Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storleken, har den betydelse...

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Olsén

Aktiv medlem
En fundering...

Vill ha en så kompakt kamera som möjligt men inte göra avkall på bildens kvalite och till bästa pris, vilken kamera väljer man då...förslag?
 
Har idag en Fuji X-t1 som jag gillar men skulle vilja ha en mer kompakt som går ner i fickan typ.

Har haft en fuji x100 som jag gillade men den var på tok för seg, samt en Sony RX100mk2 som storleksmässigt var kanon men menysystemet...vet inte vad jag ska säga om det mer än att jag inte gillade det!

Funderar på en x100t, men min x-t1 med 27mm är ju nästan samma storlek så det känns som då är det ingen idé...

Någon liknande??
 
Har idag en Fuji X-t1 som jag gillar men skulle vilja ha en mer kompakt som går ner i fickan typ.

Har haft en fuji x100 som jag gillade men den var på tok för seg, samt en Sony RX100mk2 som storleksmässigt var kanon men menysystemet...vet inte vad jag ska säga om det mer än att jag inte gillade det!

Funderar på en x100t, men min x-t1 med 27mm är ju nästan samma storlek så det känns som då är det ingen idé...

Någon liknande??

X-T10 med 27mm blir ju relativt lätt och kompakt. Dock inte så liten som RX100-serien.

Gillar själv RX-100iii/iv, men håller med dig att menysystemet är virrigt (iaf för mig). Gillar att de har EVF (fantastiskt för sin storlek och grym teknisk bedrift), men tycker den är lite för krånglig att fälla upp och ner hela tiden.

Har inte kikat själv på Canon G5X, men den kanske kunde vara ett alternativ. Lite större och lite tyngre, men ser ut att ha bättre ergonomi. Har för det mesta gillat Canons menysystem, så hoppas att denna inte är sämre (är på sikt själv lite intresserad av den).
 
Frågan kvarstår dock, vilken den bästa kompakta kameran är med kriterierna bildkvalitet, pris och storlek...

Allt kan man säkert inte få så låt oss kompromissa, det närmaste man kan komma isf.
Vad blir det då, de är frågan jag söker svar på...
 
Frågan kvarstår dock, vilken den bästa kompakta kameran är med kriterierna bildkvalitet, pris och storlek...

Allt kan man säkert inte få så låt oss kompromissa, det närmaste man kan komma isf.
Vad blir det då, de är frågan jag söker svar på...

Jag säger så här: Definiera 'kompakt' :)

Skall den gå ned i en byxficka? Jackficka? eller räcker det att den inte slänger och dänger för mycket om du har den hängande på axeln?

Det finns många andra parametrar: Vad tycker du är tungt? Tre hekto? Fem hekto? Ett kilo? Prioriterar du zoomomfång eller ljusstyrka? Är sökare viktigt? Vill du kunna få oskarpa bakgrunder? Är det viktigt att kunna byta objektiv?
 
För mig ersätter en kompakt inte en systemkamera.

Däremot har jag en kompakt som komplement då jag inte "orkar" dra mig mig systemet, men ska jag fota på "riktigt" är det systemkameran som gäller.

Som kompakt har jag en Sony Rx 100 IV. Jag har valt den för att den är så pass liten att den platsar i fickan. Det är nog typ den bästa kompakten i den storleken. Sedan kan man ju gå upp i storlek och sensorstorlek och få lite bättre kvalitet, men då är den ju inte fick-liten längre heller. En halvstor kompakt är för mig en dålig kompromiss, du får inte fördelarna med en systemkamera, men inte heller fördelarna med en fick-kamera.

Men för mig är ju kompakten endast ett komplement, på dig låter det som att du vill ha en kompakt som första-kamera, och då får du kanske göra andra överväganden än mig.

Om budget är en viktig faktor skulle jag rekommendera rx 100 iii före IV, bildmässigt är det nog ingen märkbar skillnad, videomässigt är det en stor skillnad. Priset är också saftigt.

Men allt beror på, det är svårt att rekommendera en kamera rakt av för din del...... det beror som sagt så mycket på.....
 
För mig räcker det att den går ner i fickan på en jacka, fast objektiv är inget hinder men ljusstyrkan är av prioritet...zoom, ja det är ju ett plus men inte nödvändigt.

Kanske ska köra på x-t1 med pannkaksobjektivet och glömma kompakten...
 
För mig räcker det att den går ner i fickan på en jacka, fast objektiv är inget hinder men ljusstyrkan är av prioritet...zoom, ja det är ju ett plus men inte nödvändigt.

Kanske ska köra på x-t1 med pannkaksobjektivet och glömma kompakten...

Nu börjar det klarna vad du är ute efter :)

Om RX100 är utesluten på grund av handhavande , så då kan vi ju i praktiken stryka det mesta från Sony i och med att de numera har ett ganska konsekvent användargränssnitt. Vilket är synd, eftersom till exempel en RX10 II kanske kunde varit något. Dyr, men en väldigt bra kamera. Ger du upp lite zoomomfång kan du i gengäld få en ännu större sensor (än RX100/RX10) och lite ljusstarkare objektiv med Panasonix LX100. Eller om du vill ha ytterligare kompaktare mått, men kan tänka dig lite ljussvagare normalzoom så är Panasonic GM5 ett förslag, där kan du ju sätta på små ljusstarka fasta pannkakor. Flera av Olympus modeller är jackfickevänliga, i alla fall med fasta objektiv. Canon Eos M3 med deras 22/2 är rätt liten.

Ger du upp zoom helt och håller kan du ju sikta på Ricoh GR, och i den mån du hittar en, dess halvtvilling Coolpix A. Eller om du har gott om pengar, RX1, fast då har vi ju Sonys handhavande igen eller Leica Q.
 
Om en Sony RX100 ## uppfyller kraven så är det väl bättre att ta sig omaket att lära sig menysystemet än att ta en genväg och därmed få en sämre kamera rent bild- och storleksmässigt.
 
Ricoh GR som tidigare nämnts har ju samma storlek på sensor som din Fuji och brukar prisas för sin användarvänlighet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.