Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studentrabatt på Photoshop........

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan ringa & prata med dem.
De är mycket hjälpsamma & trevliga.
Jo, men det är lite problem med telefonsamtal i kontorslandskap, och går man iväg till ett annat rum och ringer så vill alltid den man pratar med veta något som man behöver datorn till att kolla upp...

På ett annat ställe hittade jag i alla fall samma text, men lite tydligare; som student kan man köpa en bundle till Mac och en till Windows, men inte två olika bundle till samma OS.

Så det blir väl att välja mellan

• Köpa Master och sedan inte uppgradera
  • Köpa Production och hålla den uppgraderad, använda Acrobat X Pro mm på jobbet

En annan sak: När jag tidigare laddade ner PS CS6 beta fick jag registrera ett AdobeId (Adobe tappade bort mitt gamla, med produktregistreringar, för ett antal år sedan...) med min emailadress och vanliga adress. Jag fyllde i så gott det gick, men det gick inte att byta land utan USA var "hårdkodat". Nu när jag ska köpa en studentversion antar jag att AdobeId behövs, men det går inte att ändra adressens land... Måste jag registrera ett nytt AdobeId med en annan email-adress än min vanliga...?

Genom att byta email och "Screen name" på det befintliga kontot och sedan skapa ett nytt från början, med min vanliga email-adress/screen name, så lyckades jag få till ett konto där jag bor i Sverige...

Vill man ha kollektioner så går det alltid att anmäla sig till en enstaka kurs på universitet/högskola när det börjar bli tid att uppgradera. Kommer man in på kursen så kan man köpa till studentpris igen.
Det finns väl inte så många enstaka kurser att välja på som rättfärdigar studentpris av Adobe programvara...?

Det finns väl inte så många enstaka kurser att välja på som rättfärdigar studentpris av Adobe programvara...?

Jaså? I princip alla.

"
Är jag berättigad till köp?

Följande får köpa studerandeversioner:

Universitets- eller högskolestuderande inskrivna vid allmänna eller fristående universitet eller högskolor som erbjuder utbildningar som omfattar studier motsvarande minst två års heltidsstudier*
Studerande eller elever på allmän eller fristående förskola, grundskola, gymnasium, kvalificerad yrkesskola eller yrkeshögskola som erbjuder heltidsutbildning*
"

OK, har inte studerat reglerna så noga då det på tidigare jobb har varit "min" Photoshoplicens jag kunnat använda. På det här jobbet är det inte jag som är Photoshopparen, så då behöver jag en privat licens.

Men sedan ska det ju, som i det här fallet med Digital Bildbehandling, vara en kurs som man har intresse av och inte bara för att få studentrabatt. Tycker jag.

OK, har inte studerat reglerna så noga då det på tidigare jobb har varit "min" Photoshoplicens jag kunnat använda. På det här jobbet är det inte jag som är Photoshopparen, så då behöver jag en privat licens.

Men sedan ska det ju, som i det här fallet med Digital Bildbehandling, vara en kurs som man har intresse av och inte bara för att få studentrabatt. Tycker jag.

Ptja, jag tillhör nog de som läser en kurs ungefär vartannat år, egentligen enbart för att få mecenatkortet för att kunna uppdatera diverse mjukvaror, och snika till mig rabbatterna på Donken :p

Det blir ju ännu roligare nu när S&T-versionerna _får_ användas kommersiellt.

OK, då får jag återkomma om ett par år och fråga dig om tips på kurser... :)

Men det är ju en del underligheter, tycker jag.

• Man får använda studentlicenser kommersiellt, men endast på sin egna, privata dator.
  • Man kan under samma köpa ett Design Suite till Mac och ett Production Suite till Win samma år (och då ju använda bägge på en Intel-baserad Mac), men man kan inte köpa bägge till Windows.
  • Adobe Support kan vara vänlig och trevlig, ja, men de verkar både via chatt och telefon veta klart mindre än man själv. Den slår dock inte Canons support i uselhet.

Dessutom kan du köpa ett PS-paket OCH LR om du vill.
Även om det står att du endast får studentlicens på 1 programköp per år.
Men du får ringa o fråga om det fortfarande är så.
& andra sidan kostar LR bara 1000 kr numer.

Nej, så har det aldrig varit. Däremot får du inte köpa två licenser av samma SKU per år.
SKU vet jag inte vad det är.

Jo, enligt säljaren och så var det förra året när jag handlade.
Handlade först LR3 höst 2011 och senare på vårkanten Master collection CS5.5.
Funkade ypperligt

SKU vet jag inte vad det är.

Jo, enligt säljaren och så var det förra året när jag handlade.
Handlade först LR3 höst 2011 och senare på vårkanten Master collection CS5.5.
Funkade ypperligt

SKU Stock Keeping Unit. Alltså Artikel.

Säljaren hade i såfall fel.

Jag orkar inte leta reda på den svenska lydelsen:

"Purchases of suite editions (such as Design Premium or Master Collection) are limited to one title per platform per year."

Med andra ord är det bara sviterna som är begränsade till en per titel per år.

SKU Stock Keeping Unit. Alltså Artikel.

Säljaren hade i såfall fel.

Jag orkar inte leta reda på den svenska lydelsen:

"Purchases of suite editions (such as Design Premium or Master Collection) are limited to one title per platform per year."

Med andra ord är det bara sviterna som är begränsade till en per titel per år.
Just det.
Du kan köpa Ligthroom OCH ett paket om man önskar.

Ja, det står rätt tydligt. Ett exemplar av varje enskilt program (som går att "studentköpa") per år, samt ett exemplar av en av sviterna för mac plus ett exemplar av en av sviterna för Windows per år.

Att man kunde köpa en svit per plattform kände man inte alls till, och trodde inte på när jag skrev det, på Adobes "chatt-support". På svenska telefonsupporten visste man det inte heller, men bläddrade fram och hittade det under samtalet...

Jag beställde i alla fall ett Production Premium + Lightroom vid elvatiden igår kväll, innan nio idag fick jag svar att studieintyget var godkänt och paketet skickas idag. Den delen fungerar i alla fall bra :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar