Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Svarta föremål i snö?
- Trådstartare disab
- Start datum
Mattsen
Aktiv medlem
Plåta i skuggan eller vid mulet väder.
Bästa tips är nog att använda en upplättningsblixt.
Plåta i sidoljus/motljus.
Sen kan man "fuska" lite i efterbehandlingen.
Säkert är det någon som oxå kommer att föreslå HDR.
Bilden nedan hade haft mer lyster med mer ljus på vovven.
Bästa tips är nog att använda en upplättningsblixt.
Plåta i sidoljus/motljus.
Sen kan man "fuska" lite i efterbehandlingen.
Säkert är det någon som oxå kommer att föreslå HDR.
Bilden nedan hade haft mer lyster med mer ljus på vovven.
Bilagor
edsjo
Aktiv medlem
Det brukar också vara lättare i lite mulet väder då det inte blir lika starka kontraster. Sol, snö och svarta hundar är en knepig kombination.
Här är ett exempel på vår svarta labrador en mulen dag:
http://www.fotosidan.se/member/portfolio/viewpic.htm?ID=540812
disab
Aktiv medlem
edsjo skrev:
Det brukar också vara lättare i lite mulet väder då det inte blir lika starka kontraster. Sol, snö och svarta hundar är en knepig kombination.
Skulle ha valt annan färg på hundarna! hihi!;-)
joppis
Aktiv medlem
disab skrev:
Jag har en Canon EOS 400D och har nu letat efter punktmätning i instruktionsboken.
Jag hittade något som heter Ljusmätmetod. Är det samma sak?
Där kan jag välja evaluerande, utsnitt och centrumvägd.
Men hur gör man sen då?
(ursäkta en dum nybörjare)
Walter syftade nog på spotmätning som inte finns på din 400D. Centrumvägd är närmast tror jag.
perstromgren
Aktiv medlem
Ulrika,
Eftersom det är så billigt att ta experimentera, tyckerjag helt enkelt att du ska ta fem bilder per motiv i början på sessionen: -2, -1, 0, +1 och +2 i exponering. Jag vet inte om 400D har "gaffling", i så fall kan kameran göra jobbet åt dig. Annars får du kompensera enligt ovanstående schema och ta en bild med varje inställning.
När du gjort detta ser du kvickt vilken exponering som blir bäst, och kör på den helt enkelt.
Har du hundarna nära, bör du absolut prova med blixt också, det kan fixa saken. I så fall ska den ställas in som "upplättningsblixt", hur man nu gör det på en 400D.
Per.
Eftersom det är så billigt att ta experimentera, tyckerjag helt enkelt att du ska ta fem bilder per motiv i början på sessionen: -2, -1, 0, +1 och +2 i exponering. Jag vet inte om 400D har "gaffling", i så fall kan kameran göra jobbet åt dig. Annars får du kompensera enligt ovanstående schema och ta en bild med varje inställning.
När du gjort detta ser du kvickt vilken exponering som blir bäst, och kör på den helt enkelt.
Har du hundarna nära, bör du absolut prova med blixt också, det kan fixa saken. I så fall ska den ställas in som "upplättningsblixt", hur man nu gör det på en 400D.
Per.
walter-g
Aktiv medlem
disab skrev:
Jag har en Canon EOS 400D och har nu letat efter punktmätning i instruktionsboken.
Jag hittade något som heter Ljusmätmetod. Är det samma sak?
Där kan jag välja evaluerande, utsnitt och centrumvägd.
Men hur gör man sen då?
(ursäkta en dum nybörjare)
Ingen fara,alla har vi varit nybörjare.
Punktmätning kan heta spotmätning hos en del märken.Kanske du inte har den finessen.Pröva då med exp kompensation +1 när du fotograferar svart(hundarna) mot vitt bakgrund.Du får pröva dej fram,resultatet får du ju direkt tack vare digitalt..
strixnebulosa
Aktiv medlem
Jag skulle fotografera i RAW format men lite underexponering på hundarna - sen skulle jag göra flera delbilder och använda HDR-teknik för att göra den färdiga bilden.
En skojighet i sammanhanget är att om man plåtar på 10 000 nm IR-ljus så blir snön svart och hundarna ljusa.
En skojighet i sammanhanget är att om man plåtar på 10 000 nm IR-ljus så blir snön svart och hundarna ljusa.