Annons

"Supermånen"

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyckte det bara var en otroligt korkad kommentar

Ok. Förklaring kanske behövs. Jag skrev supermånen inom citat eftersom jag antar att de flesta läst kvällstidningar och deras sajter om detta fenomen. Astrologer däremot förtjänar ingen respekt alls av MIG därför jag anser att det är humbug och trams.
 
Månen var stor redan förra gången det var fullmåne (18/2)... och då missade jag det hela :(

Nu håller vi tummarna för Canon-väder på lördag ;)
 
Tydligen glädjesiffror. Månen kommer att vara 14% närmare (större) jämfört med sitt största avstånd till jorden. Jämfört med dess medelavstånd får man halvera siffran. Det är avståndet som avses, alltså är storleken 7% större än normalt. Detta betyder att arean är 15% större än normalt, alltså även ljusstyrkan (om jag nu tänker rätt). Men det är en supermåne, dvs månen är full i samband med att dess avstånd ligger till 90% inom dess minsta avstånd till jorden. Det är en astrolog som myntat termen supermåne, astronomer använder ett annat uttryck.

Eftersom arean, som vi ser är en cirkel, är en funktion av radien (2*pi*radien) så kommer vi att uppfatta både radien, diametern och ytan som 7%större än vid medelavståndet.
Ljusstyrkan ökar med kvadraten på avståndet.

Angående astrologer och domedagsprofeter så fick vi ju faktiskt jordbävningar i japan, om månen har varit någon utlösande faktor för detta har jag ingen aning om.
 
Jag har passat på att fota månen de senaste dagarna och flera gånger på eftermiddagen. Fantastiskt vackert med månen mot en klarblå himmel! :) Ser fram mot lördagens fullmåne!
 
Det beror på var du befinner dig i vårt land. Här nere i Skåne släpper den horisonten kl 19.18 och når sin högsta punkt kl 20.00 och står då rakt söderut. kl 5.48 försvinner den igen.

Tack för beskedet. Jag bor i södra Halland så dina uppgifter stämmer nog bra för min del.
 
Eftersom arean, som vi ser är en cirkel, är en funktion av radien (2*pi*radien) så kommer vi att uppfatta både radien, diametern och ytan som 7%större än vid medelavståndet.
Ljusstyrkan ökar med kvadraten på avståndet.

Angående astrologer och domedagsprofeter så fick vi ju faktiskt jordbävningar i japan, om månen har varit någon utlösande faktor för detta har jag ingen aning om.

Cirkelns area är pi*radien i kvadrat. Vidhåller därför att arean ökar med 15%, om storleken ökar med 7%. Rätta mig om jag har fel. Däremot håller jag med om att ljusstyrkan avtar med kvadraten på avståndet, eller ökar med kvadraten på avståndsminskningen. Några sådana effekter har jag dock inte tagit med i min tidigare beräkning. Men lägger man in detta betyder det att månen är ytterligare omkring 16% ljusstarkare än vid dess medelavstånd. Alltså 15% ljusstarkare pga storleksökningen, och ytterligare 16% pga avståndsminskningen. Ja jädrans, det är nog riktigt att ljusstyrkan ökar med omkring 30% nu vid "supermånen". Rätta mig någon om jag har fel.
 
Eftersom arean, som vi ser är en cirkel, är en funktion av radien (2*pi*radien) så kommer vi att uppfatta både radien, diametern och ytan som 7%större än vid medelavståndet.
Ljusstyrkan ökar med kvadraten på avståndet.

Angående astrologer och domedagsprofeter så fick vi ju faktiskt jordbävningar i japan, om månen har varit någon utlösande faktor för detta har jag ingen aning om.

Nja två * pi * radien är väl omkretsen. Arean är pi * radien i kvadrat.

Red. Oj, sent ute!!!
 
Tack för beskedet. Jag bor i södra Halland så dina uppgifter stämmer nog bra för min del.

Tokfel av mig!
Månen går upp 19:18 i rak östlig riktning. Den når sin högsta höjd 23:58 i rak sydlig riktning och går ner kl 5:45 i västlig riktning.
 
Senast ändrad:
Kul! Kan du inte ladda upp några bilder?

Tråkig som jag är, har jag bara med månen... ;) Införskaffat nytt telezoom för någon månad sedan och övar på månen. På lördag tänkte jag hitta en förgrund.
Den här tog jag igår, tror att det var vid 4-5 tiden. Den ställde upp sig så tjänstvilligt att jag bara behövde ta några steg utanför ytterdörren... :)
 

Bilagor

  • Månen1675f.jpg
    Månen1675f.jpg
    35.8 KB · Visningar: 945
Cirkelns area är pi*radien i kvadrat. Vidhåller därför att arean ökar med 15%, om storleken ökar med 7%. Rätta mig om jag har fel. Däremot håller jag med om att ljusstyrkan avtar med kvadraten på avståndet, eller ökar med kvadraten på avståndsminskningen. Några sådana effekter har jag dock inte tagit med i min tidigare beräkning. Men lägger man in detta betyder det att månen är ytterligare omkring 16% ljusstarkare än vid dess medelavstånd. Alltså 15% ljusstarkare pga storleksökningen, och ytterligare 16% pga avståndsminskningen. Ja jädrans, det är nog riktigt att ljusstyrkan ökar med omkring 30% nu vid "supermånen". Rätta mig någon om jag har fel.

Ja du har rätt formel, jag tog omkretsen av misstag.
 
Tråkig som jag är, har jag bara med månen... ;) Införskaffat nytt telezoom för någon månad sedan och övar på månen. På lördag tänkte jag hitta en förgrund.
Den här tog jag igår, tror att det var vid 4-5 tiden. Den ställde upp sig så tjänstvilligt att jag bara behövde ta några steg utanför ytterdörren... :)

Gott jobbat! Ser fram emot nya bilder i morgon eller på söndag :)
 
Jag kan trösta med att det är en certifierad, professionell astrolog som myntat uttrycket. Han tyckte helt enkelt att "supermåne" föll sig bättre på läppen än vad astronomerna kallar för att månen står i "perigee-syzygy", vet inte riktigt hur detta skall översättas till svenska. Perigee lär i alla fall bli perigeum enligt Google och suzygy blir visst samma, suzygy. Tycker nog ändå att astrologen plockar populärpoäng med sin "supermåne", annars är väl astrologi mest för kuriosakabinettet.


perigee-syzygy är visserligen inte lätt att översätta till ett enkelt ord, men perigee betyder helt enkelt "kortaste avståndet i en omloppsbana kring jorden". Motsvarande ord för en omloppsbana runt solen är perhelion, och den neutrala versionen "periapsis" (d.v.s. periapsis är den punkt i omloppsbanan då objektet befinner sig närmast det objekt som den kretsar kring).

syzygy betyder att tre himlakroppar i samma gravitationella system ligger i linje. Något som tydligen är väldigt viktigt inom astrologin. Huruvida "supermånen" verligen ligger i syzygy med jorden och en annan himlakropp vet jag inte, och det är väl egentligen oviktigt.

Vad är en "certifierad astrolog"? Ungefär samma sak som en "certifierad kvacksalvare" eller en "certifierad spådam" eller en "certifierad spökjägare"? Själv är jag certifierad navelluddspillare.
 
Ok. Astrologer däremot förtjänar ingen respekt alls av MIG därför jag anser att det är humbug och trams.

OK, då förstår jag mer, men att dra alla astrologer över en kam är ju lite generaliserande.

Det är en pseudovetenskap som aldrig vetenskapligt bevisats, men vad säger att det inte stämmer, nu pratar jag inte om horoskop i tidningarna utan mer etablerade personer som Isaac Newton som trodde att Bibeln innehöll Guds planer för universum, och tillbringade omkring 50 år med att utifrån detta försöka förutsäga jordens undergång.

Han skrev omkring 4 500 sidor om detta, och det resultat han kom fram till var att det mest definitiva datum man kunde sätta för jordens undergång var år 2060.

så vi får väl se om han hade rätt år 2060, eller vi kanske får se om Mayakalendern stämmer, den slutar redan 2012.....ohhhh close

Själv tror jag inte särskilt mycket på dessa, men man vet aldrig, eller hur iBoat
 
perigee-syzygy är visserligen inte lätt att översätta till ett enkelt ord, men perigee betyder helt enkelt "kortaste avståndet i en omloppsbana kring jorden". Motsvarande ord för en omloppsbana runt solen är perhelion, och den neutrala versionen "periapsis" (d.v.s. periapsis är den punkt i omloppsbanan då objektet befinner sig närmast det objekt som den kretsar kring).

syzygy betyder att tre himlakroppar i samma gravitationella system ligger i linje. Något som tydligen är väldigt viktigt inom astrologin. Huruvida "supermånen" verligen ligger i syzygy med jorden och en annan himlakropp vet jag inte, och det är väl egentligen oviktigt.

Vad är en "certifierad astrolog"? Ungefär samma sak som en "certifierad kvacksalvare" eller en "certifierad spådam" eller en "certifierad spökjägare"? Själv är jag certifierad navelluddspillare.

Det inträffar i så fall en suzygy vid varje fullmåne, detta eftersom solen, jorden och månen då befinner sig i linje. Faktiskt inträffade en "supermåne" redan i februari, men mars månads supermåne klassificeras som en extrem supermåne, detta eftersom det bara är vart 18:e år som månen ligger så nära jorden som under den kommande fullmånen. I februari låg den "bara" inom 90% av sitt kortaste avstånd.

Hären länk till en man som påstår sig vara certifierad astrolog, tillika mannen som myntat uttrycket "supermåne":http://www.astropro.com/features/articles/supermoon/
 
Det inträffar i så fall en suzygy vid varje fullmåne, detta eftersom solen, jorden och månen då befinner sig i linje. Faktiskt inträffade en "supermåne" redan i februari, men mars månads supermåne klassificeras som en extrem supermåne, detta eftersom det bara är vart 18:e år som månen ligger så nära jorden som under den kommande fullmånen. I februari låg den "bara" inom 90% av sitt kortaste avstånd.

Hären länk till en man som påstår sig vara certifierad astrolog, tillika mannen som myntat uttrycket "supermåne":http://www.astropro.com/features/articles/supermoon/

När solen jorden och månen står i rak linje (i nämnda ordning) är det väl månförmörkelse?! Och när det är "solen månen och jorden" så blir det väl solförmörkelse?

Edit: saxat från Wikipedia:

Vid en solförmörkelse befinner sig månen på en rät linje mellan solen och jorden så att månen skuggar en del av jorden. Det är en lycklig slump att månens storlek på himlen, sedd från jordytan, i genomsnitt är en aning större än solens storlek på himlen. Tack vare detta faktum kan vi ibland få se en total solförmörkelse någonstans på jorden. Många är beredda att resa långt för att få uppleva denna händelse, som fascinerat eller skrämt människan genom historien. Den kan bara ses som total längs ett förhållandevis smalt band på jordytan. Samtidigt kan dock förmörkelsen ses som partiell på en stor del av jorden.

En annan sorts förmörkelse är månförmörkelsen. Det är då i stället jorden som befinner sig på en rät linje mellan solen och månen, så att jorden helt eller delvis skuggar månen.
 
När solen jorden och månen står i rak linje (i nämnda ordning) är det väl månförmörkelse?! Och när det är "solen månen och jorden" så blir det väl solförmörkelse?

Ja du har rätt, när de står exakt i linje, men detta inträffar ju inte vid varje fullmåne. Det beror ju på hur nogräknad man skall vara för att kalla det suzygy.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.