Annons

Svåra val...

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Olsén

Aktiv medlem
Har sålt av alla Nikon grejer och nu är ag är i färd med att köpa en spegellös kamera och dom det står mellan är,
x100t
X-t1
A6000

Jag är en glad amatör som mest fotar barn, porträtt och landskap (långa exponeringar) men jag kan inte berämma mig...

Ägde tidigare en x100 men af var så otroligt seg på denna men i övrigt så gillar jag Fuji.

Åsikter om dessa?

Vill ha ett kompakt system med en normalzoom och en fast i spannet 20-35mm

Förslag?
 
Har sålt av alla Nikon grejer och nu är ag är i färd med att köpa en spegellös kamera och dom det står mellan är,
x100t
X-t1
A6000

Jag är en glad amatör som mest fotar barn, porträtt och landskap (långa exponeringar) men jag kan inte berämma mig...

Ägde tidigare en x100 men af var så otroligt seg på denna men i övrigt så gillar jag Fuji.

Åsikter om dessa?

Vill ha ett kompakt system med en normalzoom och en fast i spannet 20-35mm

Förslag?

Kan inte hjälpa dig men skall följa tråden med stort intresse.
(finns det något annat sätt att följa en tråd och få aviseringar än att göra inlägg i den?)
 
Ahh... ser nu att jag glömde x-e2, så det skall vara följande som valet står i mellan.

X100t
X-t1
X-e2
A6000
 
Ahh... ser nu att jag glömde x-e2, så det skall vara följande som valet står i mellan.

X100t
X-t1
X-e2
A6000

En UK fotograf vann nyligen årets landskapsfoto med en X-T1 + 10-24mm objektivet och Fujis fasta 23mm f/1.4 och 35mm f/1.4 är bland de bästa som går att köpa enligt många (Fuji-fans).
Skillnaden mellan X-E2 och X-T1 är nog mest styling. X100T har optiskt sökare och blixtsynk på alla slutartider som några fördelar. Nackdelen är nog att den som visas (med tillbehörande wide angle konverter) bara 28mm FF
 
---

X100t
X-t1
X-e2
A6000
Med en kort generalisering skulle jag säga att fördelen med Fujifilms spegellösa system i första hand är att där finns en serie omtyckta objektiv. Men AF-systemet är enligt mina erfarenheter sämst bland alla spegellösa APS-C-kameror. Till viss del skulle detta kunna ha kompenserats ifall de varit försedda med bra manuellfokushjälpmedel, men det har de tyvärr inte heller.

I bra ljus har A6000 förvånansvärt bra AF. Dessutom har den förträffliga manuellfokushjälpmedel. I dåligt ljus har alla spegellösa kameror dålig AF (med ett enda undantag).

När det gäller prisvärdhet anser jag (liksom David ovan) att X-T1 är överprissatt. För samma pris kan man få en kamera med FYRA gånger så stor sensor! Som dessutom har ungefär samma storlek och vikt som X-T1. Visst, detta är olika kategorier, men ändå ligger det ju nära till hands att ställa sig frågan om X-T1 - What's the point?

När det gäller att få "mest pang för pengarna" så känner jag inte till någon kamera inom APS-C-kategorin som toppar A6000. Det är en av marknadens mest omtyckta kameror. Med en till visshet gränsande sannolikt vill jag också påstå att det är världens mest sålda spegellösa kamera (baserat på att A6000 är Sonys mest sålda kamera och att Sony säljer mest spegellösa kameror i världen).
 
Manualfokus hjälpmedel.

Med en kort generalisering skulle jag säga att fördelen med Fujifilms spegellösa system i första hand är att där finns en serie omtyckta objektiv. Men AF-systemet är enligt mina erfarenheter sämst bland alla spegellösa APS-C-kameror. Till viss del skulle detta kunna ha kompenserats ifall de varit försedda med bra manuellfokushjälpmedel, men det har de tyvärr inte heller.

I bra ljus har A6000 förvånansvärt bra AF. Dessutom har den förträffliga manuellfokushjälpmedel. I dåligt ljus har alla spegellösa kameror dålig AF (med ett enda undantag).

När det gäller prisvärdhet anser jag (liksom David ovan) att X-T1 är överprissatt. För samma pris kan man få en kamera med FYRA gånger så stor sensor! Som dessutom har ungefär samma storlek och vikt som X-T1. Visst, detta är olika kategorier, men ändå ligger det ju nära till hands att ställa sig frågan om X-T1 - What's the point?

När det gäller att få "mest pang för pengarna" så känner jag inte till någon kamera inom APS-C-kategorin som toppar A6000. Det är en av marknadens mest omtyckta kameror. Med en till visshet gränsande sannolikt vill jag också påstå att det är världens mest sålda spegellösa kamera (baserat på att A6000 är Sonys mest sålda kamera och att Sony säljer mest spegellösa kameror i världen).

Jag instämmer med allt du skriver här men måste rätta dig när det gäller manualfokus hjälpmedel hos X-T1 och X-E2. Båda har focuspeaking och split image som hjälpmedel. Med X-T1 kan man även zooma in på focusboxen ddär du har placerat den. Sedan jag mosade min "kit objektiv" under en lastbilsstol så använder jag bara manualfocus objektiv. 4× Canon FD objektiv och en Samyang 12mm (X-mount). Riktigt bra hjälpmedel tycker jag.
 
OK, jag har inte provat manuell fokusering på X-T1 och X-E2, så jag drar slutsatsen att dessa är mycket bättre än de Fujifilm-modeller jag provat. Utvecklingen går ju framåt (ibland).
 
När det gäller prisvärdhet anser jag (liksom David ovan) att X-T1 är överprissatt. För samma pris kan man få en kamera med FYRA gånger så stor sensor! Som dessutom har ungefär samma storlek och vikt som X-T1.


Jag kanske är dåligt påläst, men de enda kameror jag känner till med fyra gånger så stor sensor (~1470mm2) som X-T1 är Pentax 645D/Z och Leicas S-serie, och båda dessa varianter är då avsevärt större och dyrare än X-T1. Vilken är det du syftar på?
 
OK, jag har inte provat manuell fokusering på X-T1 och X-E2, så jag drar slutsatsen att dessa är mycket bättre än de Fujifilm-modeller jag provat. Utvecklingen går ju framåt (ibland).

Finns också i X-Pro1 och andra äldre modeller tack vare FW-uppdateringar (vilket just Fuji är väldigt bra på).
 
Senast ändrad:
Jag kanske är dåligt påläst ...
Nej, det är du inte, det var jag som drabbades av hjärnsläpp... Inser att jag på senare tid fortare tappar koncentrationen, sannolikt beroende på tilltagande smärtor. Samt tilltagande gaggighet(?) Får se till att sitta kortare perioder framför datorn i fortsättningen.

I det här fallet blandade jag ihop storleksmatematiken med en jämförelse jag gjorde för en tid sedan med en Olympus OM-D E-M1 och FF. Där stämmer det med fyra gånger, eftersom den som bekant är försedd en m4/3-sensor. Trots detta är E-M1 t.o.m. ännu större och tyngre än både X-T1 och Sony A7, som jag då jämförde med. Fast å andra sidan har Olympus E-M1 tydligt snabbare AF än både X-T1 och A7.

A7 har "bara" 2,3 gånger större sensor än APS-C-sensorn i X-T1.

Får be alla om ursäkt för att jag inte övervakade mitt eget skrivande bättre. Bra att du korrigerade saken, Joacim!
 
Jag sålde alla mina Nikon grejer och gick över helt till Fuji.
Använder i dagsläget X100s och X-T1 och jag gillar dom båda. X100:an har jag kompletterat med TCL-X100 som ger mig motsvarande 50mm och fungerar bra. Till XT-1:an har jag 14/2.8, 23/1.4 och 56/1.2.

X100 är en perfekt "ta-med-kamera" medan X-T1 ger lite mer flexibilitet och något snabbare hantering.
Skulle inte vilja vara utan någon av dessa, men om jag skulle vara tvungen att välja så skulle jag nog ta X-T1. Speciellt om man plåtar mycket barn, porträtt och landskap. Det kan man ju så klart med X100:an också :)

Sony har jag inte testat.
 
OK, jag har inte provat manuell fokusering på X-T1 och X-E2, så jag drar slutsatsen att dessa är mycket bättre än de Fujifilm-modeller jag provat. Utvecklingen går ju framåt (ibland).

Och precis därför ska man inte dra slutsatser från generaliseringar inom foto, eftersom alla produkter skiljer sig väldigt mycket. :)
Jag var nyligen iväg utomlands i en vecka och fotade dokumentärt på en studieresa. Jag körde med D800 som huvudkamera och XT-1 som andrakamera, med elektronisk slutare i känsliga situationer. Mestadels använde jag ett manuellt 50 1.8 med adapter och focus peaking, och det funkade utmärkt. XT-1 är till och med berömd för sina många hjälpmedel för manuell fokus.

Till trådskaparen. Du säger att du bland annat vill ha en normalzoom. Då är det väl givet att X100 går bort eftersom den inte går att byta objektiv på.
 
Angående normalzoomen så gäller det så klar bara om jag skulle välja någon av dom kameror som det går att använda på.
Ägde en x100 tidigare och gillade den skarpt om man bortser från af
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.