Annons

suddiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

chandler

Avslutat medlemskap
hejhej..
Har länge nu hängt upp mig på en grej som jag hoppas ni kan lösa åt mig.
Om man tar en bild där det är lite mörkt så man får en tid på kanske 1/2 - 1 sek så blir det ju alltid lite suddig. Hur ska man få den att inte bli suddig? Använder man blixt så förstör man ibland känslan i bilden tycker jag.. Har ni några bra förslag så blir jag väldig glad..
Tacktack
Gurra

Sonnaren skrev:
Stativ är väl vad man vanligen använder för att undvika rörelseoskärpa......
Us

Hotar du dina rörliga motiv med stativet, eller hur får du dem att stå stilla. Jag använder mitt stativ så att kameran är stilla så att man slipper skakningsoskärpa.

MVH/Stefan (kunde inte låta bli, även om jag själv avskyr sådana här besserwisser-kommentarer)

stefohl skrev:
Hotar du dina rörliga motiv med stativet, eller hur får du dem att stå stilla. Jag använder mitt stativ så att kameran är stilla så att man slipper skakningsoskärpa.

MVH/Stefan (kunde inte låta bli, även om jag själv avskyr sådana här besserwisser-kommentarer)

Man är väl inte besserwisser för att man rekomenderar ett stativ, det är bara ett naturligt svar. / Thomas.

ThomK skrev:
Man är väl inte besserwisser för att man rekomenderar ett stativ, det är bara ett naturligt svar. / Thomas.

Jag menade att jag var en besserwisser. Skakningsoskärpa = kameran rör sig, rörelseoskärpa = motivet rör sig.

stefohl skrev:

Skall vi vara så lustiga så undrar jag hur du bär dig åt??? "Jag använder mitt stativ så att kameran är stilla så att man slipper skakningsoskärpa."
Med denna mening säger du att DU använder ditt stativ så att MAN (=folk i allmänhet) slipper skakningsoskärpa.
Vill du vänligen använda ditt stativ för jämnan så att jag slipper släpa med mig mitt eget? Tack!
Us

Med en riktig blixt (eller flera) kan du ljussätta så att stämmningen behålls.

Stativ, högre ISO eller ljusstarkare objektiv är andra metoder.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto