Kan du verkligen backa filmen i spolen? Kulorna gör att den låses fast när man försöker dra bakåt.
Nä, och det var väl det jag menade;-) Kanske man skulle ta bort kulorna och mata in filmen för hand? Då är det ju bara att backa lite och försöka igen om det tar stopp. När det i nuläget tar stopp måste man ju riva ur hela filmen och börja från början, vilket är skitbökigt i mörkret:-(
Man behöver aldrig dra ur filmen helt med en gång ur kasetten, utan man drar ut 15-20cm åt gången och matar in. Vid inmatningen håller man fingrarna på spolens kanter, med tummarna över den utskjutande kanten där man börjar mata in. Då känner man också att inte filmen glider över kanten, vilket den inte ska göra. Om man råkar tumma lite på filmen vid inmatningen så är det ingen katastrof. Oftast blir det på baksidan (eftersom den vätter upp mot fingrarna vid inmatningen)och inte emulsionssidan. Dessutom bara i kanterna där det finns endast perforering.
Det är precis så jag gjort, fast jag har nog dragit ut kanske 40-50 centimeter åt gången. Dock ska jag tänka på det där med fingrarna! Jag tror i och för sig inte att det behövs om filmen inte skulle fastna, även om det förstås blir en extra säkerhetsgrej. Fastnar filmen så spelar det ju ingen roll vad man gör i övrigt.
Jag provade just att skära kanterna på testfilmsnutten så att de får en väldigt flack vinkel med kanske en halv centimeters effektiv längd, och nu går det nästan helt friktionsfritt hela vägen. Så det gäller uppenbarligen att få till änden, för det är den som trilskas.
Jag hade också, som det kändes, pinsamt svårt i början med att ladda in filmen på spolen. Efter ett tag, kanske halvvägs, (jag såg ju inte) så började filmen glida ur och ibland med en "duns" hamnade den på golvet i en osorterad hög.
Men så kom jag fram till att jag höll spolen fel. Jag hade börjat med att i dagsljus fästa filmen i spolen och sedan i mörkret vrida de två spiraldelarna mot varandra. Kanske var det som var felet.
Jag har fortsatt att fästa filmen i dagsljus men ändrade proceduren från att jag höll filmen och laddade in den i riktning från mig, till att jag vände på spolen och laddade in den mot mig genom att bara vrida på spolens högerhalva. Då får jag också med tummarna kontroll över att filmen löper in i spolen på rätt sätt.
Sedan dess har det gått galant.
Jag är inte helt med på vilken variant som är vilken, men jag har haft filmrullen på min sida om spiralen. Det borde ju inte ha någon betydelse egentligen, kan man tycka. Jag har till och med provat att ladda in filmen med emulsionen utåt, men det gick lika uselt.
Jag fick tips för tusen år sedan att dra med spetsen av en blyertspenna i spiralernas, insidas, spår. Det skulle minska friktionen.
Jag gjorde så och har aldrig haft problem att ladda filmer, förutom om spiralerna varit fuktiga.
Det tricket brukar jag använda till översadeln på gitarrer
Grafit är ett utmärkt smörjmedel! Kanske får prova om ingenting annat funkar, men jag är lite rädd att det ska bli fläckar och elände om det hamnar partiklar mitt på filmen, under framkallningen.