ANNONS
Annons

Sv-vit film i minilab?

Produkter
(logga in för att koppla)

ville2002

Aktiv medlem
Fick nya scandinavianphoto katalogen och skulle beställa tri-x...och hittade samtidigt följande filmer för att lämna in på minilab:

Kodak black and white +
Kodak T-max 400 CN
Kodak Advantix
Kodak portra 400BW

Är det någon som har erfarenheter när det gäller dessa filmer för inlämnning på minilab?

Jag har prövat Kodak Porta 400 BW och Kodak t-max 400 CN. Jag upplever det som att de båda har god potential, men tyvärr allt som oftast inte kommer till sin rätt vid kopiering på färgpapper. Färgstick i grönt har varit återkommande på mina kopior. Men å andra sidan har jag framkallat ett par rullar på snabb labb där det inte varit något färgstick alls. Då har jag varit mycket nöjd med resultatet. En annan C41 -svartvit film jag har prövat med gott resultat är Ilford XP2. Den eller Portran är nog de som jag skulle vilja rekommendera.

jjern skrev:
Jag har prövat Kodak Porta 400 BW och Kodak t-max 400 CN. Jag upplever det som att de båda har god potential, men tyvärr allt som oftast inte kommer till sin rätt vid kopiering på färgpapper. Färgstick i grönt har varit återkommande på mina kopior. Men å andra sidan har jag framkallat ett par rullar på snabb labb där det inte varit något färgstick alls. Då har jag varit mycket nöjd med resultatet. En annan C41 -svartvit film jag har prövat med gott resultat är Ilford XP2. Den eller Portran är nog de som jag skulle vilja rekommendera.

Ok Johan...
Vad är din erfarenhet av portra och ilford XP2...är den ena gråare än den andra....höga kontraster...etc...?

Portran har jag främst användt för porträtt, jag tycker den har en bra gråskala och ganska fint korn för att vara en ISO 400 film. Har inga bilder upplagda här på fotosidan tyvärr. XP 2 upplever jag som kontrastrikare än Portran, och med betydligt kraftigare svärta. Kornet upplever jag som något grövre än Portran. Men samtidigt bör det sägas att jag har upplevt en ganska stor skillnad mellan varje inviduell rulle. Det bör sägas att jag användt mig av flera olika labb för framkallning och kopiering av rullarna.

...det lutar åt XP......det där som du säger angående...kontrastrikare...mer svärta..låter häftigt....provar den först...tror jag

Minilabben brukar kopiera på färgpapper. XP2 saknar den orangebruna masken som negativa färgfilmer och t ex Kodak Portra 400BW har. Därför är XP2 i första hand avsedd att kopieras på svartvitt papper. Den är svår att filtrera så att den blir neutralgrå på färgpapper. Portra 400BW däremot är avsedd att kopieras med samma filterinställning som Kodak Portra färgfilmer.

Kokak Portra 400BW ger nog ett bättre resultat än Ilford XP2 Super på färgpapper.
(Kodax Advantix är APS-film.)

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar