ANNONS
Annons

superrea på på 120-300/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
hafz skrev:
Minnena.. och bilderna från resan har man nog kvar i många år också...

Jag tycker bara att det är fasligt dyrt...och undrar om man tar dubbelt så bra bilder med detta än med ett för halva priset? Finns inget som säger att man inte kan ha roligt i många många år med ett objektiv för halva priset.

Det är ju ingen som nekar till att man INte kan skapa "bra" bilder med den billigaste tekniken som finns att köpa, tex Holga 6x6 med inbyggd blixt!!

Det handlar inte om att ett objektiv är dyrt eller inte. Jag förmodar att den individ som köper ett objektiv som kan uppfattas som dyrt också vet vad han köper! Sigmas 120-300 har INGen motsvarighet och att det helt uppenbart öppnar upp nya tekniska möjligheter KAN det INTE vara tvivel runt överH!

Den som köper ett EX 100-300 f4 kan ju såklart skapa lika fina och bra bilder med det, det handlar ju om att 2,8an ger möjligheter till andra bilder och converterkombinationer,,,
OM man då menar att bilderna blir "bättre" så är det väl inte så svårt att tänka sig varför, eftersom bilderna som kan tas med 100-300 f4 givetvis kan tas med 120-300 f2,8 men INte tvärt om (om vi bortser från kanske närgräns, storlek och de 20 första mm;).

Sedan OM det är värt pengarna eller ej är ju upp till den som ev har dem;-)

Mvh Niclas.

Nu har jag testat mitt objektiv under lite lugnare former, och precis som jag tyckte mig kunna utläsa av mina tidigare bilder som hamnar autofokusen en bit bakom motivet när jag kör med Eos 300D. Inga problem med Eos 1V.

Trist.

Nån mer som testat?

Dessutom blev bilderna väldigt soft med 2x-konverter. Jag kommer nog mest använda gluggen med 1,4x som ger riktigt skarpa bilder på full glugg.

froderberg skrev:
Nu har jag testat mitt objektiv under lite lugnare former, och precis som jag tyckte mig kunna utläsa av mina tidigare bilder som hamnar autofokusen en bit bakom motivet när jag kör med Eos 300D. Inga problem med Eos 1V.

Trist.

Nån mer som testat?

Synd.
Hoppas skärpan hamnar bättre på din mk2. Om inte så kanske du kan kolla om det går justera fokuseringen på Ziegler teknik(?) de som har service på sigma. Jag hade tidigare ett sigma 50-500 som jag gillade skarpt, förutom att skärpan hamnade låååångt bakom motivet jämfört med mina canongluggar. Canongluggarna gick det iaf skicka för justering till canon så de behöll jag =)

Christian: Fick hem 10D:n idag, hörde den fokuserade perfekt för er. För mig lägger den skärpan långt bakom motivet :|

/Herman.. som är rätt ordentligt less på allt vad felkalibrerad fokusering innebär...

Nån som har adress och nummer till Ziegler teknik.

Jag måste i vilket fall som helst få zoomringen fixad. Den är toktrög.

Ingen backfokus på Sigma 120-300/2.8 och F4/F100/D70.

froderberg skrev:

Nån mer som testat?

Även om denna diskussion ligger i en Canontråd (men de flesta inläggen gäller själva objektivet) så kanske det kan vara intressant att veta att ...

... skärpan ligger på rätt ställe med Nikon D70.

Detsamma gäller med Nikon F4 och F100. För dessa två har jag dock bara kollat hur skärpan ligger genom att glo i kamerasökarna, inte på filmen.

Re: Ingen backfokus på Sigma 120-300/2.8 och F4/F100/D70.

cowboy skrev:
Även om denna diskussion ligger i en Canontråd (men de flesta inläggen gäller själva objektivet) så kanske det kan vara intressant att veta att ...

... skärpan ligger på rätt ställe med Nikon D70.

Detsamma gäller med Nikon F4 och F100. För dessa två har jag dock bara kollat hur skärpan ligger genom att glo i kamerasökarna, inte på filmen.

Jag ska använda mitt objektiv tillsammans med mark II:an och kanske efterträdaren till 10D, så jag får utvärdera noga då.

Hade varit intressant om någon testat med 10D eller med 300D

sagan skrev:
Nope, det är ett Kim-objektiv.

har du fått din 2x-konverter och hunnit testa.

Jag var rätt slarvig vid mitt lilla snabba test och de nedbländade bilderna led av för mycket skakningsoskärpa för att gå att bedömma.

Inge fokusproblem?

Extendern har inte kommit än..den ska komma någon gång i nästa vecka.

Nej, jag har inga fokusproblem med detta objektiv heller..har inte haft det med något objektiv.

Du ska testa med stativ, spegeluppfällning och fjärrutlösare så klart ;-)

sagan skrev:

Du ska testa med stativ, spegeluppfällning och fjärrutlösare så klart ;-)

hade stativ, men bara 055:an. Får gräva fram mitt 8 kilos Manfrotto 161....
Men det skulle behövas en bättre kulled också...

Får testa att lägga hela kanonen på nån mur eller nått sånt istället.

Får bli när riktiga kameran kommer.... :)

Allt verkade dock funka fint med Eos 1V.

dsmannen skrev:
Rekommenderar starkt Manfrottos 468 proball, fungerar suveränt med optik motsvarande 300/2.8.

Jag har köpt 488:an som jag tycker är riktigt bra för det mesta. Men det verkar som det behövs en 468 till fetetelet. Dessutom tänker jag skaffa ett kraftigare stativfäste som finns som tillbehör till gluggen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar