Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur väljer man ISO-tal?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej igen!

Firade Jul i Stockholm och tänkte att jag skulle ut på stan på kvällen med mina nya kunskaper om hur bländare, slutartid, ISO-tal och exponeringskompensatione hänger ihop. Har annars mest fotat landskaps- och naturfoto, ofta i dagsljus, så midnatt i belysta Stockholm blev en lärorik erfarenhet, som tyvärr resulterade i ganska misslyckade bilder, men så ser lärandets väg ut.

Eftersom jag inte ville släpa runt på något stativ tänkte jag försöka hålla mig till tillräckligt korta slutartider för att få bra skärpa och höja ISO för att få tillräckligt ljus. Dock helst inte 800 (högsta) som jag blivit avrådd från tidigare i tråden, även om jag provade även det. Bländaren var fullt öppen.

Det visade sig att slutartider på 1 s (som det råkade bli av misstag innan jag slog om till TV-läget) hade behövts för att bilderna skulle fått tillräckligt ljus, och mina 1/50 s, 1/30 s etc räckte inte långt. Har ännu inte kollat vad jag kan göra med dem i Elements.

Slutsats: Under sådana förhållanden behöver jag med min Powershot S3 IS använda slutartider på minst 0,5 - 1 s, även med ISO 400. Har jag inte stativ till hands får jag seriefota (vilket jag väldigt ofta gör i alla fall) och hoppas att en och annan bild blir skarp nog. Lärorikt, och jag ser fram emot att testa metoden att seriefota med långa slutartider i upplysta stadsmiljöer nattetid.

Någon kanske undrar varför jag inte tog stativ med mig. Dels visste jag inte att det faktiskt behövdes så långa slutartider i ett Julbelyst Stockholm. Och sedan, hade jag velat ta "den perfekta bilden" hade jag gjort det, men det var inte det jag var ute efter.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.