Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Supermånen"

Produkter
(logga in för att koppla)
Ditt stativ och 70-300 är en bra början. Det går inte att använda exponeringsautomatik eftersom bilderna då kommer att bli alldeles för ljusa och månen blir en helt vit, urfrätt cirkel. Sätt kameran i M-läge och ratta in en lämplig bländare, kanske f8. Sedan är det bara att justera tiden tills du får en bra bild. Det brukar bli flera steg under det som kameran föreslår. Vill du ha vattenspegling får du antagligen vara ute strax efter att den kommit upp över horisonten. Lycka till!

Tack så mycket för god hjälp!!!
 
Mycket vetenskapliga diskussioner och tider och väderstreck hit och dit. Intressant och viktigt. Men jag som är ganska ny och faktiskt aldrig har tagit en bild på månen undrar: Hur gör man??? Vad ska jag tänka på? Skulle vilja ha en bild där månen speglas i vatten. Har ett 18-70-objektiv och ett 70-300. Stativ förstås. Och en Nikon D300. Några tips?

//Åsa

Kollade på några bilder jag tog förra vintern. Fullmåne mot kolsvart himmel och motsvarande 800mm brännvidd. Vid bländare 7 blev exponeringstiden samma som ISO - 1/100s : ISO100, 1/400s : ISO 400 ... Kan vara en fingervisnig att starta med. Är det inte helt mörkt och med månen över landskap blir det nog helt andra tider. Då kanske man kan acceptera att månen blir utfrätt för att man ska få teckning i landskapet t ex.
Kör med spegeluppfällning, fjärrutlösare ... vad du har för att kameran ska vara bomstill vid exponeringen.
Manuell fokusering.
Ta många exponeringar med lite olika inställningar så ökar ju chansen att få till en fullträff.

Lycka till där ute...
 
En bild i väntan på. Tog denna i natt 02:18. 17 timmar före månen är helt full 19:10 i kväll då den extrema supermånen är över oss med sin fulla kraft...
 

Bilagor

  • Supermåne IMGP1215 400 px.jpg
    Supermåne IMGP1215 400 px.jpg
    11.1 KB · Visningar: 645
Fota månen.

Tokfel av mig!
Månen går upp 19:18 i rak östlig riktning. Den når sin högsta höjd 23:58 i rak sydlig riktning och går ner kl 5:45 i västlig riktning.
Har vid ett flertal tillfällen fotat månen, dock utan särskilt bra resultat. Kör med Nikkor 70-300 på min D-300s.
Finns här några användbara rekommendationer ang.exponering.
......./lasse
 
Här några erfarenheter: Månen kan variera en del i ljusstyrka beroende på hur klart det är och hur nära horisonten den står. Själv brukar jag ställa kameran i manuellt läge, ratta in den bländare jag vill ha och sedan prova olika exponeringstider tills jag blir nöjd med resultatet. Blåser det så det är risk för vibrationer av kameran höjer jag ISO så tiderna blir kortare. Annars använder jag ISO 200. Oftast ställer jag bländaren på 8, men även 11 ibland. Objektiven är ju skarpast ett eller ett par steg nedbländat, sedan beror det ju på. Står månen nära horisonten kan exponeringstiderna dra iväg så att man både får skruva upp ISO och öppna bländaren för att komma ner i en tillräckligt kort exponeringstid för att undvika rörelseoskärpa på månen pga jordens rotation. Dividera 600 med brännvidden i mm för fullformat och 400 med brännvidden i millimeter för APS-C för att få fram ungefär den längsta exponeringstid i sekunder som kan tillåtas utan rörelseoskärpa på månen.

Edit: Glöm inte använda manuell spegeluppfällning. Nu är det dags för mig att åka ut på månjakt :)
 
Senast ändrad:
Månen är ju belyst av solen. Solen är ungefär lika långt bort från oss som från månen. Alltså är det ljust som på dagen. ISO 100, f/16, 1/100 s. Eller någon motsvarande kombination.
 
hur svårt är det att sätta exponeringen rätt på månen med digitalkamera? det är bara att kolla histogrammet.
 
hur svårt är det att sätta exponeringen rätt på månen med digitalkamera? det är bara att kolla histogrammet.

För dig och mig och många andra är det vardagsmat, men det finns ju nybörjare Ove. Histogram kan vara värre än raketforskning för nya hobbyfotografer och många har ju inte ens lämnat det trygga "grönläget". Ska du skjuta några månbilder idag?
 
Ingen panik

Nästa fullmåne är månen 0,6% mindre än den här gången, så skulle ni missa den ikväll behöver ni inte kasta er på era svärd på direkten.
 
Efter att ha funderat på om jag skulle sitta ute halva kvällen för att få några bra månbilder så bestämde jag mig för att skita i det. Jag stannar hemma ikväll och om månen syns från mitt fönster så kanske jag drar iväg någon bild. Annars får det vara.. har dessutom spenderat hela dagen med att plåta småfåglar i Slottskogen. :) men jag ser fram emot era bilder.

/ Magnus
 
Om du har fri sikt mot horisonten bör du se den rakt österut. Annars tar det en stund till innan den syns om det finns träd och hus i förgrunden.
 
För dig och mig och många andra är det vardagsmat, men det finns ju nybörjare Ove. Histogram kan vara värre än raketforskning för nya hobbyfotografer och många har ju inte ens lämnat det trygga "grönläget". Ska du skjuta några månbilder idag?

Helt rätt mats. Gröna läget vara många många år sedan. Men trots det blir jag glad om du berättar om histogrammet lite snabbt nu. Går snart ut på verandan med mr Nikon. Som är klädd med Nikkor 70-300VR.
Men VR ska man slå av när man kör stativ det vet jag.
 
Så långsamt något kan gå då när man väntar.
Har precis fått syn på det gula skivan ovanför grannhusets tak.
Tänkte åka till hoppbackarna på Lugnet i Falun och göra ett panorama över Falun och stadion där Skidspelen pågår.. (inte just nu dock) samt försöka få till en närbild.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.