Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Supezoom med vidvinkel. Finns det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadid

Aktiv medlem
Då jag ombeds rekommendera kamera för personer som gillar att knäppa bilder, men saknar fotointresse tror jag mig sakna ett kamerasegment.

En superzoom är säkert bra på många vis, men varför går de från normal upp till 400mm??? Är 400mm vettigt och användbart?
Jag skulle mkt hellre rekommendera något i häradet 16-150 eller 18-200. Jag tror inte att detta finns men hoppas att jag har fel.

Hjälp mig gärna finna något användbart.

/David

Att döma av svaret inser jag att jag formulerat mig tämligen luddigt.
JAg avsera alltså inte objektiv utan "semipro"-kameror, dvs mellantinget mellan kompakt- och systemkamera.

/David

Canons superzoom sx1 har väl 28mm vidvinkel om man räknar om till vanlig film. Det finns tyvärr inte några supersoomar med ordentligt vidvinkel där häller.

En superzoom är säkert bra på många vis, men varför går de från normal upp till 400mm??? Är 400mm vettigt och användbart?
De flesta superzoomar har motsvarande ungefär 35 mm som kortaste brännvidd, och det skulle nog de flesta kalla vidvinkel -- inte "normal". Några (t ex Canons SX1, som Robin nämner, Canon SX10, Fuji S100fs, Panasonic FZ28 och Panasonic TZ5) har motsvarande 28 mm. Men kortare brännvidder än så är väldigt sällsynta hos kompaktkameror öht, inte bara bland långzoomar.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto