Annons

Storlek på Crimsons testbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

RebeckaBergvall

Aktiv medlem
Jag ska skriva ut några på testbilder hos Crimson express. Men vilken storlek ska de helst vara i för att få bästa resultat? Och vad för ppi? De bilder jag ska skriva ut har allt från 72-500 ppi (fråga mig inte hur jag lyckades).

Crimsons maskiner kör 300dpi upp till 30x45cm och 200dpi på större tryck.
Kör du "Prefix" så kan du under vissa omständigheter köra 400dpi.

300dpi brukar vara "branschstandard".

Spelar ingen roll

Jag ska skriva ut några på testbilder hos Crimson express. Men vilken storlek ska de helst vara i för att få bästa resultat? Och vad för ppi? De bilder jag ska skriva ut har allt från 72-500 ppi (fråga mig inte hur jag lyckades).

Så länge bilderna är tillräckligt stora (mätt i bildpunkter) så spelar det ingen roll vilken ppi du har ställt. Bilderna blir identiska eftersom Crimsons maskiner utgår från din bild och ställer in sig optimalt. Bästa resultat beror på hur stora bilderna är (i bildpunkter) och vad du menar med bästa resultat. Det låter som att du bör läsa några artiklar här på FS angående det mest grundläggande gällande digitala bilder. På Crimsons hemsida kan du också läsa lite matnyttigt och där förklarar de hur deras maskiner fungerar på ett lättförståerligt sätt.

När du väljer storlek till dina uppladdade bilder får du viss info om den kvalitet som dina bilder räcker till.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto