Annons

Studioblixtar eller kamerablixtar?

Produkter
(logga in för att koppla)

crazyivan

Avslutat medlemskap
Halloj!

Undrar lite om jag kan få några tips ang blixtar… Har hållt upp med den här härliga hobbyn i 18 år så man är ju nybörjare på nytt!

Har köpt en D90 (kunde inte låta bli när de rasade i pris) Och en SB900.
Vill kunna fota lite enklare studio grejer, porträtt mm, och undrar om man kan satsa på ”vanliga kamerablixtar” Typ fler SB blixtar eller tex billigare Nissin Di622 samt stativkit med softboxar och paraplyer med inbyggt blixtfäste för kamerablixtar.
Har sett att vissa använder någon form av radioutlösare också, vet dock inte varför om blixtarna har slavtändning?

För och nackdelar mellan lätta kamerablixtar och tyngre nätdrivna studioblixtar kan jag till viss del förstå, inte minst att man kan ta med kamerablixtarna ut… men tips mottages tacksamt, inte minst på vilka kamerablixtar man i så fall ska satsa på… och vilken typ av utlösare och varför. Och hur många kamerablixtar man behöver för att ta någorlunda proffsiga porträtt i liten studio på 1 el 2 personer… tex bröllops porträtt i studio vore kul att kunna ta.
Har sett att det finns fästen för tre kamerablixtar i samma stativ, men då börjar det ju bli dyrt!
Att studioblixtar är rejält mycket starkare förstår jag, dock inte hur mycket starkare!
Wattsekunder kontra Ledtal är ett?

Alternativet som jag kikat på är scandinavian photo’s elinchrome D-lite 200ws eller 400ws to go kit. Min budget ligger kring 9000:-

Och jag har ju redan lagt nästan 4000:- på SB900’an så om man kan integrera den i studion skulle det kännas rätt ok!

Tack på förhand!
Peter

Jag har kört på strobistvägen, dvs speedlites och inte studiobilxtar.
Enda riktiga fördelen är att den är mer portabel än studioblixtar.

Fördelar hos studio är bla:
*Starkare blixteffekt
* Pilotljus
* snabbare uppladdningstid
* Ser proffsigare ut
* Relativt billigt jmf mot strobist

/Stefan

Jag blandar och ger
på "fältet" har jag två Sigma (en EF-500DG super och en EF-530DG super), dessa kan triggas med min inbyggda blixt, alt en på kameran och en remote.
i studion kör jag mina stora blixtar (kaffebrus 400Ws) + ibland kamera-blixtar med slavtändare.

Många gånger så räcker faktiskt en blixt och en reflexskärm, man skall inte komplicera saker mer än nödvändigt. Det kan man se många exempel på t ex strobist (http://www.strobist.blogspot.com)

Svårt att jämföra ledtal och Ws, men skulle vara intressant att göra ett test...

Kollat runt olika sajter på strobist temat... mycket häftiga grejer man kan göra ute med blixtar!

Men bäst blir såklart BÅDE OCH..! Dyrare men bättre, verkar inte som det ena ELLER det andra är det enda. Så man får väl köpa på sig vart efter! Just nu känns studioljus viktigast... Bara att titta ut genom fönstret... Strobist kit får bli till våren.

Så min följdfråga då..; Bästa, eller mest prisvärda studio blixt paketet runt 5-9000:-?
Har som sagt funderingar på Elinchrome's kit D lite it 400WS... någon som testat?
-eller finns det mer prisvärda kit?

Peter

Kollat runt olika sajter på strobist temat... mycket häftiga grejer man kan göra ute med blixtar!

Men bäst blir såklart BÅDE OCH..! Dyrare men bättre, verkar inte som det ena ELLER det andra är det enda. Så man får väl köpa på sig vart efter! Just nu känns studioljus viktigast... Bara att titta ut genom fönstret... Strobist kit får bli till våren.

Så min följdfråga då..; Bästa, eller mest prisvärda studio blixt paketet runt 5-9000:-?
Har som sagt funderingar på Elinchrome's kit D lite it 400WS... någon som testat?
-eller finns det mer prisvärda kit?

Peter

On-location kör jag med mina Sigmablixtar och softboxparaplyer, enkelt att ta med och tar ingen plats

I studion--->Elinchrome

Jag rekommenderar gärna Elinchrome kit, bra kvalitet, bra service från aifo när man behöver och ett stabilt märke med många tillbehör, enda nackdelen är att mina övriga paraplyer och softboxsparaplyer som jag använder on location inte passar elinchromes paraplyfäste.

Någon/några som kör med Visico Excel 300+?
Hittade ett set med tre sådana i kit med stativ, en box och två paraplyer för under 8000 på kaffebrus
http://www.kaffebrus.com/studioset-3-x-300ws-746.html

Det som lockar är ju att man får mycket grejer för pengarna, sen är ju frågan om kvalitet etc...!?
Elinchrome känns ju som ett "starkt" märke... Visico vet jag inget om!
Tack på förhand för inputs därom

Peter

Kamerablixtar fungerar bra. Använder en Cactus v4 för som radiosändare tillsammans med en 80-tals blixt och en modernare blixt. Fungerar bra - tänk bara på att många gamla blixtar har stor avsaknad av inställningar. Effekt är viktigt att kunna ställa in.

Sen kan man tänka sig att man behöver stativ, fäste för paraply/softbox och det krävs alltid att man har fulladdade batterier nära till hands och just det med batterier tycker jag är lite bökigt. Man vet inte hur laddade batterierna är och det skapar en osäkerhet. Lite längre uppladdningstid mellan blixtarna är det ju också i denna lösning.

Har även 2 billigare studioblixtar. Introduktionsmodellen från "Dörr". Fullt tillräcklig effekt för att fota inomhus, stativ medföljer och paraply och softbox är lätt att montera. Aldrig varit några problem med inställningar.

Så man ska nog fråga sig vad man ska fota och när man behöver sina blixtar. Kanske räcker det med en SB900 och en vit skiva/vägg som reflexskärm när du inte har tillgång till eluttag i väggen? Sen när det finns tillgång till el i väggen så är det bara att köra med studioblixtarna.

Wattsekund är ett sätt att mära energi dvs 1ws = 1 Watt under tiden 1 sekund.

Ledtal är är ett mått på hur långt blixten kan slå i en mått enhet och har inget med hur mycket energi blixten använder. Det är lite dumt att jämföra ledtal med Ws då du kan ha samma Ws på en blixt men olika ledtal.

Saker som påverkar ledtalet är bländare, bränvidd på objektivet och vilket ljusformande verktyg du har satt på blixten. Det går att räkna ut dessa men de är bara en fingervisning på vad du kan rimmligen förvänta dig.

I Europa (och störredelen av resten av världen) anges ledtal i meter medans i USA anges det i fot.

Om du nu redan har köpt en SB900 så hade jag nog börjar kolla begagnat marknaden efter 2st SB600. Fördelen här är att du har redan investerat 4000 i Nikons system så varför inte fortsätta med de fördelarna som finns i Nikons CLS system vilket är varför man köper en SB900 som glad amatör. Du får den fördelaktiga möjligheten att styra blixtar i olika grupper trådlöst med en SB900 nämligen.

En SB-900 kan fjärrstyra SB-600, SB-700, SB-800 och SB-900 samt macroblixsystemet om jag minns rätt. Om du inkorporerar din SB-900 med studioblixtar så blir din blixt en enkel manuell blixt all autmatik all fjärrstyrning försvinner och alla de där roliga funktionerna som halva priset av blixten står för försvinner.

Fördelen med att använda en SB-900 och två SB-600 är att inte bara klarar de av att bli fjärstyrda, du kan även använda Nikons i-TTL system med alla blixtarna om du vill. Vilket inte går med studioblixtar då blir det helt manuell inställning av blixtarna.

Den andra fördelen med 3 blixtar är att du nu kan ta i stort sett alla typer av klassiskt blixtfoto.

Så om du frågar mig så hade jag börjat med att lära mig SB-900 med ett par reflektorer och sedan utökat med SB-600 blixtar efter behov. Det kommer att räcka länge för dig.

End anledningen för att skaffa studioblixtar är om du behöver slutartider ner på 1/24000 sekund och verkligen verkligen har behov av väldigt mycket mer ljus än vad en SB900 ger.

Dessutom ställer studioblixtar mer krav på dig som fotograf då de är helt manuella och du måste ställa in dem själv individuellt (finns fjärkontroller numera så du slipper gå till varje blixt men det är fortfarande ingen autmatik) och då komemr du att behöva en blixtljusmätare för ljusmätningen i din kamera slutar fungera med studioblixtar.

En blixtljusmätare är tx en Minolta Flashmeter (jag hade kollat på en begagnad modell 3 eller 4) eller en Sekonic L-308s.

Vad Nikon (och även Canon med deras eTTL) gör är att deras kameror tillsammans med sina blixtar avfyrar alla blixtar väldigt snabbt innan din bild tas och gör en mätning av scenen sedan skickas en serie med korta blixtar som programerar in nya värden i blixtarna för att anpassa deras styrkor till scenen och sen tas bilden. Allt detta händer på under en 1/100 sekund.

Det går så snabbt att du ser bara en blixt.

Det kan inte en studioblixt göra.

Enda nackdelen med studioblixtar är att de är otympliga att ta med.
Nikons CLS system är inte helt tillförlitligt utomhus utan man måste trigga med radiosändare för att få 100% tillförlitlighet.) Räckvidden blir också längre.
Laddningstiden inte bra men det finns extra batteripack att hänga på varje blixt.
Då CLS styrs med ir får ingen blixt vara skymd.

När det gäller studioblixtar så se till att åtminstående ett par går att ställa ned rejält.

Men det finns som sagt för o nackdelar med bägge systemen.
Dyrt är det oavsett om du vill ha komplett.

Jag kör ett antal småblixtar med triggers och parablyer etc. Bra ljus, portabelt, billigt, visst men det har en stor nackdel:

De tar tid att ladda upp mellan bilderna.

Ett par sekunder känns som en evighet när man har en modell som precis börjar bli varm och man inser att han/hon snart kommer att tröttna om man inte får till "den där># bilden snart.

Litteratur om blixt

Hej
Eftersom du använder Nikonblixt vill jag varmt rekommendera följande bok:

Pagina Bok Blixt fotografering i kamerablixtens ljus av Joe McNally

Hälsningar
Arne

Någon/några som kör med Visico Excel 300+?
Hittade ett set med tre sådana i kit med stativ, en box och två paraplyer för under 8000 på kaffebrus
http://www.kaffebrus.com/studioset-3-x-300ws-746.html

Det som lockar är ju att man får mycket grejer för pengarna, sen är ju frågan om kvalitet etc...!?
Elinchrome känns ju som ett "starkt" märke... Visico vet jag inget om!
Tack på förhand för inputs därom

Peter

Hej,

Visico Intelligent 300LR Plus -paketet för 5995kr (dom hade en drive före jul när jag köpte, var billigare då), har jag. Har köpt till radiosändare Phottix Aster så jag kan köra med mina 2 kamerablixtar samtidigt, nu är jag ju en riktig ¨pryo¨ på det här, men så här långt funkar de som det ska (håller på ett utforska/lära mig). Då har jag ju möjligheten att välja om jag ska ut någonstans, släpa med rubbet eller lämna studioblixtarna hemma. http://www.photax.se/std/blixtpaket/blixtpaket.htm

Passade på att skaffa ett batteriaggregat så är friheten total, är inte beroende utav el på plats. http://www.photax.se/innovatronix/innovatronix.htm

Fördelen med Visico LR-serien har en reflektorfattning med "S-bajonett" (samma som Visico Excel, VE, Bowens, Stellar m.fl.), lätt att hitta billiga tillbehör.

Samma frågeställning: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=127289

/ Peter

Funderar själv lite på samma fråga.

-Speedlights är grymt dyra, har inget modelljus, inte samma styrka, längre uppladdningstid, konsumerar batterier, och kan inte utrustas med samma gedigna boxar och andra tillbehör.

+men samtidigt så går de transportera enkelt, kräver inte ström och har good enough styrka i de flesta situationer

Men kan speedlights konkurrera kvalitetsmässigt?

För mig är speedlights det enda alternativet då jag mest fotar modeller på resande fot. Kör själv Nikon D3 med flera SB900/SB600 som jag kontrollerar med en SU800 (dyr men värd sitt pris då det är klumpigt att hänga på en SB900).

Mitt tips är att skaffa minst 3 speedlights och sedan satsa på tillbehör. Du behöver stativ med paraply eller dyligt (vilket är rätt billigt på Kaffebrus). Soft ljus passar många ggr bättre än hårt.

Grymt roligt att experimentera med ljus!!!

Jag har båda lösningarna och skulle jag börja om hade jag satsat först på speedlights.

Förutom för och nackdelar som redan är uppräknade kan jag tillföra

Studio
- Kräver bakgrund (bakgrunder)
- Utrymmet

Speedlightlösningen (för mig med Canon)
- 2 st 580 + 1 st 430
- Flex TTL + Mini TTL (För E-TTL automatiken över radio)
- AC3 Zonkontroller (för att kunna styra effekten via radio till varje blixt. Antingen automaik +-3 steg eller manuellt alla steg. Allt från AC3
- externt batteripack
- ljusformare av olika sorter + stativ

Ganska dyrt men du hade ju redan en kraftig blixt och på något sätt kan du styra dina blixtar med automatik. (kan inte Nikon) Jag vet att PW Flex och Mini har precis kommit för Nikon så någon mer funktion får du säkert.

Uppskattningsvis så vill 70% av mina porträtt/bröllops kunder bli fotograferade utomhus. De tycker att studion blir för stel osv. Av denna anledningen så tycker jag att du skall fortsätta bygga och satsa på Speedlightslösningen. Det är grymt portabelt och i många fall räcker 1 blixt med enbart bouncer som "ljusformare" för att lätta upp lite. Skall du ha ett snitsigt ljus - 2 blixtar reglerade över radio med full E-TTL automatik plus zoncontrollern är grymt häftigt.

Speedlight v.s. studioblixt.
Janne Höglund har i en tidigare tråd uppskattat att det behövs ca 3 st Canon 580 för att matcha en Ranger Quadra batteriblixt. Den är på 400Ws om detta kan vara till någon hjälp.

Edit:
Batteri packet har ju egentligen inte med ljuset att göra och är till att börja med en ganska dyr extra kostnad men vilket flyt att ha det. Du sänker laddtiderna till omrking 1 sekund och ibland har du i princip ingen laddtid.

Batterier - den tråkiga biten. Ganska många 2700 mAh batterier och några laddare varav 1 snabbladdare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar