Annons

"Stulet" fototillfälle...

Produkter
(logga in för att koppla)

Limegreen

Aktiv medlem
Kanske finns en tråd för detta, men jag hittade inget när jag snabbt sökte...

Min frågeställning är följande: Jag åker och rekar inför ett fotojobb, lägger ner tid och pengar på att hitta det absolut bästa stället. Samma dag som shootet gör jag samma grej igen för att säkra upp att man hittar det som känns bäst för tillfället. Riggar blixtar, jobbar med ytan, fixar och donar, flyttar saker så det blir rent och snyggt. När det väl är dags för shootet dyker det upp 1-5 personer med kameror som vill ta samma bild. Självklart får de inte samma tajming med mina blixtar, och självklart får de inte exakt samma tillgång till bästa vinklarna. MEN, de får ett liknande foto som mig, som det känns på min bekostnad, hur ställer man sig till det?

1. T.ex. bröllop eller privata funktioner räknar jag INTE in här, där är det naturligt att kompisar och familj etc, hakar på.
2. Jag menar mer om "konkurrerande" fotografer dyker upp, eller bloggfotografer som vill ha bilder till sina bloggar osv.
3. Tror aldrig någon bett om lov, de bara gör det och utnyttjar den set-up som jag arbetat fram.

Har man någon rättighet till "sin egen" yta som konstverk betraktat just vid tillfället, eller måste man vara hård och säga att ingen annan får fota just då. Hittills har jag aldrig sagt något utan bara tänkt att det är skit samma... men det kan irritera mig att jag hittar bilder från samma shoot, innan mina bilder kommer ut. Mer för att de förstör en del av överraskningen, men även för att jag känner att de snyltar på min känsla för vad som utgör ett bra foto.

Hur gör ni?
 
Näe, du har inga rättigheter till någon ensamrätt.
Bara att bita ihop och vara mer diskret nästa gång så du får vara själv
 
Näe, du har inga rättigheter till någon ensamrätt.
Bara att bita ihop och vara mer diskret nästa gång så du får vara själv

Diskretion är tyvärr inte rätt ord i dessa fall då det ligger utanför min kontroll vilka som dyker upp, det är personer som följer objektet som en svans. Det handlar mer om jag bara skulle säga att de inte får utnyttja läget. Jag har ju inte samma problem när jag är i egen studio eller hyrd lokal osv.

Det är ju som sagt inget större problem, jag skiter för det mesta i det och tänker att de inte får fram ett resultat som är jämförbart ändå... men jag ventilerar för att det känns lite surt att andra utnyttjar ett upplägg man kanske jobbat fram i ett antal timmar vid olika tillfällen plus att det kan röja ett överraskningsmoment eller t.o.m. vart/hur det är taget.

Men man får väl fortsätta gilla läget ;)
 
Luktar promo- eller reklamplåtning. Tänk skivomslag.

Och ja, ställer man ett känt ansikte i en riggad dekor framför en skyline i solnedgången får man nog räkna med att "svansen" tycker det är coolt och tar egna bilder.

Avspärrat område och NDA är enda lösning på problemet. Och det lär snarare komma från beställaren än fotografen.
 
Ett lite steg på vägen kan ju vara att i avtalet med göra upp om att du har ensamrätt om att fotografera vid "shootet". Det kan ju förhindra kundens egen personal och liknande från att fotograferar men om det är på allmän plats så kan det ju vara svårt att förhindra allmänheten från att ta bilder just där.
 
Kanske finns en tråd för detta, men jag hittade inget när jag snabbt sökte...

Min frågeställning är följande: Jag åker och rekar inför ett fotojobb, lägger ner tid och pengar på att hitta det absolut bästa stället. Samma dag som shootet gör jag samma grej igen för att säkra upp att man hittar det som känns bäst för tillfället. Riggar blixtar, jobbar med ytan, fixar och donar, flyttar saker så det blir rent och snyggt. När det väl är dags för shootet dyker det upp 1-5 personer med kameror som vill ta samma bild. Självklart får de inte samma tajming med mina blixtar, och självklart får de inte exakt samma tillgång till bästa vinklarna. MEN, de får ett liknande foto som mig, som det känns på min bekostnad, hur ställer man sig till det?

1. T.ex. bröllop eller privata funktioner räknar jag INTE in här, där är det naturligt att kompisar och familj etc, hakar på.
2. Jag menar mer om "konkurrerande" fotografer dyker upp, eller bloggfotografer som vill ha bilder till sina bloggar osv.
3. Tror aldrig någon bett om lov, de bara gör det och utnyttjar den set-up som jag arbetat fram.

Har man någon rättighet till "sin egen" yta som konstverk betraktat just vid tillfället, eller måste man vara hård och säga att ingen annan får fota just då. Hittills har jag aldrig sagt något utan bara tänkt att det är skit samma... men det kan irritera mig att jag hittar bilder från samma shoot, innan mina bilder kommer ut. Mer för att de förstör en del av överraskningen, men även för att jag känner att de snyltar på min känsla för vad som utgör ett bra foto.

Hur gör ni?

Surt är vad det är, jag känner en kille som systematiskt kopierar mina bildidéer trots uppmaning om att söka egna motiv. Dessutom har jag hjälpt honom dit han är och detta är tacken; han säljer bilderna på samma sajt.

Jag tror att i bägges våra fall blir det ändå bättre bilder för oss än för de andra men visst är det omoraliskt och väldigt tråkigt.
 
Avspärrat område och NDA är enda lösning på problemet. Och det lär snarare komma från beställaren än fotografen.

Det är väl så jag ser det också egentligen. Att man får göra upp med beställaren innan i så fall. Uppskattar de svar som kommit in. Svårt att veta exakt vad man kan och bör göra, det handlar ju om att vara diplomatisk också och inte stöta sig med vare sig objekt eller folk runt omkring, man vill ju ha en skön stämning när man fotar, oftast är jag även så fokuserad att alla runt omkring "försvinner" och så tänker jag inte på det förrän efteråt, eller när jag ser en av "mina" bilder dyka upp på någon annans sida taget med deras egen kamera då...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.