Lasse C
Aktiv medlem
Hej, Johnny!johnnynu skrev:
...men det jag undrar är hur man ser att den är för låg, respektive för hög... Har det något att göra med värdena som syns på bilden innan man tar den?
Det beror också på vilken kamera man har, vad den har för funktioner. På min S3 IS t ex kan kameran visa ett realtidshistogram i displayen eller sökaren. Kurvan i detta historgram ändrar sig beroende på hur jag riktar kameran och vilka värden för bländare, slutarer och ISO jag väljer.
Detta histogram är bara en beräknad uppskattning av kameran. Bilden är ju inte tagen än. Men det brukar stämma väl med det riktiga histogrammet när jag kollar det i efterhand, och jag tycker att realtidshistogrammet är en stor hjälp vid exponeringen.
Använder man histogram som exponeringshjälp ska kurvan i histogrammet bilda en kulle som håller sig innanför histogrammets ändpunkter till vänster och till höger.
Det måste inte bli en kulle, men det är ganska vanligt att det blir det. Ett motiv med mycket mörka partier, få mellantoner, och mycket ljusa partier kommer t ex att bilda en hängmatteliknande kurva. Vilken form kurvan än har är det en korrekt exponering när kurvan håller sig innanför ändpunkterna.
Tidigare gick jag nästan helt och hållet efter histogrammet. Nu märker jag att jag väger in erfarenhet mer och mer, man jag använder ändå histogrammet mycket som utgångspunkt.
Som ju har nämnts tidigare i tråden går det ibland inte att exponera så att allt i bilden blir bra. Ljusskillnaderna mellan det mörkaste och det ljusaste i motivet är för stora. På histogrammet ser man detta på att kurvan ser avklippt ut både upptill och nedtill.
Vill man inte hålla på och lägga samman flera olika exponeringar får man helt enkelt kompromissa. Här kommer erfarenhet till stor hjälp, vilka kompromisser som blir bra och inte. Ett tips när man är osäker är att ta fler olika exponeringar. Då kan man i lugn och ro kolla i efterhand på datorn vilken kompromiss som blev bäst.
Mvh.
Lasse C