Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek på bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomson1

Aktiv medlem
Hej,

varför blir fotona olika stora när man ändrar inställningar på kameran?

Jag har en Canon EOS 400 D, och vissa bilder blir över 4 MB, vissa "bara" runt 1,5 MB
(bildregistreringskvaliten är alltid på L).

Det verkar som att desto fler manuella inställningar desto mindre bild, men egentligen fattar jag inte alls tekniken.

Kan någon förklara det här?

Tack på förhand,

T.
 
Senast ändrad:
Det är motivets komplexitet ur jpeg-motorns synvinkel som avgör, inte om du använder manuella instälningar e dyl.

(Sedan har du två inställningar för jpeg-kvalitet: En för storleken i antalet pixlar och en för komprimeringsgraden.)
 
Det beror på hur mycket information som måste lagras. En helt svart bild tex har inte alls mycket information eftersom att det helt enkelt bara är svart, medan en bild med mycket detaljer, färger och kontrast har mycket mer information att lagra. /Hannes
 
Det beror på hur mycket information som måste lagras. En helt svart bild tex har inte alls mycket information eftersom att det helt enkelt bara är svart, medan en bild med mycket detaljer och färger har mycket mer information att lagra. Fast så mycket skillnad som du beskriver verkar konstigt.../Hannes

Precis, det som hände var att jag igår fotade månen (och det är väl mest svart och vitt) och tyckte bilderna blev så små. Men eftersom jag hade ovanligt (för mig) många manuella inställningar trodde jag att det var det som drog ner bildstorleken.
Nu blev ju bilderna bra, men jag blev fundersam varför det blev så smått.
 
Det har inget med manuella inställningar att göra, det är helt normalt att fil-storleken är mindre vid mindre komplexa bilder. Ha en fortsatt trevlig kväll önskar Hannes
 
Ok, jag hade isot på 100-200...

Om man vänder på det, att man vill göra stora förstoringar, då vill man ju att bilden ska vara så stor som möjligt, men det behöver inte vara så stort om det är få färger och lågt iso?

(Ursäkta min okunnighet, det här är säkert självklart för många...)
 

Bilagor

  • IMG_8147 besk.jpg
    IMG_8147 besk.jpg
    10.2 KB · Visningar: 257
Du måste göra skillnad på storlek och storlek. Att filstorleken är 1,5 mb istället för det i ditt fall normala 4 mb, gör inte att det är färre pixlar i bilden eller att den kommer att bli fysiskt mindre vid en förstoring, det betyder heller inte att det blir sämre kvalitet på bilden. Är det mest svart så är det mest svart, och då blir filstorleken mindre. Att filerna är olika stora behöver du egentligen inte bry dig om.
 
Du måste göra skillnad på storlek och storlek. Att filstorleken är 1,5 mb istället för det i ditt fall normala 4 mb, gör inte att det är färre pixlar i bilden, det betyder heller inte att det blir sämre kvalitet på bilden. Är det mest svart så är det mest svart, och då blir filstorleken mindre. Att filerna är olika stora behöver du egentligen inte bry dig om.

TACK!!
Nu ramlade 25-öringen ner!
(om nu nån minns det uttrycket...)

Hannes, du har gjort en god gärning ikväll!!
 
Skärpa upp bilden...

sånt kan inte jag...
men det är ju för ett annat forum.

Tack igen.

Digitala bilder tappar skärpa när du ändrar storlek (tex från 2000x2000pixlar till 500x500pixlar). För att få tillbaka skärpan kan du skärpa dem.

Använder du photoshop är det vanligaste att köra filtret oskarp mask med inställningarna (exempelvis): 100%, 0,4, 1.
Skärpning skall göras sist av allt vid en redigering, och det skall även göras med måtta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.