8 stegs omfång? Eller att de har mer än en DSLR? Kanske är det så att de lite mer proffsinriktade DSRLerna har större omfång än min "gamla" D70, det är helt möjligt. Men min D70 har otroligt begränsat omfång, som jag upplever mycket jobbigare än diafilm. Den som är problemet med digitala sensorer som jag sett bilder från är att när högdagern spricker ser det inte alls kul ut. Jag upplever att både dia och neg spricker på ett mjukare sätt som jag känner igen från hur det ser ut när jag tittar med egna ögon. Detta är begränsningen i det digitala, enligt mig. Det är ju ofta så att man måste låta högdagrarna springa iväg för att på bra exponering i t ex ett ansikte. Där tycker jag att film funkar bättre än så länge, för mig.

Sen är det en sista fin sak med film, i min värld i alla fall. Det ser ut på ett visst sätt. När jag särskådar en digital bild och jämför med film upplever jag att det "ser bättre ut". Men jag är inte främmande för att bli motbevisad.

Det hade varit kul att se en av de digitala bilderna du skriver om som är "bättre" än svartvit film!

Jag inser ju nu att jag öppnade pandoras låda när jag skrev som jag gjorde, kanske var det dumt gjort. Jag har inte kompetensen eller utrustningen att göra sådana tester du talar om och kan bara lita på mina ögon. De bilder du talar om har jag antingen inte sett, eller trott de kommer från film! ;)

Jag är nog lite upprörd efter att ha läst en brittisk fototidning i vilken redaktören tror att film är dött inom tio år, och sedan innehåller tidningen massor med bilder där jag upplever de tagna på film vara överlägsna de digitala. När hela tidningen är full med tester av digitala kameror samt annonser för detsamma fattar man ju att det finns mycket starka krafter för att driva företagens nya kameror till nya försäljningsrekord.

En sak är jag dock helt säker på när det gäller digitalt: det kommer att köra om film i termerna upplösning och dynamiskt omfång. Film kommer att vara underlägset digital på alla tekniska punkter inom X antal år. Frågan är dock om den speciella känslan som film har kommer att finnas hos morgondagens digitala kameror.
 
stefohl skrev:
Det här är en åsikt som jag verkligen kan instämma i. Varje typ av fotografi har sina förtjänster och sina brister. Ju fler former vi får att välja på, desto enklare är det att hitta fram till det som fungerar bäst för de bilder man vill göra.

Men när jag då läser sådana kommentarer att digital fotografi aldrig kan ha lika hög kvalitet som analog, då tycker jag att man måste ha en hel del bevis för det. Min erfarenhet är att digital fotografi på en rad punkter är bättre.


Jag håller med. Jag borde kunna visa detta med exempel, men det kan jag inte. Inte på webben i alla fall. Min erfarenhet är den motsatta av din, men jag förutsätter inte att jag har rätt.
 
timeUnit skrev:
Nu vet inte jag vad 16-skottsbilder är... :)

16 skott innebär att kameran tar 16 bilder i snabb följd och sensorn flyttas lite mellan varje bild. Upplösningen ökar och du slipper ev färgmoaré (förhoppningsvis). Fungerar bara med stillastående motiv och en kamera som står på stadigt stativ.

De som påstår att Hbl eller Mamiya kan leverera 80 MPix på diafilm (eller neg) bör alltså kunna visa detta med riktiga tester, det håller jag med om. Frågan är om någon har intresse att göra dessa tester och publicera dem? Det hade ju varit intressant för mig, men knappast för marknaden om inte testen visar på det du skriver.
Jag har gjort testerna och visat dem i olika sammanhang. Men jag gillar inte att lägga upp bilder på webben som ska visa sådant. I tryck eller på en utskrift kan man jämföra på ett vettigt sätt.

När det gäller det dynamiska omfånget, menar du att digitala bakstycken har mer än 8 stegs omfång? Eller att de har mer än en DSLR?
De större sensorerna som de har tillåter ett större dynamiskt omfång.

Den som är problemet med digitala sensorer som jag sett bilder från är att när högdagern spricker ser det inte alls kul ut. Jag upplever att både dia och neg spricker på ett mjukare sätt som jag känner igen från hur det ser ut när jag tittar med egna ögon. Detta är begränsningen i det digitala, enligt mig.

Det kan jag hålla med om, de är verkligen en av de begränsningar som finns med digital foto. Men exponera efter högdagrarna, så att de inte blir för utfrätta.

Det är ju ofta så att man måste låta högdagrarna springa iväg för att på bra exponering i t ex ett ansikte. Där tycker jag att film funkar bättre än så länge, för mig.
Inte om du fotograferar i råformat, då kan du ju vid konverteringen dra upp valörerna i mellantonerna, men behålla full valöråtergivning i högdagrarna.


De bilder du talar om har jag antingen inte sett, eller trott de kommer från film! ;)


Det har jag råkat ut får många gånger. När man står på en utställning och fotografer säger att »RIKTIG FILM OCH RIKTIGT FOTOPAPPER, det är i alla fall bäst« och när jag vet att fotografen har tagit bilderna digitalt och att jag skrivit ut dem på ett vackert lumppapper, då småler jag mest. Men ibland kan jag inte hålla käft, utan berättar hur bilderna är gjorda.

Jag är nog lite upprörd efter att ha läst en brittisk fototidning i vilken redaktören tror att film är dött inom tio år, och sedan innehåller tidningen massor med bilder där jag upplever de tagna på film vara överlägsna de digitala.

Jag tror inte en sekund på att film kommer att ha dött om tio år. Åtminstone svartvit film kommer att leva länge än.

Stefan
 
" Inte om du fotograferar i råformat, då kan du ju vid konverteringen dra upp valörerna i mellantonerna, men behålla full valöråtergivning i högdagrarna. "

Jag fotar alltid i RAW med D70:n. Tyvärr stämmer inte det du säger med den kameran i min erfarenhet. Det må vara hänt att ett bakstycke från PO eller liknande (verkar ligga på _minst_ 100000, en astronomisk summa för en amatör) kan klara det, men inte min D70. Jag har verkligen försökt få D70 att fixa detta genom att lägga exponeringen _precis_ under klippet, men upplever då mellan och lågdagrar som underexponerade och fattiga även vid trixning i ACR.
 
Stefan,

det hade verkligen varit kul att se dessa bilder i verkligheten. Har du några utställningar i Göteborg i framtiden?
 
timeUnit skrev:
Jag har verkligen försökt få D70 att fixa detta genom att lägga exponeringen _precis_ under klippet, men upplever då mellan och lågdagrar som underexponerade och fattiga även vid trixning i ACR.

Gör du det i råkonverteringen? I så fall tycker jag att det brukar fungera bra. I Photoshop är det svårare.

Stefan
 
stefohl skrev:
Gör du det i råkonverteringen? I så fall tycker jag att det brukar fungera bra. I Photoshop är det svårare.

Stefan

Det kan ju vara min bristande kompetens, eller kanske äldre version av ACR? Jag har inte testat på ca 8 månader.

Inga bilder i Gbg?
 
timeUnit skrev:
Jag är ingen digitalhatare, jag tycker definitivt att digitalfoto har en viktig plats i fotografins värld. Men att ta bröllopsfoton, viktiga porträtt mm digitalt, det tycker jag är ganska lågt.

OJ! Du menar tvärtom va? Det är ju nu flera år sedan fototidningar runt om i världen konstaterade att ett "digitalnegativ" har bättre detaljupplösning än motsvarande "analognegatviv".

Däremot tycker jag själv - helt subjektivt - att en sv/v kopia (analoga) på ett bra fotopapper har en annan "känsla" än om den är gjord i en digital process. Men ska den framställas "för datorn", ja då ser jag ingen anledning att gå omvägen via film.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.