ANNONS
Annons

superrea på på 120-300/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Jag har hårdtestat 120-300:an idag, mestadels på 300 f/2.8..den är knivskarp på full öppning, har kanonsnygg bokeh och fokuserar perfekt med min 10D..kan inte vara mer nöjd!

Nice!

Jag har också testat min glugg en del i helgen. Tyvärr måste jag bara soppa filmerna först...

Håller med om att bakgrunden blir grymt snygg till portätt, även på lite längre håll.

Tyvärr funkade inte oändligt med både 1,4x och 2x kombinerat med mellanring. Då måste man byta till mk II-versionen av 2x-konvertern...

Niclasfoto skrev:
Ser mycket bra ut Kim!!
Efterbehandlade med tex USM eller inget alls?

Mvh Niclas.
Klart jag la på USM..bilderna är ju förminskade, skulle se väldans suddigt ut annars ;-)
froderberg skrev:
Tyvärr funkade inte oändligt med både 1,4x och 2x kombinerat med mellanring. Då måste man byta till mk II-versionen av 2x-konvertern...
Tur att det är mk II-versionen av 2x-konvertern jag beställt då ;-)

sagan skrev:
Klart jag la på USM..bilderna är ju förminskade, skulle se väldans suddigt ut annars ;-)

Förminskade förståss men känner du att USM är nödvändigt i den storleken?

Frågar INte för att låta kritiserande, bara så att det är sagt;)!

Mvh Niclas.

När man förminskar bilden så skapas ju oskärpa..klart man behöver lägga på USM då.

Hmmm,, Tänker du på oskärpan som skapas av komprimeringen? Om så kan man inte också samtidigt minska upplösningen i proportion med storleksförminsktningen för at hindra att komprimerings-oskärpan/felen uppstår. För att på så vis slippa USM i presentationen?

Jag borde nog lämna det temat till den dagen då jag kan det digitala bestyret bättre än idag,hehe.

Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Kan bara säga att man blev lite avis idag när jag fick känna på den där 120-300:an, det var ett riktigt monsterobjektiv! Önskar bara att jag själv hade de pengarna och kunde ha passat på! Kul att träffas för övrigt!

Milan, ja det var kul att du dök på oss. Du får ta och dyka upp på träffarna på Mosebacke alt St Patrick's vi ordnar varje månad, nästa är på tisdag kl 18 om en vecka.

bjanha skrev:
Milan, ja det var kul att du dök på oss. Du får ta och dyka upp på träffarna på Mosebacke alt St Patrick's vi ordnar varje månad, nästa är på tisdag kl 18 om en vecka.

Låter kul! Hur drar ni ihop till det, är det via någon tråd här i forumet? Är jag hemma så kommer jag gärna!

Den 8/6 är jag tyvärr på Ven på en planeringskonferens, så då får jag hoppa över träffen den här gången, men jag ska definitivt kolla in träffen till nästa gång och då är min kalender förhoppningsvis tom!

När jag var ute igår och plåtade med 120-300/2,8 tyckte jag att den verkade extremt känslig för motljus.

Är det någon som har en lösning på ett kraftigare motljusskydd?

Hörde nått om motljuskydd för Rubinar 600mm spegeltele.... hur man nu får tag i ett sånt...

Borde ju annars gå att tillverka en förlängare i mattsvart hårdplast eller i plåt om man hittar en lämplig dimension. Jag skall ta och mäta diametern och se vad jag kan göra för förlängare till mitt.

/ Jerker

Diametern är 118 mm om det är någon som kan hitta något lämpligt med denna diameter vore det bra.

/ Jerker

Senast ändrad:
En ide´ är ju att fixa en fiffig förlängning på det befintliga motljusskyddet som också går att ta av och på., Kanske ett som man också kan skuta in och ut för optimering,,,

Ser ju tråkigt ut med pvc-plast men det kanske känns ännu tråkigare att betala ett original motljusskydd. Säkert bra dyra, spec om man ändå måste mixtra till dem för att det skall passa..

Lycka till!

Mvh Niclas, som tycker om att fixa själv;)

Niclasfoto skrev:
Mvh Niclas, som tycker om att fixa själv;)

Tyvärr är jag inte så mycket av en fixare.

Men jag ska i alla fall konvertera mina Canon NP-E2 ackar till NP-E3.

Visst är det bra att utgå från det befintliga motljusskyddet. Om någon hittar en bra lösning - skrik till!

froderberg skrev:
Visst är det bra att utgå från det befintliga motljusskyddet. Om någon hittar en bra lösning - skrik till!

Spirorör ??.....Du vet, såna man använder till ventialtion.....kan iofs bli lite framtungt.. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar