Sumpen
Aktiv medlem
Nä, jag vet inte hur den funkar, vilka förställningsmöjligheter den har, hur mycket den väger etc. 13*18-formatet finns det dock inte så mycket film till. 4*5 (9*12 cm) är populärast, sedan kommer nog 8*10 inch.
Jag såg på www.kameradoktorn.se hemsida att de har fått in ett lass med storformatare. Kan vara värt att höra om de fick in någon fältare. Hur mycket är du beredd att spendera?
Det finns en del som skjuter storformat på budget som har gått in för Speed Graphic, Crown Graphic och allt vad de heter. De är gamla presskameror och de senaste modellerna har en del rörligheter. LP-foto har sålt några stycken. Det är en amerikansk kamera och i USA kan man få dem billigt, säkerligen här också. Kika mer på www.graflex.org om du är intresserad.
Jag klipper in lite text om billiga vägar till storformat saxat från www.cs.berkeley.edu/~qtluong/photography/lf/ :
/Erik
Jag såg på www.kameradoktorn.se hemsida att de har fått in ett lass med storformatare. Kan vara värt att höra om de fick in någon fältare. Hur mycket är du beredd att spendera?
Det finns en del som skjuter storformat på budget som har gått in för Speed Graphic, Crown Graphic och allt vad de heter. De är gamla presskameror och de senaste modellerna har en del rörligheter. LP-foto har sålt några stycken. Det är en amerikansk kamera och i USA kan man få dem billigt, säkerligen här också. Kika mer på www.graflex.org om du är intresserad.
Jag klipper in lite text om billiga vägar till storformat saxat från www.cs.berkeley.edu/~qtluong/photography/lf/ :
- Cheapest. A Speed or Crown Graphic press camera (at the expense of movements, not a good choice if you are interested in perspective control or depth of field control. A basic monorail like Calumet CC-400, Omega, Graphic View II (at the expense of portability, at about 8 lbs., they are a little heavy and bulky for hiking), Bender (if you like woodworking). A Burke and James (good movements, more portable than a monorail, might be a bit ratty). $250.
- Cheap. A new Calumet Cadet (a monorail camera). $400. Toyo 45cx. $450. A used lightweight wood-field (such as the Tachihara). $400-$500. A Technika III (metal, flatbed, adequate movements). $600.
- Still reasonable. A new lightweight wood-field (around $700), a used Wista, a used Zone VI. The new Arca-Swiss discovery (maybe too recent to find used) and the Sinar A1 (monorail cameras).
/Erik