Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storlek på A4 bild för bästa utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

appel79

Aktiv medlem
Jag undrar hur man gör för att få bästa storleken på bilden om jag nu skulle vilja skriva ut en A4? Jag skriver ut mina bilder med hjälp av Skandinavian fotolabb, och ser ibland att bilden blir lite ihoptryckt, eller så ibland så är dom förstora.
Ofta så beskär man ju bilderna lite som man har tagit, och lägger lite ram runt. Hur gör ni? Skall man i photoshop göra en bild med måtten 21*30, och sen klistara in bilden? Eller förminskar ni bilderna till detta mått? Alla slags tipps önskas.

Om bildens höjd och bredd inte stämmer överens med den storlek labbet skriver ut på kan du få vita kanter på två sidor eller att bilden förstoras och att det maskas bort på två sidor. Olika labb har olika rutiner för det, så kolla med ditt labb hur de gör.

Många labb skriver inte ut i A4 210 x 297 mm utan skriver ut i storleken 203 x 305 mm.Samma sak gäller här, hör med labbet vad den exakta storleken är och hur mycket det eventuellt maskas bort i utskriften.

När du vet förutsättningarna så gör en arbetsyta i exakt den storlek som labbet skriver ut i och sedan monterar du bara bilden på den ytan.

ANNONS