Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studentrabatt på Photoshop........

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Någon som köpt Photoshop med sin studentrabatt? Ingår allt, eller måste man betala massa en massa extra så man tror att det är billigt men i slutändan blir det ändå samma pris som fullpris? Är det nåt lurt alltså. Hur funkar det?

Någon som köpt Photoshop med sin studentrabatt? Ingår allt, eller måste man betala massa en massa extra så man tror att det är billigt men i slutändan blir det ändå samma pris som fullpris? Är det nåt lurt alltså. Hur funkar det?

Jag köpte mitt PS med studentrabatt för många år sen, det är en fullversion precis lika bra som ett standard Photoshop. Är inte helt insatt, men finns risk att du inte kan sälja det vidare.

/Johan

Det är en full version, men alla uppgraderingar är fullpris. En begränsning är att studentversionen inte får användas kommersiellt. Det får man dock med lärarversionen:)

Då låter det ju bra.....

Uppgraderingar kostar ju ofta en slant. Kostar det mer om man köper till studentrabatt än om man köper till fullpris?
Har läst på moderskeppet många ggr, men tycker inte riktigt att jag får svar på mina frågor....

När du inte längre är student måste du betala fullpris för uppgraderingar (om det inte råkar finnas nåt specialerbjudande just då), men det blir inte dyrare. Du kan också köpa PS CS6 som en del av Creative Cloud (med studentrabatt oavsett om du köper hela CC eller bara PS). Då betalar du per månad i stället och uppgraderingar ingår så länge du betalar - när du slutar betala kan du inte använda det alls.

Uppgraderingar kostar ju ofta en slant. Kostar det mer om man köper till studentrabatt än om man köper till fullpris?
Har läst på moderskeppet många ggr, men tycker inte riktigt att jag får svar på mina frågor....

Senast så kostade uppgradering och ny till studentpris samma.

Senast så kostade uppgradering och ny till studentpris samma.

Studentpriserna är som regel nåot lägre än en uppgradering.

Jag har tidigare valt att köpa studentlicens, och när nästa release kom uppgradera till "skarp". Men eftersom det numera är så att "student och teacher edition" numera får användas kommersiellt så kommer jag i fortsättningen att läsa några HP vartannat/vart tredje år och köpa studentlicenser eftersom det blir billigare än Creative Cloud. (Nej, jag har inte nytta av alla program. Så production premium blir lagom för mig)

Studentpriserna är som regel nåot lägre än en uppgradering.

Jag har tidigare valt att köpa studentlicens, och när nästa release kom uppgradera till "skarp". Men eftersom det numera är så att "student och teacher edition" numera får användas kommersiellt så kommer jag i fortsättningen att läsa några HP vartannat/vart tredje år och köpa studentlicenser eftersom det blir billigare än Creative Cloud. (Nej, jag har inte nytta av alla program. Så production premium blir lagom för mig)

Jo, jag vet. Jag har oxå kört med studentpris eftersom det varit billigare. Men senast jag gjorde en "uppgradering" så var det samma pris och då valde jag att Uppgradera en licens jag har istället för att köpa en studentlicens.
Jag var själv lite förvånad över prissättningen...

Adobe Education Store innehåller mycket information om att köpa studentversioner, men jag hittar inte allt...

När man köper studentversionen av något program eller en bundle så kan man välja mellan nerladdningsversion och "Ship the Box". Det är bara 7€ extra i fraktkostnad för box-versionen, men vad innehåller den egentligen? Några CD-skivor samt tättskriven info om att man inte får mata hunden med Adobes produkter? För det följer väl inte med några manualer på papper?

Som jag fattar det kan man inte beställa en "box" och sedan ladda ner programmen medan man väntar på boxen? (jag har redan kört PS6 betas utvärderingstid slut, kan inte lägga in en trial-version under väntetiden)

Sedan, som redan påpekat, står det på ett ställe att programmet får användas kommersiellt. Å andra sidan skriver man också "This license may be used only on your privately owned computer. Student and Teacher Edition products may not be resold.". Man kan alltså använd programmet på jobbet om man tar med sig sin egen dator...?

Boxen är rätt tom vill jag minnas.

Angående din begränsning kring användandet: Gränsen är ju satt på ett sätt att du inte kan agera som mellanhand och köpa in som student och sedan sälja vidare. Klart du får ta med datorn till jobbet. och du får installera programmet på jobbdatorn oxå, om det är du som använder programmet.

LR 1000 student (700?)

Student:
PS ca 2000
PS+webb ca 4000
PS+Layout ca 4000
PS+Video ca 4000

Master collection allt utom LR ca 7000

Ja du får anv. kommersiellt
Uppgraderingar ingår i 1 år.
Du får installera på 2 datorer.
Box, innebär att det kommer hem en skiva som du installerar ifrån.

En klurighet
Laddade hem o testade Premiere Pro
Installeradde Master collection CS5.5.
Då finns 2 versioner på datorn.
Avinstallerade rubb & stubb från Adobe (inte LR) & börja om från skiva, CS5.5
Fick uppgraderingen till CS6 o köpte till den på skiva, ngn hundralapp eller tre.
Efter installation har man både CS5.5 & CS6
Lite irriterande eftersom att jag vill använda programvarorna inte hålla på o fjockla med datorer.

Köper man en nyare kamera typ D800 så blir det problem.
LR3 funkar inte RAW. Du måste köpa LR4.
I CS5.5 går nog ACR att uppdatera så att det fungerar.
I CS6 funkar det.

good luck

En fågel har viskat i mitt öra att det i morgon startas en kampanj med ytterligare 500kr rabatt på alla CS-paket för studenter. Och fri frakt på skivan. Vi får se om det stämmer.

75€ extra rabatt + gratis frakt till 16/9 :)

Synd att man bara får köpa en bundle. Nu är det ju nästan ingen prisskillnad mellan en Master och Design+Production. Just nu behöver jag lite delar från bägge, men i framtiden skulle man kanske kunna spara lite uppgraderingspengar på att bara uppgradera den ena. Det är ju problemet med att köpa en Master, man måste köpa en Master-uppgradering och kan inte köpa en uppgradering för t.ex. enbart Photoshop.

Man bör kontrollera vilka regler som gäller för en uppgradering. Det kan vara så att om du köper en kollektion till studentpris så gäller uppgraderingen hela kollektionen, d v s du kan inte bara välja Photoshop CS. Då kan det bli dyrt att uppgradera om man inte kan köpa till studentpris.

Själv valde jag bara att köpa Photoshop CS till studentpris för några år sedan. Den fanns då bara i "Extended Version". När jag nu uppgraderade till Photoshop för några månader, så blev jag mycket nöjd att jag också kunde välja standardversionen som är billigare.

Vill man ha kollektioner så går det alltid att anmäla sig till en enstaka kurs på universitet/högskola när det börjar bli tid att uppgradera. Kommer man in på kursen så kan man köpa till studentpris igen.

/Gunnar

Det kan vara så att om du köper en kollektion till studentpris så gäller uppgraderingen hela kollektionen, d v s du kan inte bara välja Photoshop CS. Då kan det bli dyrt att uppgradera om man inte kan köpa till studentpris.

Det inte bara kan vara så. Det _är_ så.

Ja, reglerna för en bundle är enkla. Har man en Master kan man bara uppgradera till en ny version av Master. Vilket gör ett inköp av Master-alternativet mindre attraktivt.

Men man får alltså inte köpa en Design + en Production:

Restrictions on use
You may purchase only one license of any Adobe Student and Teacher Edition product within a 12 month period. Purchases of Suite editions (such as Design & Web Premium or Master Collection) are limited to one title per platform per year. This license may be used only on your privately owned computer. Student and Teacher Edition products may not be resold

Såsom skrivningen är "Suite editions (such as Design & Web Premium or Master Collection) are limited to one title per platform per year" betyder det ju att man skulle kunna köpa en Design suite för Mac + en Production suite för Windows...

Nu har jag ingen Mac. Men en som har en Mac skulle kunna köpa detta och sedan boota med Windows för ena bundlen. Jag frågade om idén med att tillåta en Win-bundle + en Mac-bundle, men inte två Win-bundle, på Adobe Customer Chat. Men Adobe-killen på chatten kände inte ens till den skrivningen att man skulle kunna köpa en bundle per plattform. När vi kommit fram till att han visste mindre än jag "You should talk to Sales" gav han mig en Adobe Support-länk, men där ser jag bara möjligheten att ställa frågor efter att man köpt produkten...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar