raunavaara
Aktiv medlem
Det finns några olika fabrikat av ståldosorna, tyska Kindermann var nog först, men Nikon hack i häl, sen finns det någon mer Japansk tillverkare.Jag har för mig att jag har läst att det finns två typer av stålspiraler. Den ena typen är mycket lätt att ladda, medan den andra inte är lika lätt.
Passar stålspiraler i plastdosor, t ex Paterson, eller måste man även köpa en ny dosa?
Olle
Första versionen av Kindemannspiralerna har en vass pigg som man hakar upp filmen på, senare kommer en variant med en plastkärna med en öppen ring, där man trär in filmen i ringöppningen. Ingen av dom är lättare eller svårare, även om jag föredrar den äldre typen. Sen är det bra om man har samma sort när man går in i "bastun"- filmladdarrummet. Man lägger saker i ordning, så att man vet exakt var grejorna är och hur dom ligger, exempelvis den utstickande yttre delen av spiraken ligger uppåt, den skall tucha pekfingret när man börjar ladda, för då kommer startpiggen/öppningen i kärnan uppåt och allt faller på plats på en gång utan att framkalla stress.
Finns det någon situation som är värre när man sitter i mörkret, saker inte fungerar eller har kommit bort och man har glömt locket till framkallnikngsdosan utanför filmladdarrummet o.s.v.
Skall man ladda 2 st fyravåningasrdosor med olika filmtyper som kräver olika framkallningstid, har superkoll och ordning, det hela tar 5 minuter - det är en höljdare!
Viss kan du använda plastdosan till stålspiraler, pastdosorna brukar vara tilltagna så det får plats.
Senast ändrad: