Annons

Svart bakgrund och fönster?

Produkter
(logga in för att koppla)

lapg

Aktiv medlem
Jag undrar om det kan störa in om man vill ha en svart bakgrund men/och har fönster i rummet man tänker ta bilderna? Bör det vara ett mörkt rum eller har det kanske ingen betydelse om man riktar studioblixtarna på rätt sätt? Ska fota en modell mot både svart och vit bakgrund. Har 2 studioblixtar samt en sb-800 som jag hade tänkt ställa bakom den vita bakgrunden när det är aktuellt för att få en vitare bakgrund. När jag tar mot svart bakgrund så riktar jag såklart blixtarna från bakgrunden. Men egentligen undrar jag då om dessa fönster kan störa in. Fönstren vätter åt norr och syd så solen kommer aldrig in. De är visserligen inte så stora och vill undvika att sätta något för.

Tanken är dessutom att det ska bli lite Hip Hop känsla. Är det då något mer jag bör tänka på

Vad tror ni?

/ Lena
 
Ta en bild på den slutartid din kamera klara som mest med blixt, oftast 1/200s eller 1/250s och den bländare samt ISO du tänkt att använda. Detta utan att ha kameran kopplad till blixtarna. Är bilden helt svart, påerkar det befintliga ljuset inte i ditt fotograferande med blixtar.

Slutarhastigheten påverkar inte blixtljus utan bara befintligt ljus. Bländare / ISO påverkar blixtljuset samt det befintliga.
 
Jag menar att du ska helt enkelt ska ta en bild med inställningarna du tänkt använda för att fota med blixt, fast utan blixt aktiv och se hur bilden ser ut. Är den helt svart när ingen blixt är inblandad, så kommer det bara vara blixten som lyser upp bilden när du väl sätter igång den.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.