Annons

"Supermånen"

Produkter
(logga in för att koppla)
Den tar vi nog spets på, Hönö.
Vore kul om alla lägger upp sina bilder så vi kan se sedan...visst bombat med supermånar men vore kul att se hur många som verkligen ger sig ut...=o)
//Nicke

Mycket nöje :)
Dock om du tar buss så för att inte bli jagad med yxa sedan så glöm inte kolla buss frön Hönö färjeläger ner till Hönöklåva, det är annars en bit att gå ca3kilometer annars, jag har inte bra kolla på hur bussarna går där ute :)
 
Mycket nöje :)
Dock om du tar buss så för att inte bli jagad med yxa sedan så glöm inte kolla buss frön Hönö färjeläger ner till Hönöklåva, det är annars en bit att gå ca3kilometer annars, jag har inte bra kolla på hur bussarna går där ute :)

Jag o buss m m går ej ihop så tror jag tar bilen....=o)
//Nicke
 
Spännande!

Lördag kväll, vilken tid snackar vi om? Någon som har koll på vädret? Verkar vara riktigt lovande, eller?


Utrustning, så många mm som möjligt,, ingen blixt,, kraftigt stativ, varma kläder och skor med bra isolerad sula... en termos med lite varmt?

Vad brukar ni ha för inställning när ni skall plåta månen?


Funderar lite på plats, Delsjöområdet är väl rätt bra? Men man får kanske gå en bit för att komma upp tillräckligt högt så att inte träd och annat skymmer. Även kring Rådasjön borde det vara hyfsat mörkt och öppet?

Skulle det fungerar vid observatoriet, eller är det bara en massa annat löst folk där som skall kika i stjärnkikaren?
 
Vllken organisation certifierar astrologer? :)

De i dessa kretsar välrenommerade organisationerna: The American Federation of Astrologers (AFA) and the National Council for Geocosmic Research (NCGR).

AFA:s hemsida: http://www.astrologers.com/
NCGR: http://www.geocosmic.org/

Nu kan man ju tycka vad man vill om astrologi, men den måne som kallas supermåne av astrologerna är ju en rent fysisk företeelse. Här ger vad jag förstår astrologer och astronomer samma beskrivning av fenomenet, låt vara att de använder olika vokabulär. Men sedan går ju astrologerna ett steg längre och så att säga klistrar på den fysiska verkligheten intuitiva etiketter som inte låter sig rationaliseras.

Egentligen vore det roligt att försöka fånga något av den mystik som astrologer omger sådana här astronomiska händelser med på bild.
 
Om jag har tolkat det rätt så kommer månen att befinna sig 45.000 km närmare jorden än sin mest avlägsna position. Det är tydligen cykel som är 18 år. I det här fallet blir den synbart större från jorden och därmed både diametern och ytan. Det hänger ju ihop.

Jo, de hänger ihop, men ytan beror på kvadraten av diametern...
 
Månen och Skansen Kronan

Tror att klockan 21 är försent i GBG om man vill ha månen nära, var ute förra fullmånen vid 20.50 och då stod den redan för högt tyckte jag som är ute efter stadsbilden!
Jag ska försöka fota månen bredvid Skansen Kronan via Prinsgatan, står utanför Oscar Fredrikskyrkan och fasen vad sur jag blir om inte det är en klar himmel - har väntat sen februarifullmånen ;) då stod månen i linje med skansen - och jag hade inte kameran :(
 
Till alla er som vill veta riktning och när månen/solen går upp/ner så är den här sidan kanon. Zooma in på kartan var du är någonstans och klicka på submitknappen (search är för att hitta på kartan). Då får man hela månadens upp/nedgångar, klicka på valfri dag.

http://jekophoto.eu/tools/twilight-calculator-blue-hour-golden-hour/index.php

Bra sida.
I kiruna går månen upp 18.17 och i Helsingborg 18.32. Mindre skillnad än jag trodde.
 
Senast ändrad:
Jag fattar inte riktigt det där med tidena då månen "går upp", 18,17 i norr och 18.32 i söder för som jag skrev i ett tidigare inlägg fotade jag månen i torsdags kl 17.53 (http://www.susajt.se) i mellansverige och då borde ju månen inte ha gått upp än???
Har för övrigt fotat den ännu tidigare i början på veckan och vissa dagar ser man ju den svagt mitt på blanka da'n. Någon som kan förklara detta?

Tycker det är lättare att fota månen innan det blivit mörkt dels för att den inte står då högt på himlen då och dels att kontrasteerna inte blir så stora så månen blir en vit blaffa mot en svart bakgrund, men att jag får det så beror kanske på att jag är en glad amatör ;-)
 
Jag fattar inte riktigt det där med tidena då månen "går upp", 18,17 i norr och 18.32 i söder för som jag skrev i ett tidigare inlägg fotade jag månen i torsdags kl 17.53 (http://www.susajt.se) i mellansverige och då borde ju månen inte ha gått upp än???
Har för övrigt fotat den ännu tidigare i början på veckan och vissa dagar ser man ju den svagt mitt på blanka da'n. Någon som kan förklara detta?

Tycker det är lättare att fota månen innan det blivit mörkt dels för att den inte står då högt på himlen då och dels att kontrasteerna inte blir så stora så månen blir en vit blaffa mot en svart bakgrund, men att jag får det så beror kanske på att jag är en glad amatör ;-)

I torsdags gick månen upp 15.25. I torsdags förra veckan gick den upp 7.45. Det är väldigt olika alltså.
 
nya platser

Kollat o för att få med en bra grund så är älvsborgsbron vid tiden kanon då får man med kranarna i oljhamnen.
Långedrags båthamn så får du bara havet.
Så något av dessa kommer jag och lite andra fotopolare garanterat ta o en stol med en termos java.
 
Kollat o för att få med en bra grund så är älvsborgsbron vid tiden kanon då får man med kranarna i oljhamnen.
Långedrags båthamn så får du bara havet.
Så något av dessa kommer jag och lite andra fotopolare garanterat ta o en stol med en termos java.

Fel av mig den går ju upp i andra riktningen så utsikten i vättle vid kanonuthyrningen är ju suverän vid uppgång och vidare till 22.00 om så är....där blir platsen.
//Nicke
 
Kollat o för att få med en bra grund så är älvsborgsbron vid tiden kanon då får man med kranarna i oljhamnen.
Långedrags båthamn så får du bara havet.
Så något av dessa kommer jag och lite andra fotopolare garanterat ta o en stol med en termos java.

Låter kanon! men vill bara ge dig ett tips där om du inte märkt det tidigare. Uppe på Älvsborgs bron så skakar det ganska bra, så långa slutartider kan vara trixigt, och självklart så när man tycker sig ha en kanon bild och trycker av så kommer det en långtradare och dundrar förbi så det käns som bron skall ramla i hop.. Dom fotona gör så man ogillar trafik :)

Tänk bara på det så slipper du hytta näve varje gång en bil kommer då du skall föreviga månen :)
 
Vilken tur jag som som bor i en vindslägenhet med fönster i alla fyra väderstreck.
Vilken otur jag har som inte har något teleobjektiv....
Lycka till alla ni andra med rejäla telen och stativ. Det ska bli skoj att se på era bilder imorron/Sture
 
Fototips. Hur?

Mycket vetenskapliga diskussioner och tider och väderstreck hit och dit. Intressant och viktigt. Men jag som är ganska ny och faktiskt aldrig har tagit en bild på månen undrar: Hur gör man??? Vad ska jag tänka på? Skulle vilja ha en bild där månen speglas i vatten. Har ett 18-70-objektiv och ett 70-300. Stativ förstås. Och en Nikon D300. Några tips?

//Åsa
 
Mycket vetenskapliga diskussioner och tider och väderstreck hit och dit. Intressant och viktigt. Men jag som är ganska ny och faktiskt aldrig har tagit en bild på månen undrar: Hur gör man??? Vad ska jag tänka på? Skulle vilja ha en bild där månen speglas i vatten. Har ett 18-70-objektiv och ett 70-300. Stativ förstås. Och en Nikon D300. Några tips?

//Åsa

Ditt stativ och 70-300 är en bra början. Det går inte att använda exponeringsautomatik eftersom bilderna då kommer att bli alldeles för ljusa och månen blir en helt vit, urfrätt cirkel. Sätt kameran i M-läge och ratta in en lämplig bländare, kanske f8. Sedan är det bara att justera tiden tills du får en bra bild. Det brukar bli flera steg under det som kameran föreslår. Vill du ha vattenspegling får du antagligen vara ute strax efter att den kommit upp över horisonten. Lycka till!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.