Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek på filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeffree

Ny medlem
Jag hade tänkt införskaffa mig ett par filter nu.
Det är väl CloseUp-filter +10 och +4 jag är mest intresserad av.
Grejen är att jag har endast två objektiv, men filtergängan på ena är 58mm och andra är 55mm. Jag är alldeles för snål för att köpa 4 filter.

Blir det helt misslyckad ifall jag köper till 58mm och sedan använder filtrena löst när jag får lust att använda objektivet med 55mm?
 
Jag hade tänkt införskaffa mig ett par filter nu.
Det är väl CloseUp-filter +10 och +4 jag är mest intresserad av.
Grejen är att jag har endast två objektiv, men filtergängan på ena är 58mm och andra är 55mm. Jag är alldeles för snål för att köpa 4 filter.

Blir det helt misslyckad ifall jag köper till 58mm och sedan använder filtrena löst när jag får lust att använda objektivet med 55mm?

Varför inte köpa en step-ring från kaffebrus? Kostar under 50-lappen där istället för mer än det dubbla på Cyberphoto. Då kan du klara det hela med en uppsättning försättslinser. Skulle föreslå att du köper försättslinser med 58 mm-gängdiameter och en step-up-ring 55-58 mm.
 
Varför inte köpa en step-ring från kaffebrus? Kostar under 50-lappen där istället för mer än det dubbla på Cyberphoto. Då kan du klara det hela med en uppsättning försättslinser. Skulle föreslå att du köper försättslinser med 58 mm-gängdiameter och en step-up-ring 55-58 mm.

Och så var det problemet löst.

Tack så jättemycket! Jag hade inte en tanke på step-up-ringar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.