** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Suddiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Diesel11

Medlem
Hej!

Jag är en amatörfotograf, jag fotar produktbilder med min ny inköpa kompaktkamera Olympus xz-10. När jag fotar mina smycken i manuellt läger eller på auto så blir pärlorna eller detaljerna som är längst bak på smycket alltid suddigt medans pärlorna framtill blir klara och bra. Ett exempel är att jag idag fotade ett pärlarmband med en stor strassdel i fokus, och strasset blev bra men pärlorna blev helt suddiga, bilderna gick inte att använda. Vad kan det bero på? finns det någon inställning jag missat tro? Kan tillägga att jag fotar i dagsljus på ett vitt papper, oftast i P läget eller på Auto.

Tänkte höra med er som oftast är kunniga och vet en del och inställningar osv.

Tack på förhand!
Med vänlig hälsning.

Du behöver vad man kallar större skärpedjup. Ställ in din kamera på "A"-läget, om sådant finns och skruva upp värdet ("bländaren") till 11, eller så, så blir det säkert bättre. Se till att hålla kameran stadigt, helst med stativ.

Per.

Produktfoto är en hel vetenskap för sig så var inte orolig för att du inte får till det med en gång. :) Och förkasta inte det korta skärpedjupet utan använd det kreativt i dina bilder istället. Att få bilder på produkter skarpa hela vägen är svårt och kräver ofta specialobjektiv (tilt(shift) eller att man lägger t ex armbandet helt plant och plåtar rakt uppifrån men det blir inte så roliga bilder då.

www.photigy.com innehåller mycket matnyttigt när det gäller produktfoto. Titta in där så får du nog både en del bra tips och kanske lite förståelse för varför inte dina bilder blir riktigt som du vill.

Produktfoto är en hel vetenskap för sig så var inte orolig för att du inte får till det med en gång. :) Och förkasta inte det korta skärpedjupet utan använd det kreativt i dina bilder istället. Att få bilder på produkter skarpa hela vägen är svårt och kräver ofta specialobjektiv (tilt(shift) eller att man lägger t ex armbandet helt plant och plåtar rakt uppifrån men det blir inte så roliga bilder då.

www.photigy.com innehåller mycket matnyttigt när det gäller produktfoto. Titta in där så får du nog både en del bra tips och kanske lite förståelse för varför inte dina bilder blir riktigt som du vill.

Tack för dina råd! Jag ska absolut kolla in länken du gav och experimentera med kameran, det gäller att ha tålamod, men ibland känns det hopplöst. Men jag brukar säga att det är inte kameran det är fel på utan det är isåfall jag som gör fel. Tack för svaret.

Det är bara att kämpa på. Fördelen med produktfoto är att objektet oftast är stilla och inte ledsnat när man håller på för länge. :)

Du behöver vad man kallar större skärpedjup. Ställ in din kamera på "A"-läget, om sådant finns och skruva upp värdet ("bländaren") till 11, eller så, så blir det säkert bättre. Se till att hålla kameran stadigt, helst med stativ.

Per.

Hej!

Jag vill bara säga att jag testade den inställning du rekomenderade och det blev en stor skillnad! Bilderna blir klara och fina utan suddiga detaljer. Så glad över detta. Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar