Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studentporträtt, utrustning, tips mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!
Jag fick precis frågan/orden av min svärmor att fotografera min frus lillasysters student i nästa vecka. Det dom vill ha är porträtt för att använda som tackkort samt ett par större förstoringar att ge bort till släkten.

Det jag hade tänkt använda mig av är;
Nikon F90X laddad med Kodak Portra 160NC att ta hälften av bilderna med.

Nikon D100 att ta hälften av bilderna med i NEF, detta dels för att jag vill använda kameran så att jag lär mig den, och dels för att fega lite och kolla resultatet direkt.

Hälften av bilderna kommer att tas utomhus i trädgården. Där tänkte jag använda befintligt ljus pluss ev reflexskärm. Jag har precis köpt två sycken beg på Tradera och har lite erfarenhet av det så där tas det taksamt emot tips.

Sen tänkte jag också ta några stycken bilder med studiobakgrund inomhus och då använda en liten softbox och en reflektor pluss en blixt med snotkoon på bakgrunden.

Jag funderar på att använda Nikon 50 1,8 på D100 eftersom den blir 75 med brännvidsförlängningen vilket ju är ganska bra för porträtt.

Sen tänkte jag använda mitt Nikon 35-70 2,8 på F90X.

Verkar det här bra? ska jag ändra på något? Vad kan man använda för poseringar? Vilken reflektor, guld/vit/silver?

Tänkte också passa på att kolla om det är någon som har erfarenhet av scandinavianphoto:s digitallabb. Deras erbjudande nu är ju ganska bra om man ska göra egna tackkort och vill ha ett par större bilder också.

Det blev mycket på en gång men jag hoppas att någon kan ha lite tips och idéer.

Greven

Jag hade tänkt mig att sätta upp studion ungefär såhär. Verkar det vettigt?

Bilagor

• namnlöst-1 kopiera.jpg
    namnlöst-1 kopiera.jpg
    24.2 KB · Visningar: 1,176
Jag såg just att jag har klantat mig och lagt det i fel forum. Kan det vara därför ingen svarar eftersom man inte hittar det efter att det har försvunnit från förstasidan?

Kan man flytta det på nått sätt? Jag vill ju inte starta en diskution till med samma innehåll.

Men om man bortser från studiouppsättningen så länge.

VAd tror ni om objektivvalet jag har gjort? är det OK?
Reflektorn, vilken ska jag använda? Guld är min spontana tanke men jag vet inte.

Hur gör man för att "locka in" dom som kan vara kunniga i ämnet till forumet?

Greve Nickon skrev:
Jag hade tänkt mig att sätta upp studion ungefär såhär. Verkar det vettigt?
Det ser bra ut och uppsättningen kommer göra dina kunder nöjda. Personligen brukar jag inte använda reflexskärm. Jag använder hellre upplättningsljus bakom kameran.

Ja, det verkar vettigt. Under förutsättning att soften på bakgrunden ger tillräcklig reflektion för att agera backning på modellen. Om inte, sätt ett direktljus bakifrån (45¤ från centrumlinjen). Var beredd att laborera lite med exakt läge för sidoreflektorn och ha kul medan du gör det så blir nog allt bra:)

JBerglin skrev:
Ja, det verkar vettigt. Under förutsättning att soften på bakgrunden ger tillräcklig reflektion för att agera backning på modellen. Om inte, sätt ett direktljus bakifrån (45¤ från centrumlinjen). Var beredd att laborera lite med exakt läge för sidoreflektorn och ha kul medan du gör det så blir nog allt bra:)
Jag måste erkänna att jag inte fattar ett smack vad du menar.

Laborera kan man göra hemma och inte på ett jobb.

Hej.
Jag ber om ursäkt för att mitt inlägg var svårförståeligt, jag sov nästan när jag skrev det. Jag menar inte att du ska laborera under jobbet utan att du kan testa runt lite hemma innan du bestämmer dig för hur du ska ställa upp allt.
Angående backljuset (backningen) så menar jag bara att man ofta får en bättre effekt med direkt ljus. Belys modellen snett bakifrån så ökar du djupkänslan i bilden. Hår brukar oxå se bättre ut med lite stänk av backljus.
Till syvene och sist så är det ju din bild och detta är bara lite ideér. Lycka till!
PS. Lägg gärna upp en bild här på sidan efteråt. Vore kul att se hur det blev.

Jerker: Observera att den som startat tråden inte är jag. Det skulle vara intressant att se en bild du har tagit med den ljussättningen. Jag kan inte riktig förstå hur det ska bli bra.

Daniel: Varför inte använda ovan nämnda zoom till digitalkameran. Jag tycker att 75 mm är bra till helbilder men för kort till ansiktsbilder.

PerFogelberg skrev:
Daniel: Varför inte använda ovan nämnda zoom till digitalkameran. Jag tycker att 75 mm är bra till helbilder men för kort till ansiktsbilder.

Anledningen till att jag funderade på att köra med 50 på digitalaren istället för zoomen är att jag dels vill undvika att hålla på att byta objektiv under plåtning och dels att jag har förstått på andra att det är mycket viktigare med ett skarpt objektiv på en digital eftersom den använder en mindre del av objektivet.

Men kan det vara värt att köra med zoomen på bägge husen?

Jag vill påstå att extrem skärpa inte är nödvändigt på porträttbilder. Dessutom är zoomen ganska ljusstark.

Jag tycker du ska använda vit reflektor om någon.

Greve Nickon skrev:
Varför vit? Jag var inne på att använda guld för att få lite mer värme i bilderna. När ska man använda guld eller silver?
Jag tycker att det inte ska varar uppenbart att man använt en viss sorts reflektor. Det har med att jag tänker ganska minimalistiskt när jag plåtar. Du kanske vill ha mer effekter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar