Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

En Elinchrom D-Lite eller två Dörr Basic Line 120?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Nu har jag suttit och googlat fram och tillbaka i flera veckor och har fortfarande inte kommit fram till vilka blixtar jag ska köpa till min nybörjarstudio.

Jag har fotat i några år och har bra koll på teknikerna utomhus, men har noll koll på ljussättning i studio (har bara fotat med min externa sb-800 och en liten softbox inomhus är så länge).
Nu vill jag gå vidare och lära mig mer om studiofotografering och har en liten lokal i vår källare som är ca 3 m bred och 5 meter lång.

Jag fotar i huvudsak små barn och bebisar och det är vad jag har tänkt använda studion till.

Jag har förstått att Elinchrom gör bra blixtar. Tyvärr är inte min budget så stor och jag har väl tänkt att komma undan under 3000 max 4000 i alla fall (då med alla tillbehör så som softbox, radiosändare och stativ inräknat).

Eftersom min studio är så pass liten och jag ska fota barn har jag funderat på om det skulle räcka med en blixt?

Har då kollat på den här:
http://shop.aifo.se/sv/Start/Elinchrom/Studioblixtar/Kompaktblixtar/D-Lite_One

Alltså Elinchrom D-Lite One. Men skulle det räcka med en sån, eller behövs det två?

Annars så har jag även varit inne på de lite billigare blixpaketen, tex Dörr Studioblixtpaket Basic Line 120, 2st blixtar
Men är det bättre att satsa på lite kvalitet från början? Och blir Dörr blixtarna rentav för starka för min lilla studio?

Så tankegångarna går alltså såhär:

Köpa en Elinchrom D-Lite med stativ och softbox till att börja med, och sedan köpa till en till när ekonomin tillåter.

Eller. Köpa kitet från Dörr (och riskera att tröttna snabbt då det inte lever upp till mina förväntningar?).

Hoppas att någon snäll själ där ute orkar ta sig tid att svara! Då vore jag otroligt tacksam :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto