ANNONS
Annons

superrea på på 120-300/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
froderberg skrev:
Tyvärr är jag inte så mycket av en fixare.

Men jag ska i alla fall konvertera mina Canon NP-E2 ackar till NP-E3.

Visst är det bra att utgå från det befintliga motljusskyddet. Om någon hittar en bra lösning - skrik till!

Du vet att det är på G att komma pirat NP-E3 batterier för typ 250 spänn va? ;)

Sigma AF 2x APO teleförlängare

Någon som har erfarenhet av teleförlängaren "Sigma AF 2x Apo EX" ihop med Sigma 120-300/2.8? Skärpeförsämring? Längre autofokuseringstid?

Erfarenheterna i diskussionerna ovan verkar röra Sigman kombinerat med olika Canon-teleförlängare.

Just nu använder jag Sigman med "Sigma AF 1.4x Apo EX" (och Nikon D70) och då märker jag ingen kvalitetsförsämring eller längre fokuseringstid jämfört med kombinationen utan teleförlängare.

Re: Sigma AF 2x APO teleförlängare

cowboy skrev:
Någon som har erfarenhet av teleförlängaren "Sigma AF 2x Apo EX" ihop med Sigma 120-300/2.8? Skärpeförsämring? Längre autofokuseringstid?

Eftersom skärpeförsämringen är uppenbar men inte störande på Canons 2x med stösta bländaren så kan man utgå ifrån att Sigmas knappast är bättre. Förhoppningsvis ganska jämt skägg.

Jag har lämnat in min 120-300 för garantiservice.
- Den fokuserar fel med mina digitalkameror.
- Zoomringen är för trög
- Glapp i bakre ändan. (Ska skaffa det kraftigare stativfästet med rem för att minska belastningen på objektivet).

För någon vecka sedan hämtade jag ut mitt 120-300. Nu funkar skärpan som den ska på 1D:n, på 300D:n har jag inte testat.

Jag passade på att köpa det kraftigare stativfästet. Även om det är märkligt dyrt tycker jag att jag var tvungen att köpa det.

Objektivet blir mycket lättare att handha med sitt praktiska grepp och det känns tryggare att bära med en separat i fästet. Man är ju rädd om bajonettfattning och den bakersta änden på gluggen som känns klen. Mitt fick ju glappi bakänden.

Plåtar man med stativ på fasta platser klarar man väl sig bra utan det extra fästet men ska man röra sig mycket och ha gluggen lätt tillgänglig är det super att kunna bära den i en rem på axeln. Särskilt om man bara har ett hus.

Bilagor

• 120-300stativfäste_i4y0715.jpg
    120-300stativfäste_i4y0715.jpg
    21.1 KB · Visningar: 250
froderberg skrev:
För någon vecka sedan hämtade jag ut mitt 120-300. Nu funkar skärpan som den ska på 1D:n, på 300D:n har jag inte testat.

Jag passade på att köpa det kraftigare stativfästet. Även om det är märkligt dyrt tycker jag att jag var tvungen att köpa det.

Objektivet blir mycket lättare att handha med sitt praktiska grepp och det känns tryggare att bära med en separat i fästet. Man är ju rädd om bajonettfattning och den bakersta änden på gluggen som känns klen. Mitt fick ju glappi bakänden.

Plåtar man med stativ på fasta platser klarar man väl sig bra utan det extra fästet men ska man röra sig mycket och ha gluggen lätt tillgänglig är det super att kunna bära den i en rem på axeln. Särskilt om man bara har ett hus.

Hur mycket kostade det kraftigare stativfästet Magnus? Och tog det länge att få det servat?
Jag är inte heller riktigt 100 på att skärpan sitter där den skall med 1D´n.

/ jerker

Re: inte knipa

Japp, jag vet (tack iaf)...har inte brytt mig om att ladda upp bilden på nytt dock, det går (av någon anledning) inte ändra namnet på bilderna som redan är uppladdade.

Dessutom ska det vara isbladskärret och inte isbergskärret...

RolandM skrev:
Tänkte gå in i butiken där vid Fridhemsplan, men skylten var nedtagen och lokelen sökte ny hyresgäst.
Dom har flyttat; gå gatan ner och sväng höger nere på Flemmingatan- ett kvarter in på vänster sida finns dom numera.

RolandM skrev:
Tänkte gå in i butiken där vid Fridhemsplan, men skylten var nedtagen och lokelen sökte ny hyresgäst.

Butiken har flyttat till Flemminggatan, ett kvarter från Västermalmsgallerian. Den nya butiken är inte lika sjavig, men inte lika innehållsrik heller.

Smirre skrev:
Hur mycket kostade det kraftigare stativfästet Magnus? Och tog det länge att få det servat?
Jag är inte heller riktigt 100 på att skärpan sitter där den skall med 1D´n.

/ jerker

Fästet kostade 1695 om jag kommer ihåg rätt. Lite väl saftigt, men för mig fanns inga alternativ. Funderar på att köpa ett 105mm filter också, men knappast där.

Det tar 3-4 veckor, längre om de måste skicka vidare till Japan. Men det behövdes inte i mitt fall. Knappast CPS-standard tyvärr. En stor nackdel för proffs. Det blir rätt dyrt att hyra glugg om man skulle stå utan ett tag.

froderberg skrev:
Fästet kostade 1695 om jag kommer ihåg rätt. Lite väl saftigt, men för mig fanns inga alternativ. Funderar på att köpa ett 105mm filter också, men knappast där.

Det tar 3-4 veckor, längre om de måste skicka vidare till Japan. Men det behövdes inte i mitt fall. Knappast CPS-standard tyvärr. En stor nackdel för proffs. Det blir rätt dyrt att hyra glugg om man skulle stå utan ett tag.

Nåja man får vänta till vintern och hoppas att man inte har behov av gluggen just då.

/ jerker

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar