Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sur skärpa med kitlinsen

Produkter
(logga in för att koppla)
eisbaer skrev:
Aja, jag har fått fastställt att bilder inte blir överdrivet skarpa digitalt, oavsett utrustning..

Alltså, du är medveten om att ett utsnitt av en bild som visas på en bildskärm i 100% motsvarar en förstoring på typ 50x75cm va?

Hur ser det ut om du ställer dig 3-4m (rätt lagom betraktningsavstånd för en kopia av den storleken) från skärmen?

Sen är det ju, som alla sagt, att man i viss mån bör/måste skärpa upp alla digitalbilder pga AA-filtret. Det sitter framför sensorn för att "smeta ut" frekvenser som ligger på/nära nyqvistfrekvensen, för att minska problem med moiré.

Jag tror dock inte att du skulle uppleva en kopia i den storleken, betraktat från det avståndet, från en 35mm filmruta som skarpare. Den skulle definitivt vara kornigare/grynigare iaf.
 
Finns det några "grundinställningar" som man kan börja köra med i t.ex. CS eller i Nikon Capture 4. Det finns ju en hel del kombinationer av parametrar men vet inte vilka jag skall utgå ifrån vid skärpningen. Finns det någon sjysst guide som beskriver det?
 
Daniel, okej, jag har fått lite annan syn på det här med skärpa nu. Kanske jag inte stör mig lika mkt på det som kommer direkt ur kameran. Tack för hjälpen!
 
eisbaer skrev:
Daniel, okej, jag har fått lite annan syn på det här med skärpa nu. Kanske jag inte stör mig lika mkt på det som kommer direkt ur kameran. Tack för hjälpen!

Jag brukar se det som kommer direkt från kameran som ett negativ som behöver framkallning.

Jag var själv ganska besviken över kvaliteten på bilderna min D70 presterade innan jag lärde mig "framkalla" bilderna i Photoshop.
 
Danne_S skrev:
Finns det några "grundinställningar" som man kan börja köra med i t.ex. CS eller i Nikon Capture 4. Det finns ju en hel del kombinationer av parametrar men vet inte vilka jag skall utgå ifrån vid skärpningen. Finns det någon sjysst guide som beskriver det?

Beror mycket på slutanvändningen och motivet. Generellt gäller det ett mindre radie (0,5-0,7) för lågupplösta foton (som visas på skärmen) och ett större upp till 1,5-2 för högupplösta (för utskrift). Mängden brukar varjera mellan 100 och 300%. Om du har mycket hud i bilden (eller brus) öka threshold något, annars borde det vara 0. Observera att du bör lägga på USM sist, efter du gjort alla efterbehandlingar och minskat bilden. Om du söker på nätet finns det uppsjö diverse tips.
 
eisbaer skrev:
Så det spelar inte så stor roll vad man kör för objektiv, man får räkna med att lägga skärpan digitalt? Vet inte varför jag hänger upp mig på det.

Analogt då, blir bilderna betydligt skarpare där?

Där har du den diffusion som uppträder i filmen. Ljuset sprids lite i filmens emulsionsskikt. Det är därför en film med en tunn emulsion, som en långsam svartvit film, är skarpare än t ex en snabb färgfilm med många skikt.

Stefan
 
Jag upplevde detsamma när jag bytte från Canon D60 till Nikon D70, tyckte bilderna var både blekare och "suddigare" direkt ur kameran oavsett objektiv. Men med lite jobb i PS. så tycker jag nog tvärtom det känns som Nikonbilderna har mer info i sej än Canonbilderna jag vet inte varför men så känns det......
 
jag brukar skärpa mina bilder i tre steg:

  1. Motverka AA-filtret
  2. Grundskärpa
  3. Slutskärpa - Beroende på användningsområde.
    [/list=1]

    För att motverka AA-filtret lägger jag USM radius 0.3, ammount ca 200-250%, threshold 0.

    Grundskärpan brukar jag köra på radius 0.6-0.8, ammount 50-100%.

    Slutskärpan beror helt på användningsområde. För lågupplösta bilder kör jag lägre radius, för högupplösta (utskrift) kör jag högre. Bilder som jag ska skicka till crimson för utskrift brukar jag skärpa upp riktigt rejält, så att det ser rent fördjävligt ut på skärmen. Då blir det bra i utskrift.

    Sen gör jag givetvis kreativ skärpning ibland.

    Ett annat bra trix för att höja den lokala kontrasten är att köra USM - radius=250, ammount 0-100% beroende på önskad effekt. Normalt runt 20%. Det är ett trix som jag verkligen kan rekommendera! Det kan verkligen liva upp många bilder!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.