Annons

Svart-vit-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

lancelot

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Jag läste en artikel om digital svart-vit fotografering (ursäkta mina egenskapade ord inom fotografering, men jag är helt autodidakt).

En vän till mig fotograferar i s/v och framkallar i eget mörkerrum (och bojkottar digitalkamror till skillnad från mig). Hennes bilder blir oerhört härliga och lyckade. Ofta förekommer tydliga svarta kanter som inramningar runt bilderna och bilden känns något "gammelmodig" i framkallningen. Jag vet att det finns filter för sådant i både GIMP och Photoshop, men var hittar jag sådana filter som överför en digital färgbild till ett föråldrat framkallat foto?

Tack på förhand
 
Du kan göra om en färgbild till svart/vitt helt enkelt genom att ta bort färginformationen och bara behålla luminansen, alltså ljusstyrkan. Då använder du funktionen för att konvertera till gråskala. Observera att du nog får räkna med att resultatet inte blir detsamma som om du tagit samma bild med svart/vit film.

I GIMP (iaf version 2.0) finns också Script-Fu -> Decor -> Old Photo, är det kanske den du tänker på?

Svårt att ge konkreta tips och råd eftersom jag inte vet riktigt vad du är ute efter för resultat...
 
lancelot skrev:
Jag vet att det finns filter för sådant i både GIMP och Photoshop, men var hittar jag sådana filter som överför en digital färgbild till ett föråldrat framkallat foto?
Ja, som sagt går det att förändra en färgbild till sv/v ganska enkelt. Desto svårare blir att göra bilden till "härlig" och som ett gammalt foto. Det finns kanske filter som gör sådant, men du får betydligt bättre resultat om du lär dig göra detta själv. Då kan du dessutom påverka -hur- bilden ska bli. Precis som i mörkrummet.

Hur man lär sig det finns det inget givet svar på, men i Photoshop kan det vara bra att experimentera en del i "channel mixern" för att göra om bilden till sv/v.. Sedan att mixtra med nivåerna, "levels" på engelska. Att lägga på ram är svårare, men det finns en del program för att fixa detta. Jag brukar göra så att jag scannar någon mörkrumskopia jag har, och flyttar helt enkelt över ramen till en annan bild. Lätt som en plätt! =)

edit: För övrigt är jag säker på att channel mixern och nivåverktyget finns i GIMP också .. möjligtvis med annat namn dock.
 
Jag brukar använda mig av ett plugin som är gratis som du hittar på länken nedan.
Det heter "photofreebies" och där finns ett snabbt filter för att göra bilden svartvit.(samt lite andra saker bl.a för att sepiatona bilden mm.)
Sedan brukar jag göra som Martim rekomenderar att gå in på channel mixer/mixa kanaler och finjustera bilden efteråt.

http://ThePluginSite.com

(Första på vänstersida, det finns en kompabilitetslista på sidan där bl.a gimp är med:

*GIMP (Version 1.2.4 and higher, but preview doesn't work correctly, no color selection dialogs)
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.