Annons

Surfplatta

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag funderar på att köpa en surfplatta (Android) och ha som fotoalbum så att man lätt kan visa bilder för andra utan att behöva släpa med sig datorn och även ett komplement till Drop Box.
Hade varit bra om man kan göra mindre bildbehandling också (tips på bra app).
Vad rekommenderas?

Jag skulle rekommendera en av Samsungs Note surfplattor. Helst en med 2GB ram. Jag gör mycket retouchering i Photoshop Touch, Snapseed, VSCO Cam och PhotoMate R2 på min Note 2 och tycker att pennan underlätta mycket.
PhotoMate R2 låter dig även develop raw filer i din surfplatta och ha liknande sliders och funktioner som Lightroom.
Vill du ha en med en riktigt bra skärm som vissa Adobe sRGB färgrymd rätt ska du väljer Galaxy Tab S vilket ha den bästa färgåtergivning av alla surfplattor, enligt DisplayMate.
http://techreport.com/news/26691/displaymate-the-galaxy-tab-s-has-the-best-tablet-screen

För att sno tråden lite. Är det någon som vat något bra program för förhandsvisning av RAW-filer på någon platta? Helst vill jag slippa importera bilderna och bara stoppa minneskortet i en läsare, som det funkar på en dator.. Själv har jag en iPad och lyckas inte hitta någon smidig lösning..

För att sno tråden lite. Är det någon som vat något bra program för förhandsvisning av RAW-filer på någon platta? Helst vill jag slippa importera bilderna och bara stoppa minneskortet i en läsare, som det funkar på en dator.. Själv har jag en iPad och lyckas inte hitta någon smidig lösning..

Det enklaste sättet med en android surfplatta är att installera appen PhotoMateR2 och sedan koppla ihop kameran och plattan med en USB OTG (on the go) kabel. Du bocka för de bilderna du vill importera. Det går riktigt fort på min Note 2 min raw filer från min Fuji X–T1 och dessa raw filer är rätt stora 32mb
Jag skulle dock ändå rekommendera att du fota båda raw+jpeg eftersom raw filer ser ganska så tråkiga och platt ut tills du a "fixat" de.

Föi din ipad finns appen nedan men som sagt så ser raw filerna riktigt tråkig ut innan behandling.
https://www.google.se/url?sa=t&sour...mCdy1a7OMJP53a3_g&sig2=cpnazFij8cjGfw4rZFRAQA

Tack för allt hjälp.
Det ser ut som att jag ska kolla lite närmre på Samsung Note och Tab S.
Sony Z2 ligger i samma prisklass men är kanske inte lika bra?
Tele2 har nu "tillbud" på Tab 4 men jag gissar att den är ett par steg sämre.
Tar gärna emot fler tips om det dyker upp.
/Jonas :)

Tab S och Z2 är toppmodellerna av Android varianterna. Tab S har svinbra skärm så att visa/se foton bör den stå sig bäst.

mvh jensa

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto