Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek på scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Hellström

Aktiv medlem
Är lite nyfiken på hur stort man måste scanna bilder för att det ska bli bra när man printar den sedan. Låt oss säga att man ska göra en 60x90 förstoring. Scannar ni då bilden i den storleken eller mindre?

Vad använder ni för scanner?
Nån som har provat att göra stora bilder scannade i högsta upplösning från ett Frontier labb?

Vad kräver tryckbranchen? Om man ska göra en helsida i låt oss säga 50x30. Hur bör man gå till väga?

Kanske lite mycket på en gång, men har ni några bra och vettiga svar så blir jag glad...

//Jonas

När du ska scanna en bild till print eller tryck beror det helt och hållet på vilken skrivare du ska printa i, vilken tidning du ska trycka den i. Olika skrivare kräver olika upplösningar, likaså trycket. Men jag skulle scanna den i de mått jag behöver i 300 dpi. Då vet du att det räcker till nästan allt. Ska du lämna in bilden för tryck, kontakta då alltid tryckeriet och be om upplysningar. Scanna dina bilder i Adobe RGB därefter kan du konvertera den till olika ICC-profiler beroende på skrivar- eller tryckprofiler. Antingen kan tryckaren konvertera bilden åt dig eller också ber du om upplysningar i vilken profil du behöver lägga in i bilden. Har du inte den kan dom ev. skicka den till dig. Tänk på att varken skicka för stora eller för små bilder. Det finns gränser uppåt också. Spara dock alltid din grundbild i Adobe RBG och gör kopior om du behöver konvertera dom till cmyk. För har du väl konverterat bilden så kan du aldrig komma tillbaka till RGB:s färgrymd.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar