Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svarta föremål i snö?

Produkter
(logga in för att koppla)

disab

Aktiv medlem
Jag har ju svarta hundar och det kan vara svårt att få till bra bilder på dom i snö.

Tips emottages tacksamt på hur jag kan förbättra fotografering vid snö!

Plåta i skuggan eller vid mulet väder.
Bästa tips är nog att använda en upplättningsblixt.
Plåta i sidoljus/motljus.
Sen kan man "fuska" lite i efterbehandlingen.
Säkert är det någon som oxå kommer att föreslå HDR.
Bilden nedan hade haft mer lyster med mer ljus på vovven.

Bilagor

• dsc08685.jpg
    dsc08685.jpg
    61 KB · Visningar: 789
Ett exempel från lite "fusk" i PS för att jämna ut kontrasten mellan ljusa/mörka partier. Har använt "Skugga/Högdager..." från redigeringsmenyn - en riktig favorit för snabb redigering av den här typen.

Bilagor

• 8685.jpg
    8685.jpg
    70.1 KB · Visningar: 712
En bild jag tog nyss.
1/200, 5.6, ISO 800.

Är det helt fel inställning?
Det är snö och lite mulet.

Bilagor

• image4.jpg
    image4.jpg
    34.3 KB · Visningar: 636
Inga detaljer syns på hundarna.Pröva exponeringskompenstion med +1 när du tar bilden eller kör med punktmätning.

Jag har en Canon EOS 400D och har nu letat efter punktmätning i instruktionsboken.

Jag hittade något som heter Ljusmätmetod. Är det samma sak?

Där kan jag välja evaluerande, utsnitt och centrumvägd.

Men hur gör man sen då?

(ursäkta en dum nybörjare)

disab skrev:
Jag har en Canon EOS 400D och har nu letat efter punktmätning i instruktionsboken.

Men hur gör man sen då?

Walter syftade nog på spotmätning som inte finns på din 400D. Centrumvägd är närmast tror jag.

Ulrika,

Eftersom det är så billigt att ta experimentera, tyckerjag helt enkelt att du ska ta fem bilder per motiv i början på sessionen: -2, -1, 0, +1 och +2 i exponering. Jag vet inte om 400D har "gaffling", i så fall kan kameran göra jobbet åt dig. Annars får du kompensera enligt ovanstående schema och ta en bild med varje inställning.

När du gjort detta ser du kvickt vilken exponering som blir bäst, och kör på den helt enkelt.

Har du hundarna nära, bör du absolut prova med blixt också, det kan fixa saken. I så fall ska den ställas in som "upplättningsblixt", hur man nu gör det på en 400D.

Per.

disab skrev:

Men hur gör man sen då?

Ingen fara,alla har vi varit nybörjare.
Punktmätning kan heta spotmätning hos en del märken.Kanske du inte har den finessen.Pröva då med exp kompensation +1 när du fotograferar svart(hundarna) mot vitt bakgrund.Du får pröva dej fram,resultatet får du ju direkt tack vare digitalt..

Det var lite lättare att fota schäfer i detta väder! Det snöade vid tillfället.

Bilagor

• laddaimage7.jpg
    laddaimage7.jpg
    47.1 KB · Visningar: 452
Jag skulle fotografera i RAW format men lite underexponering på hundarna - sen skulle jag göra flera delbilder och använda HDR-teknik för att göra den färdiga bilden.

En skojighet i sammanhanget är att om man plåtar på 10 000 nm IR-ljus så blir snön svart och hundarna ljusa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar