Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
streck kodsläsare eos ???????
- Trådstartare skägga
- Start datum
habanero
Medlem
Jag har en så'n till min EOS 100.
Den används för att scanna streckkoder från en katalog med ett antal specialinställningar. T.ex om du ska ta kort på färgade fönster inifrån en kyrka, eller om det är mycket vitt i bilden osv. osv. Man scannar in streckkoden med ena änden av läsaren, och för över informationen till kameran med den andra.
Ska väl erkänna att jag inte använt den speciellt ofta...
//Mats
Den används för att scanna streckkoder från en katalog med ett antal specialinställningar. T.ex om du ska ta kort på färgade fönster inifrån en kyrka, eller om det är mycket vitt i bilden osv. osv. Man scannar in streckkoden med ena änden av läsaren, och för över informationen till kameran med den andra.
Ska väl erkänna att jag inte använt den speciellt ofta...
//Mats
.Z.
Aktiv medlem
Hade en gång en EOS-10 med just denna läsare. Ibland så fungerar dessa teknikföretag så att dom upptäcker en häftig teknisk lösning som på ett inte alltför dyrt sätt går att integrera i en pryl, sen gäller det bara att komma på vad den ska användas till...
Jag tror att Canon byggde in denna pryl för att visa musklerna, dom lyckades bra att imponera på novisen. Dock så har jag en känsla av att inte ens dom mest okunniga orkade använda denna pryl.
Streckkodsläsare för programering av videoapparater var dock en god ide, tyvärr så dog detta ut pga att tidningarna inte anammade iden. Istället så fick man med hjälp av en streckkodskarta programera in allt manuellt, *jättesmidigt!*...
Larsa
Jag tror att Canon byggde in denna pryl för att visa musklerna, dom lyckades bra att imponera på novisen. Dock så har jag en känsla av att inte ens dom mest okunniga orkade använda denna pryl.
Streckkodsläsare för programering av videoapparater var dock en god ide, tyvärr så dog detta ut pga att tidningarna inte anammade iden. Istället så fick man med hjälp av en streckkodskarta programera in allt manuellt, *jättesmidigt!*...
Larsa
skägga
Aktiv medlem
larsaz skrev:
Det bästa vore väl om Canon hade en streckkodsbok med perfekta motiv, sedan så är det bara att mata in dom i datorn!
Tänk va skönt att slippa lämna datorn för att fotografera.
Larsa
Och att slippa alla objektiv & sånt krångel .
Walle
Aktiv medlem
skägga skrev:
Och att slippa alla objektiv & sånt krångel .
För att inte tala om alla batterier som alltid är tomma när man som mest behöver dom
Jeppe
Aktiv medlem
Kom på en sak som faktiskt var bra med den där läsaren. Man kunde om man var händig, tillverka egna streckkoder och på så sätt få kameran att uppföra sig lite som man själv ville. T.ex. spotmätning (om jag inte minns fel).
Angående bok med streckkoder i, så visst, det följde med en sådan till läsaren. Men denna innehöll bara "vanliga" motiv
Angående bok med streckkoder i, så visst, det följde med en sådan till läsaren. Men denna innehöll bara "vanliga" motiv
.Z.
Aktiv medlem
Jeppe skrev:
Kom på en sak som faktiskt var bra med den där läsaren. Man kunde om man var händig, tillverka egna streckkoder och på så sätt få kameran att uppföra sig lite som man själv ville. T.ex. spotmätning (om jag inte minns fel).
Jo man kunde göra egna koder men dock inte få fram något utöver det som gick att ställa in normalt, min EOS 10 hade spotmätningsmöjlighet ändå.
Lite offtopic men varför i hela friden har Canon gått ifrån spotmätning på så många modeller till förmån för utsnittsmätning? Himla dumt tycker jag.
Larsa