Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixt. Nybörjare...vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kör Samsung GX-10. Jag är inne på att köpa ett "studiopaket" i nybörjarform. För att kunna ta porträttfoton men även kunna ta ut o fota tex bilar. Jag vet dock inte vad jag behöver för tillbehör. Vad är synksladd föresten? Även sånna saker vill jag veta.. exakt vad behöver jag för att det ska fungera??? =)

MVH Martin

För att utlösa blixtarna behöver du antingen en synksladd eller en trådlös sändare (IR eller radio) på kameran och mottagare på en av blixtarna. De andra blixtarna triggar automatiskt på blixtljuset från den blixten som du synkar mot.

Du bör även införskaffa en blixtljusmätare, dock inte lika viktigt om du kör digitalt, men det spar en massa "provbilder".

Synksladden sätter du i kamerans synkuttag, en del billigare konsumentkameror saknar dock detta, kolla din manual. En IR eller radiosynk placerar du i kameran blixtsko, de flesta systemkameror har ju det.

Bra blixtpaket är Elinchrom D-lite eller FX/BX. Även Bowen och ProFoto finns men dessa riktar sig mer till proffs.

Kaffebrus har fått varierande omdömen men räcker säkerligen till amatören.

Du behöver minst två blixhuvuden (förgrund och bakgrund) och i alla fall en reflektor (går ofta bra med ett stort vitt ark men dyrare portabla modeller finns. Om du väljer paraply eller softbox spelar mindre roll på amatörnivå, de ger lite bara lite olika spridning av ljusknippet.

Leta runt lite på bl.a. http://www.aifo.se/

Lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar