ANNONS
Annons

superrea på på 120-300/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill man ha låååånga brännvidder så säljer expert ut en sigma 500/4.5:a oxå: 19 995:- (39 995:).
Den är knivskarp oxå.

120-300:an har jag främst tänka att använda när jag ska fotografera på specifika platser och inte ska förflytta mig så mycket.
Som hornborgasjön och andra fågelsjöar exempelvis.
Är man på samma plast och använder stativ så har ju inte vikten någon betydelse.

För fotovandringar blir det 100-400:an.

sagan skrev:
Vill man ha låååånga brännvidder så säljer expert ut en sigma 500/4.5:a oxå: 19 995:- (39 995:).
Den är knivskarp oxå.

Hmm nu blir man riktigt sugen, synd att jag inte har 20 papp som ligger och skräpar;-)

Men så vill jag ha IS/OS på nästa tele jag köper!

/PG

sagan skrev:
Den är knivskarp oxå.

En 500/4 hade möjligen varit intressant. men jag tror att jag mest behöver en 400/2,8 till sport. Men det får vänta

froderberg skrev:
vad hade tänkt plåta med den kombinationen?

Jag tycker att det blir mest lagom för mig med 1,4x.
En 300/2.8 + 2x har jag gärna haft på min 10D när jag tassade omkring i fågelmarker. Det gissar jag att Kim också kommer att gilla...

froderberg skrev:
vad hade tänkt plåta med den kombinationen?

Jag tycker att det blir mest lagom för mig med 1,4x.
Fåglar mestadels.

1.4x har jag ingen större glädje av (420/4) har ju redan en 400/5.6 (med IS).

alcedo [E.F.S] skrev:
En 300/2.8 + 2x har jag gärna haft på min 10D när jag tassade omkring i fågelmarker. Det gissar jag att Kim också kommer att gilla...
Du gissar helt riktigt ;-)

Ojsansa...
EX 500 4,5 för 20000,-! Inte illa det!!

http://www.naturephotographers.net/sigma500.html

Ser ut att vara ett härligt objektiv, DEt hade jag valt till fåglarna Kim. Då hade det också varit nog med en 1,4x converter, Längre b,vidd och skarpare (=1120mm):)!!

"Mycket skall ha mer och fanden vill ha fler":)!
(riktar inte det till ngn spec utan som ett anonymt skrik i mörkret;)

Mvh Niclas,

Inte intresserad..den har ju ingen zoom! ..jag vill kunna bestämma utsnittet själv..det överlåter jag inte till utrustningen ;-)

Skarpare..hur mycket skarpare än så: http://fphoto.org/Kim10D/DIV/test http://fphoto.org/Kim10D/2.8/120-300 behövs det!? ;-)

Dessutom är jag mycket intresserad av områden 120-300 med f/2.8 ..plåtar fåglar (och andra djur) även på närmare håll och har nu möjligheten att få riktigt kort skärpedjup även på "halvdistans" bilder.

En annan grej som inte alls är så rolig med 500/4.5:an...närgränsen ligger på 4 meter.
120-300:an har en närgräns på 1.5 till 2.5 meter.

motljus

Inte alltid så snyggt i motljus... men detta var väl ett extremfall.

Bilagor

• crw_7840_jfr.jpg
    crw_7840_jfr.jpg
    30.1 KB · Visningar: 461
Re: Re: motljus

gameburg skrev:
Aj aj aj, finns det ngt bättre/större motljusskydd att tillgå (som kanske funkar på typ 10D med 1,6X "förlängning")?

I detta fall hade knappast större motljusskydd hjälpt. men visst hade det inte skadat.

Det var någon annan tidigare i tråden som fått objektivet skickat till sig i Lund.

Lars Johnsson skrev:
Tack för det snabba svaret. Vet du om de skickar objektivet till mig om jag vill köpa det.
Lars
Om det finns något kvar så gör dem det...men jag tvivlar starkt på att det finns fler.
500/4.5:an kanske finns kvar dock.

Det är bara att ringa och fråga.
08-545 511 00

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar