Annons

Svar på bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Tycker det känns besynnerligt med uteblivna svar på bildkommentarer. Om jag själv får en positiv/negativ kritik på en bild blir jag först glad att någon uppmärksammat bilden. Tycker det känns som ett självklart ansvar att då svara den som tagit sig tid att betrakta och bedöma ens bild. Detta berikar ju ens bildseende.

Under de sista 3 veckorna har jag kommenterat 15 fotografers bilder i olika pooler. Efter tre gångna veckor upptäcker man att endast EN fotograf gjort sig det lilla besväret att svara.

Så varför lägger ni som inte svarar överhuvudtaget ut bilderna i pooler. Verkar ju som nu inte bryr er om vad era fotografkollegor tycker, vare sig kritiken är positiv eller negativ. Gäller alla pooler (från mjukstart till hård kritik).

Men stort tack till er som verkligen för en dialog. Det är väl det som Fotosidans pooler i mångt och mycket syftar till. Att vi alla ska utvecklas och ta intryck som fotografer genom att kolla o kommentera varandras bilder.

Jag håller med dig till fullo.
För mig är det nonchalant att inte replikera eller på annat sätt visa att man har läst kommentaren och på något sätt visar sin tacksamhet över att någon har tagit sig tid att kommentera ens bild.

Personligen gör detta att man tappar lusten att engagera sig i att kommentera bilder.

Nuförtiden lägger jag mest min energi på att kommentera de fotografers bilder som tidigare på något vis har visat att de uppskattar att få kommentarer.

Har för mig att redax tycker att man INTE ska tacka "frekvent" när man får en kommentar. Jag tycker precis tvärtom.

Håller med om att det är tråkigt när man inte får nåt tillbaka på sina kommentarer. Men jag tycker inte ett tack är den bästa återkopplingen.

Om kommentaren innehöll konstruktiv kritik brukar jag kommentera den, annars brukar jag visa min uppskattning genom att kommentera någon eller några av kommentatörens egna bilder istället. Jag tycker det ger mer än "bara" ett tack.

<humor>Om alla gjorde som jag vore världen ett bättre ställe</humor>

Jag instämmer också. Det finns rätt många fotografer som inte skrivet ett enda ord under bilden, lägger ut den under "hård kritik", och sen inte nånsin över huvud taget svarar på kommentarerna. En del svarar inte ens på gästboksinlägg. Det verkar som om de tror att det är nån slags utställning till deras ära. Såna har man ingen lust att kommentera:-(
Är det nåt slags behov av att visa upp sig tro? Ser de sig som för mer?
Ofta spottar dessa fotografer också ur sig bild efter bild som ser ungefär likadana ut, och lägger upp en varje dag, vilket visar att de skiter i kritik. Det är inte därför de lägger ut bilder för beskådan.

Jag tycker också det kan vara lite trist... eller synd att folk inte svarar under kommentarer som dom fått. Bara ett litet Tack räcker gott för mej.
Men sen vet jag att folk kan visa sin uppskattning på olika sätt, genom att skicka ett litet mail, en del har besökt min hemsida och skrivit någon rad där (vilket jag tycker är väldigt trevligt). Och på flera andra sätt.
Och om jag ska säga vad jag tror, så tror jag just att alla blir glada för dom kommentarerna dom får under sina bilder, oavsett om dom svarar eller ej. :eek:))

Tack för alla svaren. De har styrkt min egen uppfattning. Jag kommer att fortsätta att kommentera bilder oavsett om nu någon svarar eller ej.

Personligen tycker jag nog att "tack" o dyl hör hemma i gästboken. Bildkommentarerna man lämnar känns viktigare om de innehåller vad man tycker är bra/mindre bra/och det personliga intryck en bild ger en samt en liten fingervisning om hur man skulle kunna göra något bättre. Men ett litet tack kan väl aldrig skada där heller.

Jag rannsakade mig själv och fann att jag måste ju leva som jag lär: De som kommenterat mina bilder har faktiskt alla fått svar.

Det som förvånar mest (har bara varit medlem sedan juni 2006) är att en viss bild kan vara betittad 211 gånger och ändå förblir okommenterad. Om den tittats på så många gånger måste den ju ha något som fångar blicken. Varför lämnar då så få kommentarer, oavsett om bilden faller i smaken eller inte.

Sedan är det ju självklart att man blir gladare för positiv kritik och hellre kommenterar bilder man gillar än de som man inte tycker är något vidare. Alla vill ju säkert bli uppskattade, men den fotograf som inte kan ta emot kritik(positiv eller negativ) stagnerar.

personligen tycker jag att det är oerhört berikande. Trots att jag plåtat så länge har jag faktiskt lärt mig en hel del nytt sedan jag blev medlem på FS och fått en nytändning.

Och som jag skrev tidigare har jag ju de som kommenterat mina bilder eller svarat på mina kommentarer på deras bilder att tacka för det. Synd om en sådan värdefull lärokälla skulle stagnera. Tycker vi alla på FS ska vara rädda om den.

Bästa Hälsningar/Lennart

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto